Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op

Gestart door TomPaul donderdag 15 april 2021, 17:44:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Hallo treinliefhebbers,

Een treinenvriend van me heeft het fenomeen wanneer hij de CS3+ inschakelt met daarop aangesloten 3 S88 modules dat dan alle terugmelders geel oplichten in het scherm.
Heeft iemand een idee waaraan het zou kunnen liggen? Ik kan het thuis niet goed simuleren omdat ik een CS3 en een L88 heb met 3 busuitgangen. Bij zijn CS3+ zitten de S88 direct aangesloten en dus op GFP3. Hij gebruikt de netwerkkabels van Märklin.

Bedankt alvast,

Paul
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Je zou hier kunnen beginnen, en daarna gewoon de Zoeken knop kunnen proberen. Het zou me niet verbazen als je 30+ artikelen vindt die daarover gaan. Want dit is zo'n klassiek Märklin nieuwtje sterk gelijkend op de manier waarop Microsoft Edge promoot (door de strot douwen, en dan vermakelijk toekijken kijken hoe een gebruiker tegen spartelt).
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Hoi Jan Willem,

Bedankt voor je reactie. Ik heb op de link geklikt, maar daar kan ik het door mij beschreven fenomeen niet in terugherkennen. En ik heb eerst uitgebreid gezocht op dit forum en ook op het Stummiforum, maar ik heb het niet gevonden. Vandaar mijn vraag hier in dit topic.
Zou hij de enige en de eerste zijn die dit fenomeen ervaart?

Fijne avond,

Paul
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Paul,

Als er op de S88 modules stekkers zitten die 180 graden gedraaid kunnen worden dan krijg je dit verschijnsel, begin weer bij de eerste, uitlezen OK? Dan de volgende er aan vast, je komt de boosdoener dan vanzelf tegen.

Wat ik dus bedoel is dat mogelijk 1 van de stekkers verkeerdom zit aangesloten, in dit geval mogelijk de laatste.

Het zijn er gelukkig maar 3, ik heb er nu (nog) 10, ben je even bezig. :-)
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Citaat van: Jan22 op donderdag 15 april 2021, 19:52:30
Je zou hier kunnen beginnen, en daarna gewoon de Zoeken knop kunnen proberen. Het zou me niet verbazen als je 30+ artikelen vindt die daarover gaan. Want dit is zo'n klassiek Märklin nieuwtje sterk gelijkend op de manier waarop Microsoft Edge promoot (door de strot douwen, en dan vermakelijk toekijken kijken hoe een gebruiker tegen spartelt).

Jan Willem, jij rijdt analoog en als je dit fenomeen niet herkent plaats er dan geen post over als je wilt, zaait verwarring.
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Zitten de kabels goed kan zijn dat ze anders om zijn aangesloten dan krijg je dat ook.
Begin met 1 s88 een voor een aansluiten en testen bij mij zat er toch een stuk slecht geknipt rail er tussen dan krijg je het ook.
Neem er de tijd voor ik wilde het te vlug dan krijg je fouten.
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Bedankt voor alle suggesties.
Ik zie hem a.s. woensdag, dan zal ik eerst per S88 aansluiten en als dat niet helpt, draadje voor draadje.
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Bij mij kunnen de stekkers maar op een manier erin.
Kan niet fout gaan.
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Misschien out en in verwisseld? De eerste S88 module moet met out aan de centrale verbonden worden en de volgende module komt weer aan de aansluiting in.
Meestal is het omgekeerd, stuurt de centrale informatie uit, maar bij de terugmelders is het (logisch!) precies andersom.
Het is maar een gedachte. Foutieve aansluiting levert in elk geval niet op wat je wilt.

Groet,

Peter
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Er waren 2 vautjes gemaakt. De in- en uitgaande kabels verwisseld en aangesloten op de LAN-aansluiting op de achterzijde van de CS3+ in plaats van de onderzijde. Opgelost!
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Mooi, dat je de foutjes ontdekt hebt! Op de LAN poort had ik niet bedacht, maar 'in' en 'out' omwisselen wel.

En nu werkt het? Houden zo!

Groet,

Peter
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
Citaat van: TomPaul op donderdag 22 april 2021, 19:29:05
Er waren 2 vautjes gemaakt. De in- en uitgaande kabels verwisseld en aangesloten op de LAN-aansluiting op de achterzijde van de CS3+ in plaats van de onderzijde. Opgelost!
ha ha, is herkenbaar, mij ook gebeurd... :-)
Re: CS3+ en S88: alle terugmelders lichten op
 @citaat Daarom standaard je CS3 voorzien van internet over draad ;)