Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Project 2023 - update 2021

Gestart door wide dinsdag 13 april 2021, 20:38:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Project 2023 - update 2021
Lid sinds: 2011

offline
Project 2023 - update 2021
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37107.msg1105354#msg1105354

Dag iedereen,

Na vele probeersels post graag eens mijn ontwerp van een treinplan. De tafel is aan alle zijden bereikbaar en komt centraal in de kamer te staan. Er wordt analoog gereden (digitale is mij enerzijds te duur en anderzijds gaat het hier en daar mijn petjes te boven) en dit met stoomlocomotieven. Ik ga het dus echt lekker ouderwets houden.

Hierna de bijlagen :
Nivo 0 tot 100
Nivo 100 tot 200
Nivo 200 tot 300
Re: Project 2023 - update 2021
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023 - update 2021
in bijlage het plan van de toekomstige treinkamer.
Re: Project 2023 - update 2021
Op het eerste gezicht vind ik het een leuk plan. Het stationsgebied komt mij geloofwaardig over. De vorm van de tafel is ook mooi.
Op het tweede gezicht zie ik wel wat dingen die ik niet helemaal begrijp. Wat is de gedachte achter de splitsing van de sporen bij de rechter uitgang van het station en de twee bruggen?
Verder zou ik zeggen: en maak een schaduwstation op niveau 0 en een op niveau 1. Twee schaduwstations op niveau 1 of 2 vind ik lastig, het wordt er nog al vol en juist op dat tussenniveau liggen nogal wat rails.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg en overigens denk ik dat het ook allemaal werken kan zoals je het bedacht hebt!

Groet,

Peter

 
Re: Project 2023 - update 2021
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Project 2023 - update 2021
Ziet er leuk uit
ben heel erg benieuwd

succes er mee

Gr Ed
Re: Project 2023 - update 2021
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023 - update 2021
De gedachte achter de splitsing :
deze spitsing laat toe dat de verrekkende trein uit het station, na een ritje door het eerste schaduwstation kan terug keren naar het station. Of in wacht kan gezet worden en een andere trein naar het station te laten rijden.

Groeten
William
Re: Project 2023 - update 2021
Hoi,

Leuk plan. :thumbup: Weer eens wat anders  :)  Kijk even naar de niveaus met de bruggen en het schaduwstation daaronder. Gaat dat wel helemaal goed met de hoogtes? Onder de bruggen zal je wel iets van een vrije hoogte willen hebben. Dan kom je volgens mij op het niveau van het laagste schaduwstation.

Citaat van: wide op dinsdag 13 april 2021, 20:38:04
Er wordt analoog gereden (digitale is mij enerzijds te duur en anderzijds gaat het hier en daar mijn petjes te boven) en dit met stoomlocomotieven. Ik ga het dus echt lekker ouderwets houden.

Met analoog is niets mis.  :thumbup: Even voor de duidelijkheid: Vaak wordt "digitaal" in één adem genoemd als "met de computer automatiseren en rijden". Dat is dus niet het geval. Digitaal wil alleen zeggen dat een regelaar (centrale) commando's op de baan zet. Deze worden dan door een ontvanger (decoder) in de lok ontvangen en dan reageert het treintje daar op. Zie ook Inleiding digitale baanbesturing. In principe hoeft dat niet kostbaar te zijn.  Digitaal rijden kan gewoon met "de hand". Ken veel mensen die digitaal rijden maar wissels e.d. gewoon met de hand of schakelaars omzetten. Kijk maar eens op treintjestentoonstellingsbeurzen bij veel (kleinere) banen. Märklin brengt namelijk al jaren geen analoge treintjes meer uit. Dus iedere nieuw treintje van Märklin is digitaal. Deze kan je dan wel gewoon op je analoge baan gebruiken. Dat is geen probleem. Echt analoog vind je dus alleen als tweedehands.

Groet Ronald.
Re: Project 2023 - update 2021
Citaat van: ronaldk op woensdag 14 april 2021, 07:36:32
Ken veel mensen die digitaal rijden maar wissels e.d. gewoon met de hand of schakelaars omzetten.
'k Ben er zo één. ;)
Re: Project 2023 - update 2021
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023 - update 2021
Ronald

CiteerKijk even naar de niveaus met de bruggen en het schaduwstation daaronder. Gaat dat wel helemaal goed met de hoogtes? Onder de bruggen zal je wel iets van een vrije hoogte willen hebben. Dan kom je volgens mij op het niveau van het laagste schaduwstation.

Klopt wat je schrijft. Ik dacht daar mijn in bezit zijnde bruggen te kunnen gebruiken als eyecatcher. Maar zoals je aangeeft ik heb hoogte genoeg (100 mm) om de treinen boven elkaar te laten rijden, maar te weinig om de bruggen met een waterplas daaronder te realiseren.

Groeten
William
Re: Project 2023 - update 2021
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023 - update 2021
Ronalld

CiteerMärklin brengt namelijk al jaren geen analoge treintjes meer uit. Dus iedere nieuw treintje van Märklin is digitaal. Deze kan je dan wel gewoon op je analoge baan gebruiken. Dat is geen probleem. Echt analoog vind je dus alleen als tweedehands.

Dat is ook de reden dat ik analoog blijf rijden, ik heb alleen k-rails in mijn bezit.
Sedert dat ze digitaal gegaan zijn is er geen enkele starterset meer uitgebracht in k-rail met digitale besturing enkel nog in C-rail.
En op de tweedehandsmarkt zijn er voldoende stoomlocomotieven te verkrijgen tegen schappelijke prijzen.
Daarnaast vond (vroeger een baantje gehad) ik het juist heerlijk om zelf de schakelaars en drukknoppen te bedienen om twee of meerdere treinen te gelijk te laten rijden.
Vandaar dat ik mij in het automatiseren, ombouwen van locs, enz ... aan mij heb laten voorbij gaan

Groeten
William
Re: Project 2023 - update 2021
hoi William,

Citaat van: wide op woensdag 14 april 2021, 08:32:20
Dat is ook de reden dat ik analoog blijf rijden, ik heb alleen k-rails in mijn bezit.  Sedert dat ze digitaal gegaan zijn is er geen enkele starterset meer uitgebracht in k-rail met digitale besturing enkel nog in C-rail.

Voor een centrale maakt het niet uit op wat voor een railsysteem het is aangesloten  ;) Dus iedere centrale kan op iedere rails aangesloten worden.

Citaat van: wide op woensdag 14 april 2021, 08:32:20
Daarnaast vond (vroeger een baantje gehad) ik het juist heerlijk om zelf de schakelaars en drukknoppen te bedienen om twee of meerdere treinen te gelijk te laten rijden.

Ook dat kan met digitaal  :)

Citaat van: wide op woensdag 14 april 2021, 08:32:20
Vandaar dat ik mij in het automatiseren, ombouwen van locs, enz ... aan mij heb laten voorbij gaan

Wat ik al aangaf: Digitaal rijden is niet gelijk aan automatiseren. Dat zijn twee hele verschillende zaken.

Groet Ronald.
Re: Project 2023 - update 2021
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Project 2023 - update 2021
Citaat van: ronaldk op woensdag 14 april 2021, 07:36:32
Digitaal wil alleen zeggen dat een regelaar (centrale) commando's op de baan zet.
Deze worden dan door een ontvanger (decoder) in de lok ontvangen en dan reageert het treintje daar op.
In principe kun je ook alleen de wissels en seinen digitaliseren en de locs niet.
Maar ook dan heb je een centrale nodig om commando's op de baan te zetten,
en decoders om die seinen en wissels in te stellen.

Een van de grappige voorbeelden is de Esu Servo Switch Decoder.
Die is analoog bestuurbaar (met drukknoppen, reedcontacten, hallsensors, schakelrails).
Je hebt er een centrale bij nodig om wissels na elkaar, in plaats van tegelijkertijd om te schakelen.
Dat gold in ieder geval voor versie 1.0 die ik heb als analoog rijder (en Esu is nu bij versie 3.0).

Er zijn maar weinig digitaal rijders die ervoor kiezen wel wissels en seinen te digitaliseren maar niet de locs.
Omdat vooral het rijgedrag van locs baat heeft bij decoders.

Analoog is gewenst rijgedrag ook anders op te lossen (geweest).
Uiteraard is decoder-ontwikkeling niet uit de lucht komen vallen.
Er bestonden al oplossingen en daar zijn er enkele van gekozen, samen gevoegd en verder uitontwikkeld.

Gewenst gedrag is controversiëler dan sommigen denken.
Het spreekt niet vanzelf dat iedereen het zelfde wil.

Paar voorbeelden noemen van overwegingen/wensen:
1. geleidelijk kunnen remmen en optrekken
2. met meerdere motoren in een trein kunnen rijden (tandem, sandwich, opzending materieel)
3. bergop/bergaf met een gelijke maximum snelheid kunnen rijden
4. ongeacht sleeplengte en gewicht een vergelijkbare rijsnelheid behalen
5. stapvoets kunnen rijden (b.v. bij rangeren, koppelen en ontkoppelen)
6. gelijk brandende binnenverlichting en front-/staart- verlichting ongeacht snelheid en stilstand
7. realistisch rijgedrag per treintype (op schaal van kilometers per uur naar meters per seconde)

Voor elk van deze wensen/overwegingen bestaan analoge oplossingen en digitale oplossingen.
Je moet ze toevallig wel willen.
Bij aanschaf van een decoder/centrale betaal je voor de mogelijkheid, ongeacht de wens.
Het zit standaard in de package deal.
Analoog heb je een niet-opgetuigde kerstboom, die je zelf naar eigen inzicht en verlangen optuigt.
En voor elke extra wens betaal je apart de meerkosten om het geheel te realiseren.

Als je dezelfde wensen hebt, dan ben je analoog duurder uit.
Maar als je die wensen helemaal niet hebt, dan ben je analoog goedkoper uit.

En als je maar een deel van die wensen hebt, dan ga je voor arduino-analoog of arduino-digitaal
(want anno 2020 elektronisch betaalbaar speelgoed).
Maar je moet het dan wel zelf doen, en zelf kunnen maken.

Neem Lastregeling: dat kun je met pwm doen, in een baantrafo (voeding),
per blok met een pwm-driver, per loc door de pwm-driver in de loc in te bouwen,  per sein, en per wissel. 
Analoge pwm-rijregelaars bestaan er al heel lang, zowel in de vorm van trafo/voeding als in de vorm van regelaar.
Loc-decoders benutten ook een pwm-module achtige schakeling.
Op het moment dat je wens 5 analoog met pwm realiseert, kun je wensen 1 t/m 4 ook realiseren.

Maar nogmaals: niet iedereen heeft al die wensen, en sommigen hebben ze geen van alle.
Voor de wenslozen is trein rijden net zo abstract als voor sommige anderen
de scenery als die niet exact 1:87 op schaal is, maar bij voorbeeld 1:100 (oudere Faller, Kibri, Pola bouwwerkjes).
Er zijn ook mensen met verder gaande wensen, die zich gaan irriteren aan pukkeltjes tussen de rails of identieke bedrijfsnummers op locs en wagons.

Wens 7 is analoog het duurst (want met een hardware oplossing), en het het lastigst te realiseren (want het moet per loc).

Het zijn de wensen die je hebt, die bepalen wat het duurst uitpakt: analoog of digitaal.
Een kinderhand is gauwer gevuld.
Re: Project 2023 - update 2021 - analoog
CiteerHet zijn de wensen die je hebt, die bepalen wat het duurst uitpakt: analoog of digitaal.
Een kinderhand is gauwer gevuld.

Jan22,

Bedankt voor de verheldering, maar ik ga de mening analoog/digitaal hier even afsluiten.

Wegens het in bezit zijnde materiaal, rails, locs, gebouwen gaan we voorlopig voor analoog. Misschien is mijn kinderhand dan rap gevuld, maar ik lees al 17 jaar mee op het forum (posten en reageren doe ik weinig gezien ik nog in de ontwerpfase zat en zit). 

Nu ik eindelijk eens voor mezelf een redelijk mooi (invulling landschap zijn we mee bezig) en passend ontwerp heb had ik graag daarop reacties gekregen. Ter info alle hellingen hebben maximum 3%(nog zo'n topic waar al enorm over gedebatteerd is) en overal kan ik boven en onder elkaar doorrijden.

Groeten
William
Re: Project 2023 - update 2021
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Project 2023 - update 2021
William, ik vind dit een strak plan. :thumbup:
Mooi uitgedacht op een kleine ruimte. Ik kan me er helemaal in vinden.
Succes met de bouw.  ;)
Re: Project 2023 - update 2021
hoi,

Citaat van: wide op woensdag 14 april 2021, 08:09:46
Klopt wat je schrijft. Ik dacht daar mijn in bezit zijnde bruggen te kunnen gebruiken als eyecatcher. Maar zoals je aangeeft ik heb hoogte genoeg (100 mm) om de treinen boven elkaar te laten rijden, maar te weinig om de bruggen met een waterplas daaronder te realiseren.

Kan je de bruggen niet iets meer naar rechts verplaatsen. Dus in het schuine deel? Dan het "schaduwstation" iets bij draaien / aanpassen zodat ze naast elkaar komen te liggen?

Groet Ronald.
Re: Project 2023 - update 2021
William, je vraagt in een recente post vooral om feedback over de 'esthetische' kant van het ontwerp. Ik heb daar al van gezegd dat het station met omgeving er geloofwaardig uit vind zien. Het station ligt er mooi en de diverse aansluitingen naar industrie of onderhoudswerkplaatsen zien er goed uit
Daar kun je prima in uitleven met de scenery.
Maar er moet ook leuk gereden kunnen worden met een beetje kloppende en aardige treinenloop. Ook daar heb je veel ruimte voor ingebouwd, een paar etages zelfs. Ik denk dat daarin nog wat stroomlijning kan worden aangebracht. Dat komt ook het realisme van de aan- en afvoersporen en het traceverloop ten goede. En dat draagt weer bij aan de Gasamteindruck van het zichtbare deel.
En als je analoog rijdt en schakelt, is het verstandig het simpel en overzichtelijk te houden zodat je goed weet waar je treinen zijn.

Groet,

Peter