Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Alle stations van Nederland

Gestart door paulH dinsdag 13 april 2021, 20:03:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alle stations van Nederland
Lid sinds: 2007

offline
Alle stations van Nederland
hallo Allemaal,
Op Reddit (een forum) kwam ik het volgende tegen.

Een kaart met alle stations welke ooit in Nederland hebben bestaan.
OP deze kaart staat een Station tussen Krommenie-A en Uitgeest. "den Ham".
Nooit geweten.
Op Stationsweb.nl was te lezen dat het station bedoeld was voor het bouwen van "fort de Ham" van de stelling van Amsterdam was.
Voor de rest heb ik hier niks van gevonden.

Op topotijdreis kan je door de tijd heen door landkaarten van Nederland scrollen maar helaas is hier het station niet op te vinden.
Mocht er nog iemand  zijn wie  hiervan meer van weet dan hou ik mij aanbevolen.

m.v.g.
Paul











Re: Alle stations van Nederland
Klinkt interessant Paul, ik heb ooit een atlas gekocht met kaarten van rond 1900, hoewel militaire objecten daarop niet zijn getekend zou deze halte er wel op kunnen staan. Ik heb verder nooit gehoord of gelezen over deze halte.

Onderstaand boek staat hier in de kast, die zal ik er ook een op naslaan:
https://www.deorkaan.nl/150-jaar-treinen-in-de-zaanstreek-het-boek/

Op wikipedia wordt de halte wel genoemd, het was in gebruik van 1883-1887, tijdens de bouw van het fort.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopplaats_Den_Ham

Nb het fort aan den Ham ligt aan het deel van Busch en Dam dat bij de gemeente Uitgeest hoort en niet in Krommenie of Assendelft. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_aan_den_Ham

Foto's van Fort aan den Ham:

https://frank103.blogspot.com/2014/02/fort-aan-de-ham.html
https://frank103.blogspot.com/2013/04/naar-fort-aan-de-ham.html

Re: Alle stations van Nederland
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Alle stations van Nederland
Interessant, een educated guess:

De Stelling van Amsterdam is gebouwd tussen de Frans-Pruisische oorlog (1870-1871). Het Nederlandse plan was om bij een buitenlandse inval uiteindelijk de gehele bevolking en al het vee achter deze linie terug te kunnen trekken. Op de Topotijdreis zie je in 1894 de eerste contouren van het fort (stippellijn) ontstaan. Op het kaartblad van 1904 (de verversingsfrequentie van kaartbladen was toen 10 jaar, het leven ging traag) zijn die contouren zelfs duidelijker te zien. In 1909, verversing nu 5 jaar, zijn de details veralgemeniseerd. In 1912 is dit nog verder gedaan.
Kennelijk is, met de oplopende oorlogsdreiging in Europa, het belang gezien van geheimhouding. Veel later, gedurende de Koude Oorlog, waren alle militaire objecten gegeneraliseerd (een leuke speling van het woord overigens).
Nu naar het station. Ik vermoed dat het een halte is geweest met hooguit 1 uithaalspoortje. Ook dat is waarschijnlijk als militair object aangemerkt en van de kaarten afgelaten.
Re: Alle stations van Nederland
Heren,
bedankt voor jullie reactie.
Als het fort weer te bezichtigen is ga ik er een keer langs.
Ik heb het boek van "150 jaar treinen in Zaanstreek" maar daar heb ik het niet in gevonden of over het hoofd gezien.

Wat ik zelf wel leuk vind om te zien  op topotijdreis is dat de bebouwing
lang hetzelfde blijft en dan opeens in 20 jaar schieten de wijken als paddenstoelen  op de kaart.
En tocht is het  nog steeds is moeilijk om een woning in deze omgeving te krijgen.

In ieder geval zal Station "den Ham" weinig tot niets over zijn.
m.v.g.
Paul








Re: Alle stations van Nederland
Hoi Paul,
Ik heb ook niks gevonden in dat boek.
Rond 1930 is de Provinciale weg van Krommenie naar Uitgeest aangelegd, als er al iets overgebleven was van een halte zal dat toen zijn verdwenen.
Re: Alle stations van Nederland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Alle stations van Nederland
Citaat van: Heynsbergen op dinsdag 13 april 2021, 21:20:54
Interessant, een educated guess:

De Stelling van Amsterdam is gebouwd tussen de Frans-Pruisische oorlog (1870-1871). Het Nederlandse plan was om bij een buitenlandse inval uiteindelijk de gehele bevolking en al het vee achter deze linie terug te kunnen trekken. Op de Topotijdreis zie je in 1894 de eerste contouren van het fort (stippellijn) ontstaan. Op het kaartblad van 1904 (de verversingsfrequentie van kaartbladen was toen 10 jaar, het leven ging traag) zijn die contouren zelfs duidelijker te zien. In 1909, verversing nu 5 jaar, zijn de details veralgemeniseerd. In 1912 is dit nog verder gedaan.
Kennelijk is, met de oplopende oorlogsdreiging in Europa, het belang gezien van geheimhouding. Veel later, gedurende de Koude Oorlog, waren alle militaire objecten gegeneraliseerd (een leuke speling van het woord overigens).
Nu naar het station. Ik vermoed dat het een halte is geweest met hooguit 1 uithaalspoortje. Ook dat is waarschijnlijk als militair object aangemerkt en van de kaarten afgelaten.
Paar kleine details. De aanleg van de Stelling van Amsterdam is geregeld in de Vestingswet uit 1874, die in het leven is geroepen na de Frans-Pruissische Oorlog, maar de Stelling van Amsterdam zelf is echt concreet geworden in 1880, waarna in 1883 Fort Abcoude als eerste vesting werd gebouwd.

Naar verluidt heeft de Duitse bezetter Nederland links laten liggen in de eerste wereldoorlog vanwege de aanwezigheid van de Stelling van Amsterdam als ook de Hollandse Waterlinie. De daarbij horende Grebbelinie is natuurlijk onderdeel van de slag om de Grebbeberg geweest aan het begin van wereldoorlog 2.
Re: Alle stations van Nederland
Citaat van: paulH op woensdag 14 april 2021, 19:30:11
Wat ik zelf wel leuk vind om te zien  op topotijdreis is dat de bebouwing
lang hetzelfde blijft en dan opeens in 20 jaar schieten de wijken als paddenstoelen  op de kaart.
En tocht is het  nog steeds is moeilijk om een woning in deze omgeving te krijgen.

Offtopic
Dat komt met name door de arbeidsmigranten die in de zelfde periode hier na toe zijn gehaald welke doorsnee ook meer kinderen kregen dan toen gemiddeld was.
Migratie is de oorzaak van de woning tekorten daar hebben toen ze al die mensen hier na toe halen niet aan gedacht.
Ze hebben lange tijd gedacht dat juist door de welvaart de bevolking juist zou gaan krimpen.

Ze hebben bij de jumbo in onze stad nu een actie dat je plaatsje spaar welke een beeld geven hoe als er vroeger uit zag. Ik moet eerlijk zeggen dat die oude gebouwen en ook industriele (smal)spoorlijntjes alles er statiger uit zag,tegen woordig is alles zo kil.