Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR53-0001 dubbel rook met relais voor dummies (verslag van een beginner)

Gestart door Vanderstangetjes zaterdag 23 januari 2021, 15:09:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BR530001 catalogusnummer 3602 (3302) - nieuwe metingen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR530001 catalogusnummer 3602 (3302) - nieuwe metingen!
Citaat van: Vanderstangetjes op dinsdag 26 januari 2021, 22:16:08
antonv: ik heb op de 200mA stand geprobeerd te meten, maar krijg dan geen meting (pluggen op de 'fused' polen en op de 'unfused') Dus dat werkt anders. Geen idee. Ik had de gebruikte stand ergens van dit forum opgepikt.
Jeroen, je moet dan ook wel stekker van de rode meetkabel in het rechter gat (VΩmA) van je multimeter stoppen. :-)

Citaat van: Vanderstangetjes op dinsdag 26 januari 2021, 22:16:08
de twee rookgeneratoren zijn nogal verschillend. Eén heeft een groen dopje, de ander een wit.
De groen is een exemplaar voor 16-22V en is geschikt voor wat jij er mee wilt, maar het kan zijn dat deze niet zo fel zal roken,
omdat je deze eigenlijk gebruikt als je de rookgenerator tussen sleper en lokmassa aansluit en dus permanent laat branden.
Eigenlijk heb je voor jouw doeleinden een rookgenerator met rode onderkant nodig.
De witte weet ik niet.
Re: BR530001 catalogusnummer 3602 (3302) - nieuwe metingen!
Dit zou de witte kunnen zijn: Link naar conrad

Dat zou betekenen dat hij bedoelt is voor 8-14V dus niet (direct) geschikt voor digitale baanspanning.
Re: BR530001 catalogusnummer 3602 (3302) - nieuwe metingen!
Heren, dat waren twee leuke avonden leerzaam prutsen met een multimeter, leuk al jullie reacties, bedankt!

Ik ga deze machine later deze week of volgende week in elkaar solderen. Zal dan wel een verslagje maken.

Doe denk ik voorlopig maar even 1x rook, mooi zat. Kan altijd later nog weer uitbreiden, als ik bij de gevorderden ben (minstens drie sterren forumlid denk ik voor dit klusje :-))

groet van Jeroen
Re: BR530001 dubbel rook met relais voor dummies (verslag van een beginner)
Dag allemaal,

Ik heb goed nieuws over de verbouwing. Het is allemaal gelukt: dubbel rook op volle kracht.
Zal nu eerst het resultaat laten zien, daarna het verslag.
Re: BR530001 dubbel rook met relais voor dummies (verslag van een beginner)
Allereerst dank aan iedereen die heeft gereageerd en geholpen, met name Marcel (loc1200) en Peter v.L. gaven de winnende tips. Dank, dank.

Uiteindelijk blijkt het allemaal niet zo moeilijk als het er in eerste instantie uitziet. Mits je over de juiste componenten beschikt, is het vooral een kwestie van rustig voor gaan zitten en maken. Ik zal hieronder in foto's een verslag laten zien, met uitleg van de dingen waar ik als volslagen leek in electronica tegenaan liep, en hoe het uiteindelijk toch gelukt is. Ik hoop dat andere beginners daar dan wat aan hebben.

Om te beginnen met de benodigde materialen. Peter v.L. heeft me zijn keuze doorgegeven en daar heb ik het ook mee gemaakt. Een relais van ESU en een setje diodes (waarvan 1 benodigd) van Uhlenbrock. Inclusief verzendkosten bij een bekende shop onder de rook van Rotterdam, kost je dat minder dan 7,50 euro. Zie de foto's voor de bestelnummers.
De handleiding van ESU gebruikt NEM-norm kleuren. Ik heb voor mijn eigen duidelijkheid de vertaling naar de Marklin kleuren erbij gezet (maar de nieuwste decoders van Marklin hebben ook NEM kleuren, het blijft opletten!)

Dan het inbouwen: ik heb heel goed gekeken naar een still uit de video van Peter (is ook een foto van), hoe hij de diode op het relais heeft gezet.
De rest is een kwestie van goed de aanwijzing bij het relais volgen. Kijk naar mijn foto's en in de bestandsnaam heb ik een korte aanwijzing gezet. De foto's komen in volgorde van bouwen, dus moet als een stripverhaal te lezen zijn.

Na mijn eerste probeersels in januari had ik 1 rookgenerator rechtstreeks op de AUX1 aangesloten. Dat leverde een zuinig sliertje op.  Dat is het beeld op de eerste foto. Daarna zie je de gebruikte materialen.
Re: BR530001 dubbel rook met relais voor dummies (verslag van een beginner)
Er was nog iets: na mijn eerste ombouw in januari ging de loc er soms ineens als een haas vandoor. Ik had het idee dat er sluiting ontstond tussen het motorschild en de bovenbouw van de loc. Daarom heb ik het motorschild met de smoorspoel naar beneden gericht geplaatst. Zo zat de oorspronkelijke analoge motor ook. Bijkomend voordeel is dat je de smoorspoel mooi kan gebruiken om de kabeltjes uit de buurt van de wielen te houden. Ik heb daar ook wat garen voor gebruikt, om de boel verder bij elkaar te binden. Werkt ook prima. Na het knopen mooi kort afknippen.
En verder heb ik het massalipje ook omgedraaid, zodat het niet meer uitsteekt buiten de motor. Dat zijn de volgende twee foto's.
Dan de aansluitingen op de decoderplatine. AUX1 en een oranje retourdraad heb je nodig.
In de still op 2:25 uit de video van Peter (zie zijn verslag hier) zie je hoe de diode moet: met de grijze ring bij pennetje 3 van het relais.
Re: BR530001 dubbel rook met relais voor dummies (verslag van een beginner)
Het solderen is goed te doen als je eerst alle pennetjes een beetje in vorm buigt. Even proefpassen.
Ik heb eerst de diode op het relais gemonteerd en daarna de kabels van de decoder erbij gezet.
De baanspanning die naar de rookgenerator gaat, komt bij pennetje 2 het relais in (vanaf sleper) en gaat er bij 5 weer eruit naar de rookgenerator.
Ik heb een extra draad afgetakt vanaf de aanwezige draad van sleper naar decoder. Dun zwart gebruikt omdat ik geen andere kleur heb die zo dun is. Al met al is het best een hele bos draad die daar oversteekt van loc naar tender.
Bij het maken van de aansluitingen 2 en 5 was ik wel zo slim om een krimpkousje toe te passen (vóór het solderen over de kabel schuiven  >:-D)
Uiteindelijk blijven twee pennetjes op het relais ongebruikt. Die heb ik afgeknipt.
Re: BR530001 dubbel rook met relais voor dummies (verslag van een beginner)
Doordat ik de decoder (Marklin 60942) op de originele bevestiging heb gemonteerd,  staat deze rechtop in de tender. Dat bleek nét niet te passen. De "kolenlading" ligt in twee bultjes in de tender, daar tussen zit aan de binnenzijde het laagste punt. Met een scherp mes op die plaats wat materiaal weg geschraapt. Daarna paste het wel. (dat had ik dus in januari bij de eerste verbouwing al gedaan, maar wel van belang!)

Het gesoldeerde relais 'over de muur gegooid' naar de andere kant van de houder, zodat het bij de rest van de electronica uit de buurt blijft. Misschien hoor je het netjes vast te plakken (zoals Peter laat zien), maar dat is dan voor de volgende cursus  ;)

Ik ben zeer blij met het resultaat, twee volop dampende rookgeneratoren!
Re: BR530001 dubbel rook met relais voor dummies (verslag van een beginner)
En dan nog dit: ook mijn BR53 had blokkerende wielen in de voorste -niet aangedreven- drijfasgroep. Net zoals in de video van Peter te zien is.
In mijn geval bleek de oorzaak een verbogen drijfstang. Mogelijk doordat de loc daar is vastgepakt bij het optillen, was deze stang héél licht naar binnen gebogen. De bout van de koppelstang op het middelste wiel liep er daardoor nét tegen aan. Maar door de zijdelingse speling soms ook net niet. Dus dat was wel even lastig om te vinden.

Afijn: drijfstang los geschroefd, klein beetje naar buiten gebogen (nauwelijks zichtbaar), zodat de stang weer netjes recht is. Euvel verholpen. Alles draait nu zoals het hoort. Zie ook de laatste foto.

Groet van Jeroen