Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

RocRail instinkertje: niet 2x opstarten

Gestart door TomPaul zondag 11 april 2021, 19:45:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Beste RocRailers,

Gisteren de hele dag gewerkt aan mijn baanplan in RocRail. Vandaag verder gegaan, en wat blijkt? Ik ben weer terug bij af.
Vreemd, want ik heb zekerweten voortdurend mijn werk opgeslagen. Vanmiddag gebeurt het me weer.

En nu heb ik de oorzaak ontdekt. Ik heb de onhebbelijkheid soms een dubbelklik te geven. Zo ook bij het opstarten van RocRail. Ik had RocRail twee keer geopend, vervolgens in 1 sessie al mijn aanpassingen uitgevoerd en die netjes voortdurend bij elke koffiepauze opgeslagen en uiteindelijk afgesloten en daarna klaarblijkelijk toch de tweede (ongewijzigde) sessie waarschijnlijk ook opgeslagen en afgesloten. En daarmee al mijn werk in sessie 1 overgeschreven met de oudere versie van sessie 2... Zucht.

Wellicht voor een enkeling een nuttige tip en anders een (hopelijk voor jullie allen  :-(  ;) ) overbodig berichtje.

Fijne avond,

Paul
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Heeft het geen optie om bij afsluiten automatisch de boel op te slaan?
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Ja dat is er op zich wel. Maar wat ik niet in de gaten had, was dat ik het 2x geopend had. En dat ik dus met de tweede sessie mijn eerste sessie overschreef. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Dus dat je het maar 1x kunt openen. En dat een tweede sessie dan een kopie ofzo is.
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Dat zou ik lastig vinden, ik maak ook wel eens een onterechte "dubbelklick" kun je het ergens aan zien als je hem twee keer geopend hebt?

Groet, Anne W
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Citaat van: TomPaul op zondag 11 april 2021, 19:45:03
Beste RocRailers,

Gisteren de hele dag gewerkt aan mijn baanplan in RocRail. Vandaag verder gegaan, en wat blijkt? Ik ben weer terug bij af.
Vreemd, want ik heb zekerweten voortdurend mijn werk opgeslagen. Vanmiddag gebeurt het me weer.

En nu heb ik de oorzaak ontdekt. Ik heb de onhebbelijkheid soms een dubbelklik te geven. Zo ook bij het opstarten van RocRail. Ik had RocRail twee keer geopend, vervolgens in 1 sessie al mijn aanpassingen uitgevoerd en die netjes voortdurend bij elke koffiepauze opgeslagen en uiteindelijk afgesloten en daarna klaarblijkelijk toch de tweede (ongewijzigde) sessie waarschijnlijk ook opgeslagen en afgesloten. En daarmee al mijn werk in sessie 1 overgeschreven met de oudere versie van sessie 2... Zucht.

Wellicht voor een enkeling een nuttige tip en anders een (hopelijk voor jullie allen  :-(  ;) ) overbodig berichtje.

Fijne avond,

Paul

Heb je geen backup-bestand in de Backup map van je werkruimte?
Ik vermoed dat de versie waarin je gewerkt hebt een stuk groter is als de tweede die je open had.
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Ik heb het eens uitgeprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar om Rocview 2 keer op te starten. Ik neem aan dat je dat ook doet waarna je werkruimte automatisch geopend wordt. Klopt dat?
In dat geval zou je 2 keer een icoon voor Rocrail server in je taakbalk moeten hebben vermoed ik.

En inderdaad een hele goede tip om in je backup map te kijken.
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Mij is opgevallen dat Rocrail vooral als je een nieuwe gebruiker bent wel eens informatie "verliest". Dat komt doordat het niet altijd een even gelukkige volgorde van handelen heeft.

In mijn geval werd bijvoorbeeld de loclijst van de centrale pas ingelezen in Rocrail NADAT het baanplan was neergezet. Dat had tot gevolg dat Rocrail geen info had over de locomotieven die op het baanplan moesten worden geplaatst en ze daarom maar wegliet. Ik moest daardoor telkens handmatig alle locomotieven op het baanplan terugzetten. Dat is leuk met twee locs, maar niet met meer, zeker niet met telkens "Draai aankomstzijde om". Ik heb daarom tijdens de Rocrailsessie locs.xml veiliggesteld. Zodra Rocrail werd afgesloten werd die namelijk leeggemaakt voor locs waarvan geen data in Rocrail vastligt. Voor starten van Rocrail zette ik locs.xml weer terug, haalde Rocrail daar zijn data vandaan en stonden de locs keurig waar ik ze de vorige keer op het baanplan had achtergelaten. Nu ik met BBT ben bezig geweest moet Rocrail per loc data vastleggen en wordt standaard locs.xml gevuld. Nu hoeft de terugzetexercitie niet meer.

Rocrail is vind ik een ruwe diamant met rafelige eindjes, maar wel gratis. Ik kan me ermee redden tot nu toe.
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
1200Blauw,
Heb je een Ecos centrale? Ik meen me te herinneren dat je daar na het synchroniseren een optie uit moet zetten. Ik wel het klokje horen luiden maar....
Dat je loclijst wordt leeggemaakt bij het afsluiten herken ik niet namelijk.
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Even een reactie op o.a. Albert.

Ik kan gewoon meerdere keren RocRail opstarten (zowel met de icon op mijn desktop, als met de icon op mijn taakbalk).

Onderstaand plaatje laat het zelfs 3x zien. De server draait maar 1x.

Er is verder geen echt issue (meer). Ik moet gewoon oppassen dat ik RocRail maar 1x open. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat het mogelijk is om RocRail meervoudig te openen, maar daarmee is uiteraard te leven!

Bedankt,

Paul
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Ik zie nu wat je bedoelt. Je hebt alleen Rocview 3 keer opgestart. Rocview is de cliënt. Elke cliënt maakt verbinding met Rocrail Server. Dat mag geen enkel probleem zijn. Normaal verdeel je dat over verschillende PC's of tablets. Wat ik wel slordig vind is dat een wijziging die je in 1 van de cliënts hebt gedaan niet direct in de andere wordt doorgevoerd. Ik dat ook even getest en bij mij gebeurt dat wel. Ik ga toch nog even kijken of er een instelling is die er voor moet zorgen dat alle cliënts gesynchroniseerd worden.
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Citaat van: AlbertG op maandag 12 april 2021, 16:03:01
1200Blauw,
Heb je een Ecos centrale? Ik meen me te herinneren dat je daar na het synchroniseren een optie uit moet zetten. Ik wel het klokje horen luiden maar....
Dat je loclijst wordt leeggemaakt bij het afsluiten herken ik niet namelijk.

Ja, een ECoS inderdaad. Die optie uitzetten (op aanzetten, ik weet het ook niet meer precies) klopt, maar helpt niet. Na eenmaal uitzetten (dan werkt het de eerstvolgende keer inderdaad correct) kun je 'm alleen niet meer aan- of uitzetten, omdat 'ie uitgegrijsd wordt.
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
De optie loclijst inlezen uit de centrale heb ik nooit gebruikt. Gewoon handmatig toegevoegd en nog nooit iets 'verloren'. Ook het overzetten naar de Linux-versie van RocRail leverde geen enkel verlies op. Ik kon het XML bestand knippen en plakken en alles werkte nadien steeds naar behoren.
Maar inderdaad is RocRail wat ongepolijst. Soms vergt het enige creativiteit en uitzoekwerk, dat klopt ook. Uiteindelijk lukt het allemaal prima en dat is toch heel mooi van deze freeware.

Groet,

Peter
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Citaat van: TomPaul op zondag 11 april 2021, 22:05:40
Ja dat is er op zich wel. Maar wat ik niet in de gaten had, was dat ik het 2x geopend had.

Dat kan bij Koploper niet gebeuren, dan krijg he de melding dat Koploper reeds actief is.
Als Koploper dat kan zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn dat ook in RocRail in te bouwen.

M.vr.gr. Marco
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Het beste is gewoon 1x klikken.......
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Citaat van: TomPaul op zondag 11 april 2021, 19:45:03
Ik heb de onhebbelijkheid soms een dubbelklik te geven. Zo ook bij het opstarten van RocRail.

Citaat van: TomPaul op zondag 11 april 2021, 22:05:40
Wat ik niet in de gaten had, was dat ik het 2x geopend had.
En dat ik dus met de tweede sessie mijn eerste sessie overschreef.


Citaat van: AlbertG op maandag 12 april 2021, 18:39:06
Rocview is de cliënt. Elke cliënt maakt verbinding met Rocrail Server. 
(...)
Kijken of er een instelling is die er voor moet zorgen dat alle cliënts gesynchroniseerd worden.

Is het een bug of een configuratiefout?
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
geen van beide, het is gewoon zo bedoeld.

Rocrail biedt de mogelijkheid met meerdere clienten aan te sluiten en de baan te bedienen.
Als ik Rocview 2x open en een wijziging aanbreng wordt dit keurig gesynchroniseerd.

naast de "master" client kunnen er dus andere clienten toegang krijgen met volledige of beperkte rechten.

Voor de toegang kun je een controlcode instellen (zeg maar een soort pincode)

dus als je last hebt van trillende handjes en te vaak klikt stel je dit gewoon in en krijg je pas toegang na de code invoer.  :D

Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Heren,
Dankjulliewel voor alle uitleg en suggesties.
Ik zal voortaan beter opletten en RocRail maar 1 keer opstarten.
Dat lijkt me de makkelijkste oplossing.

Bedankt,
Paul
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Citaat van: RocnetHans op woensdag 14 april 2021, 19:41:42
Als ik Rocview 2x open en een wijziging aanbreng wordt dit keurig gesynchroniseerd.

En dat was het probleem bij Paul, dat was niet gebeurd. Heb jij automatisch opslaan na wijzigen (Rocrail eigenschappen) aanstaan?
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Hoi Albert,

Ik heb het vinkje aangezet, RocRail opnieuw opgestart, een tweede sessie gestart en vervolgens iets in de eerste sessie gewijzigd (een bloklengte). Helaas was het niet zichtbaar in de tweede sessie.

Ik heb vervolgens het vinkje wel weer uitgezet, omdat ik in de DE en EN wiki heb gelezen dat je dan geen backups meer aanmaakt.

Doe niet teveel moeite: ik zorg gewoon dat ik RocRail maar gewoon 1x start.

Bedankt,

Paul
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Streven van Albert is volgens mij niet langer alleen jou helpen, maar ook een rafelig randje van Rocrail verhelpen. Ik ben wel een fan van die houding :) :thumbup:
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
 @citaat @citaat
CiteerEn dat was het probleem bij Paul, dat was niet gebeurd. Heb jij automatisch opslaan na wijzigen (Rocrail eigenschappen) aanstaan?

Nee, dat vinkje staat bij mij niet aan, maar dat is ook niet voor synchronisatie bedoeld denk ik. (staat niks over in de wiki)
ik merk dat de synchronisatie gewoon altijd werkt (bij mij) zowel als ik in de bedien-modus zit als in het bewerken van het spoorplan.

ik denk niet dat er ergens een instelling zit om dit te wijzigen. Paul moet misschien maar eens een nieuwe installatie doen.
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Mijn installatie is pas 2 weken oud ofzo
Re: RocRail instinkertje: niet 2x opstarten
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 15 april 2021, 21:01:50
Streven van Albert is volgens mij niet langer alleen jou helpen, maar ook een rafelig randje van Rocrail verhelpen. Ik ben wel een fan van die houding :) :thumbup:

Dat klopt. :thumbup:
Daar komt nog bij dat ik gewoon wil weten hoe het zit. :important: :D