Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Remgeluid aanzetten Marklin Sound Decoder MSd3

Gestart door jfve zondag 11 april 2021, 17:31:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Remgeluid aanzetten Marklin Sound Decoder MSd3
Beste allemaal,
In mijn Ns1200 heb ik ooit een MSD3 laten inbouwen. Deze heb ik onlangs moeten resetten (CV 8) vanwege onvoorspelbaar gedrag. Dat hielp, echter nu wordt er geen rem geluid gegenereerd bij afremmen van de loc. Via de programmer van Rocrail kan ik de CV 64 en 146 aanpassen met een waarde. Ik heb maar 100 genomen omdat ik niet weet wat er in hoort. Ik zie dat de waarde gezet wordt, echter worden er geen remgeluiden gegenereerd. De waarde zet ik middels de programmer van Rocrail. Op mijn IB1 lees ik deze terug via het programmeerspoor, en zie de gezette waarden staan. Mijn vraag is, zijn CV64 en 146 de juiste CV's? Volgens de docu wel, maar zie ik iets over het hoofd? Heeft een misschien te maken dat deze decoder multiprotocol is?
Dank alvast voor alle hulp.
Vriendelijke groeten
Jan van Eeden
Noordwijk
Re: Remgeluid aanzetten Marklin Sound Decoder MSd3
CV64 is de drempelwaarde: hoe lager de waarde hoe later het gepiep begint. Is de waarde te laag dan is er geen gepiep meer.
Wat altijd mee speelt is de remvertraging (CV4). Als die te laag is wordt er te snel geremd. Het is een beetje zoeken naar de balans tussen die twee.

CV 146 is het volume van soundslot 7, of dat het gepiep is weet ik niet. Hoe hoger hoe meer herrie maar eerst moet je CV64 / CV4 goed werkend hebben.

Gr, Ben.
Re: Remgeluid aanzetten Marklin Sound Decoder MSd3
 @citaat @citaat/ je bedoelt waarschijnlijk CV164 "Remmen piepen, bandbreedte".

Je schrijft "ooit laten inbouwen" , houd er rekening mee dat M* de specificaties van het remgeluid een tijd terug heeft aangepast binnen de MSD/3.
Bij een te oude firmware werkt het niet/precies andersom.

Als je de MDT3 van de M* site download en bv de 37130 bekijkt (laatst uitgeleverde 1200), zie je daar de standaard waarden zoals ze nu worden uitgeleverd, met werkend remgeluid.

Het betreft de cv's : CV64 "Grens voor piepen remmen", CV163 "Remmen piepen, uitloopcorrectie" en de eerder genoemde 164.
Met de grens voor piepen remmen wordt bedoeld het snelheidsniveau waar je boven moet zijn voordat het piept als de snelheid naar 0 gaat. Vroeger verkeersdrempel, tegenwoordig remdrempel.

Verdere definities kan je kwijt in CV 248 t/m 255. De basis waarden zijn meestal voldoende.
Re: Remgeluid aanzetten Marklin Sound Decoder MSd3
Dank jullie wel, ik ga ermee aan de slag.
Laat het resultaat weten.
Groeten
Jan