Het zal wel een tijdje nog duren (
minimaal 5 jaar omdat het dan hopenlijk duidelijk is of mijn dochter nog aanspraak gaat maken op de zolder, vanwege de problemen op de woningmarkt), maar fantaseren mag altijd.
Ook is het wel belangrijk om tussentijds niet in te dutten. Dit is de afgelopen tijd al bewezen, gezien ook alle ideeën die zelfs alleen al in dit draadje zijn besproken en worden gewaardeerd.
Scarm is één van mijn favoriete bezigheden om gewoon 'wat aan te klooten' en heb na de aanwijzingen, maar ook na een bezoek van een mede-hobbyist nog eens wat zaken op een rij gezet.
Ook de behoefte om een schatting te hebben van wat en hoeveel ik nou eigenlijk in het ergste (
situatie waarin ik mij laat verkeren als weer eens explodeer in enthousiasme) geval in voorraad zou moeten hebben gaf ik mijzelf de volle vrijheid om een 'worse case' scenario in te gaan.
Het begon al met het besef ik dat mezelf 'te rijk' had gerekend in het aantal meters wat ik voor de paradebaan zou kunnen gebruiken. Heb dit uiteindelijk bijgesteld naar 4,25 x 3,60.
Vanwege het schuine dak zal er voor het schaduwstation meer ruimte gebruikt kunnen worden, door het schuin onder de paradebaan te kunnen plaatsen, maar moet wel rekening houden met extra ruimte om de buitenste sporen optimaal te kunnen gebruiken qua hoogte van het treinstel (mag graag Amerikaans rijden

).
In dit ontwerp heb ik de spiraal in het midden van de kamer geplaatst, hiermee een M-ontwerp te hebben gecreëerd. Looppaden zijn minimaal 60 centimeter breed, maar loopruimte op de vloer zal meer zijn, dus mijn schoenmaat 46 zal nog extra ruimte hebben om niet continue ergens tegenaan te schoppen. Dit dus omdat het schaduwstation meer naar achter is geplaatst.
Deze basis qua schaduwstation geeft mij een algemene optelsom van een kleine 500 c-Rails die ik hiervoor nodig zal hebben. De breedte zou waarschijnlijk nog wel wat uit kunnen dijen maar het zou best kunnen zijn dat de spiraal meer naar de achterwand wordt geplaatst om hiermee een kleinere M als resultaat te hebben en meer loopruimte in het algemeen. De rijrichting is naar vanaf Paradebaan naar Schaduwstation via de het R1 spoor naar omlaag. Via de R2 dus weer naar de paradebaan. Het linkerdeel van het schaduwstation toont 2 delen met een optie om weer direct naar boven te gaan. De lengtes van 9 doorrijsporen zijn ongeveer 3 meter lang, waardoor de Europese treinstellen maximaal 18 wagens kunnen bevatten (waarbij de loc ongeveer 20 cm. zal zijn en 4-assige wagens ongeveer 14 c.m. lang zullen zijn). Amerikaanse treinstellen beginnen al met een loc van gemiddeld 45 centimeter en de BoxCars die ruim 16 cm. zijn met 14 wagens uitgerust kunnen worden. De rechtste opstelsporen die al in het midden kunnen beginnen, zullen een gemiddelde lengte van 5 meter hebben. Dus voor alles wils.
Het ontwerp van de paradebaan ben ik absoluut niet tevreden mee, maar geeft mijn wel een beeld van de omtrek die ik uiteindelijk maximaal nodig zou hebben om loopruimte en reikwijdte te kunnen bepalen. Dit vindt ik ook minder belangrijk, omdat ik dan juist toch wat meer vanuit het hart kan bouwen en niet vanuit het hoofd (wat bij het schaduwstation wel meer noodzakelijk is).
Dus die kleine 500 x C-Rails voor de paradebaan is meer een algemene indicatie.
Duidelijk is wel dat ik absoluut teveel C-Rails heb 'gehamsterd' van bepaalde types en die kan ik nu met een gerust hart in de verkoop zetten om uiteindelijk ook alweer financieel ruimte te creëren voor het opvullen van de gaatjes qua andere types die hiervoor nodig zouden moeten zijn. Maar daar heb ik nog minimaal 5 jaar voor om dit te realiseren

.
Rechtsonder zal er nog een uitbouw komen voor het schaduwstation door de 1,80 van het voorportaal mee te nemen voor een extra spoor, die vanuit de buitenbaan wordt aangeleverd en waar geen ruimte is voor een bovenbouw. Wel komt daar gelegenheid voor sporen eindigend met een stootblok voor diverse zaken en zelfs scenery zou daar nog een rol in kunnen spelen omdat het vrij in het zicht staat. Er is inmiddels al een plaat neergelegd met aan de linkerzijde gebruik maken van de tussenruimte tussen dak en balken, zodat ik nog 35 centimeter heb kunnen gebruiken voor de bocht. Hiermee bewezen dat deze ruimte dus ook later gewoon gebruikt kan worden.
Maar eerst..... het schaduwstation.
En eronder een qua ruimte voor de paradebaan.
En het voorportaal, waar nu een keerlus in verwerkt zit.
Groeten,
Jan