Een exact nagemaakt model van
een trein die in werkelijkheid 200,8 meter lang en 2,95 m breed is, heeft op schaal 1:87 een lengte van 230,8 cm en een breedte van 3,39 cm. Diezelfde trein op schaal 1:76 is 264,2 bij 3,88 cm.
Als je treinen van schaal 1:87 en 1:76 op dezelfde baan zou laten rijden, zie je het verschil. Of je dat storend vind, is een kwestie van smaak. Vroeger maakte Märklin lange wagons bedoeld voor H0 rails vaak op schaal 1:100 omdat er anders problemen zouden kunnen ontstaan bij krappe bochten en sommige wissels. De meeste modelspoorliefhebbers stonden er niet bij stil dat dat eigenlijk niet klopte. Bijna 20 geleden is Märklin daarmee gestopt. Af en toe maken ze nog wel speciale 'retro' modellen op schaal 1:100, maar afgezien daarvan maken ze de meeste wagons op schaal 1:87. Alleen de langste nog niet, die zijn vaak schaal 1:93,5. Er zijn andere fabrikanten die ook deze langste wagons netjes op schaal 1:87 maken. Dat ziet er beter uit, maar die wagons hebben vaak moeite met krappe bochten en bepaalde wissels. Soms kunnen ze er zelfs helemaal niet op rijden.
Er is echter nog meer aan de hand. In werkelijkheid is de standaard spoorbreedte 1435 mm. In schaal H0 is dat 16,5 mm, op schaal 1:76 zou dat 18,9 mm zijn. Rails van 16,5 mm op schaal 1:76 is dus niet waarheidsgetrouw, het is te smal! Nu zijn er in werkelijkheid allerlei spoorbreedtes. Als je het omdraait, komt 16,5 mm op schaal 1:76 in werkelijkheid neer op 1254 mm.
In de beginjaren van de spoorwegen was er geen standaard breedte, bij elk nieuw aangelegd lokaal traject werd maar wat gedaan en de treinen werden meestal speciaal voor dat traject gemaakt. Onhandig voor fabrikanten van treinen natuurlijk, en totaal onwerkbaar als je een groot spoorwegnet wilt hebben. Bij elke verandering van spoorbreedte moeten de passagiers overstappen op een andere trein, eentje die bij de andere spoorbreedte past. Of de treinen moeten een speciale voorziening hebben zodat de asafstand tussen de wielen snel en veilig aangepast kan worden. Vandaar dat er tegenwoordig een standaard is, van 1435 mm, die in veel landen wordt gebruikt, dan hoeft dat allemaal niet. Er zijn echter nog heel veel landen waar de nationale standaard anders is en bovendien zijn heel veel lokale trajecten met een afwijkende breedte. De term 'smalspoor' wordt vaak gebruikt voor trajecten van allerlei breedtes smaller dan 1435 mm. 1254 mm is dus ook 'smalspoor'. Een ICE zul je daar nooit zien rijden. Ook de term 'breedspoor' kom je wel tegen, dat is juist breder dan 1435 mm. Zo heeft in Spanje en Portugal een groot deel van het spoornetwerk tegenwoordig een breedte van 1668 mm, maar de hogesnelheidslijnen zijn 1435 mm.