Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin ICE

Gestart door ICE4685 zondag 11 april 2021, 10:43:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin ICE
ICE4685
gast

Märklin ICE
Hallo,

Ik wil binnenkort een ICE 3 van Märklin kopen, maar ik heb nog enkele vragen.
De set bestaat uit 2 delen, 1 met 5 rijtuigen en een aanvulling met 3 rijtuigen.
Nu de 5-delige is gelijkstroom, de andere is wisselstroom.
Kan ik met ze allebei samen rijden (dus een volledige treinstel van 8 delen)?
Weet er iemand welke geluiden erbij zijn?
Ik heb ergens gelezen dat als je met een wisselstroom rijtuig op een gelijkstroom baan wilt rijden, moet je de wielen verwisselen. Is dat waar? En zo ja, vanwaar kan ik die wielen halen?
Misschien is dat belangrijk: het is een batterijtrein.
Alvast bedankt
Gegroet
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin ICE
Beste ICE4685,


Met 'gelijkstroom' wordt bedoeld: 2-rail i.e. 2 spoorstaven waarbij de beide de spanning/stroom verzorgen (spoorstaaf 1 = + en spoorstaaf 2 = -).
Stroomopname is via de (geïsoleerde) wielen links en de wielen rechts van een locomotief.

Met 'wisselstroom' wordt bedoeld: 3-rail i.e. 2 spoorstaven + puntcontacten (Märklinsysteem) (puntcontacten = + en 2 spoorstaven = -).
Stroomopnamen is via de puntcontacten en all (niet geïsoleerde) wielen links én rechts van de locomotief.

Ergo, locomotieven voor 2-rail kunnen niet zo maar op een 3-rail systeem rijden, en omgekeerd, locomotieven voor 3-rail kunnen ook niet zo maar op een 2-rail systeem rijden.


Willy
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
De aandrijf deel is gelijkstroom.
Ik zal ook gelijkstroom sporen kopen
Mijn vraag was als er problemen zouden kunnen ontstaan als ik die wisselstroom rijtuigen (niet aangedreven) koppel aan de gelijkstroom trein
De gelijkstroom bestaat uit 5 rijtuigen loc, rijtuig, rijtuig, rijtuig, loc.
En die drie andere rijtuigen wil ik aanschaffen om het een 8-delig treinstel te maken
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin ICE
Beste ICE?,

Kun je melden welk catalogusnummer je wilt kopen?, een 2-rail uitvoering van Märklin is een beetje vreemd......., Märklin "Holding" heeft daarvoor een aloud 2-rail merk: Trix, dus even opletten.

Groet, Anne W

Re: Märklin ICE
ACTS.zuid
gast

Re: Märklin ICE
 @citaat @citaat Je hebt het over ICE3 batterijtrein, da's Marklin voor kleuters, het rijdt op neppe plastic rails. Weet je zeker dat je dit gaat kopen?

Gr, Ben.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Kleuters? Wist ik niet...
Re: Märklin ICE
ACTS.zuid
gast

Re: Märklin ICE
Heb je het over dit: ICE3 batterijtrein https://www.marklin.nl/producten/details/article/29330/
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin ICE
Die werkt op batterijen(zoals ACTS.zuid al aan geeft) en is voor kinderen vanaf 3 jaar tot 6 jaar. Deze sets hebben magneetjes als koppelingen.
Kan dus geen andere wagon aan.(althans niet zonder magneet)

Deze is wel uit te breiden zoals jij bedoelt.

https://www.marklin.nl/producten/details/article/29792/
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Citaat van: Marcel1966 op zondag 11 april 2021, 11:39:37
Die werkt op batterijen(zoals ACTS.zuid al aan geeft) en is voor kinderen vanaf 3 jaar tot 6 jaar. Deze sets hebben magneetjes als koppelingen.
Kan dus geen andere wagon aan.(althans niet zonder magneet)

Deze is wel uit te breiden zoals jij bedoelt.

https://www.marklin.nl/producten/details/article/29792/
Zijn niet het zelfde, die is ICE 2
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin ICE
Dat is hier wel een uitbreiding voor, maar als je verder het digitale verhaal in wilt heb je hier niets aan.
Er zijn ook setjes die een mobile station hebben, hier kun je wel mee verder de digitale wereld in en uit te breiden.
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin ICE
Citaat van: ICE4685 op zondag 11 april 2021, 11:56:46
Citaat van: Marcel1966 op zondag 11 april 2021, 11:39:37
Die werkt op batterijen(zoals ACTS.zuid al aan geeft) en is voor kinderen vanaf 3 jaar tot 6 jaar. Deze sets hebben magneetjes als koppelingen.
Kan dus geen andere wagon aan.(althans niet zonder magneet)

Deze is wel uit te breiden zoals jij bedoelt.

https://www.marklin.nl/producten/details/article/29792/
Zijn niet het zelfde, die is ICE 2

Klopt maar is een voorbeeld waar je wel mee verder zou kunnen gaan.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Nee, ik wil het digitale wereld niet in, ik hou het liever simpel
Re: Märklin ICE
nobody
gast

Re: Märklin ICE
 @citaat Dit is wel héél simpel... :D
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Citaat van: nobody op zondag 11 april 2021, 12:04:35
@citaat Dit is wel héél simpel... :D
Hoe bedoel je?
Re: Märklin ICE
ACTS.zuid
gast

Re: Märklin ICE
Het is een batterijtrein en die rijdt op plastic rails. Je hebt niets te maken met 2rail of 3rail. En ook niet met gelijkstroom of wisselstroom.

Je bent 16 jaar en kunt vast wel begrijpend lezen. Kijk nog eens goed naar de beschrijving op de Marklinsite, dat bespaart heel veel op en neer gepraat in dit topic. ;)

Grt, Ben.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Natuurlijk kan ik begrijpend lezen
Ik werd in verwarring gebracht over die artikels dat ik gaf, stond gelijkstroom en wisselstroom
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin ICE
Citaat van: ICE4685 op zondag 11 april 2021, 12:14:30
Natuurlijk kan ik begrijpend lezen
Ik werd in verwarring gebracht over die artikels dat ik gaf, stond gelijkstroom en wisselstroom


Snap ik, heb het ook gezien. Maar we willen je behoeden voor een aankoop(hoe goedkoop dan ook) waar je later niets meer aan hebt.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Dat begrijp ik, waarvoor dank
Is er een variant van de ICE 3 voor "wat oudere tieners"?
Re: Märklin ICE
nobody
gast

Re: Märklin ICE
 @citaat Zie ===> klik
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin ICE
Deze bv,


Klik
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
@Wim ligt het aan mij of staat er echt geen prijs bij? Ik vind die niet terug...
Re: Märklin ICE
nobody
gast

Re: Märklin ICE
 @citaat  @citaat Zie ===> klik
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Ik heb eigenlijk nog een vraagje, betreffende de afmetingen:
bijvoorbeeld voor een ICE 3, hoeveel zal de lengte/breedte/hoogte zijn in schaal H0?
Re: Märklin ICE
nobody
gast

Re: Märklin ICE
De totale lengte is 1422mm. Andere afmetingen zul je zelf moeten opzoeken.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Voor een BR406 zou het dus zo moeten zijn:
Lengte meter: 200,8
Lengte cm: 20.080
lengte schaalmodel cm: 230,80

breedte meter: 2,95
breedte cm: 295
breedte schaalmodel: 3,39

hoogte meter: 3,89
hoogte cm: 389
hoogte schaalmodel: 4,47
Ben ik juist of niet?
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin ICE
 @citaat Heb je dat omgerekend vanaf de cijfertjes van het echte treintje? Märklin hanteert soms iets andere (lengte)schalen voor zijn kleine treintjes. Andere merken komen met de nieuwere modellen wel meer richting de echte maten van 1:87. In de lengte van een treintje zeker, zie bijvoorbeeld: Testbericht Miba Piko ICE 4.

Groet Ronald.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Ik heb het inderdaad berekend van het echte variant.
Re: Märklin ICE
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin ICE
5 delige is in model ongeveer 1.40m lang
Re: Märklin ICE
nobody
gast

Re: Märklin ICE
Citaat van: nobody op maandag 12 april 2021, 07:02:55
De totale lengte is 1422mm. Andere afmetingen zul je zelf moeten opzoeken.
Dat wist hij al... :D
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin ICE
Lengte 5-delige = 142,2cm
Lengte van de 3 uitbreidings rijtuigen = 84,1cm.

Mvg. Marcel
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Dus in totaal 226,3 cm.
Ik zat met enkele cm er naast
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin ICE
Vanaf 2008/2009 heeft Märklin vier jaar lang een 5-delige ICE 3, BR 406 in het programma gehad. Niet ingekort, netjes schaal 1:87. In de product database kun je er het een en ander over nalezen: 37786. Voor liefhebbers van langere treinen waren er bovendien nog drie verschillende middenwagens beschikbaar. Daarmee kon je een 8-delige ICE 3 maken.

Vanaf 1999 was er ook al eens een 3-delige ICE 3, BR 406, in twee varianten: 34780 en 37780. Ook die waren schaal 1:87. Ter uitbreiding waren er vijf verschillende middenwagens beschikbaar.
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin ICE
Maar een startset heeft de ICE 3 niet gezien wat dat was ooit een ICE2 in die doos.

Dat is ook alweer wat jaren geleden dat ze die in het programma hadden.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Ik heb nog een vraagje:
Ik heb een TMST (Eurostar) gevonden
Ik ken het merk echter niet "Hornby", er staat erbij dat het in schaal 00 is, weet iemand wat dat betekend?
Re: Märklin ICE
ACTS.zuid
gast

Re: Märklin ICE
Schaal 00 is 1:76.

Gr, Ben.
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin ICE
Ja, dat is schaal 1:76 wordt vooral in engeland gereden. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie: Schalen.

Groet Ronald.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Wat is het verschil?
Schaal H0 (spoorbreedte) is 16,5 mm, en schaal 00 ook
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin ICE
 @citaat De schaal is het verschil. H0 is 1:87 en 00 is 1:76. Je hebt in een eerder bericht de maten naar H0 gerekend. Reken ze maar eens naar 00 (1:76) en zie dan de verschillen in breedte, hoogte en lengte. Alleen de spoorwijdte is hetzelfde.

Groet Ronald.
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin ICE
Een exact nagemaakt model van een trein die in werkelijkheid 200,8 meter lang en 2,95 m breed is, heeft op schaal 1:87 een lengte van 230,8 cm en een breedte van 3,39 cm. Diezelfde trein op schaal 1:76 is 264,2 bij 3,88 cm.

Als je treinen van schaal 1:87 en 1:76 op dezelfde baan zou laten rijden, zie je het verschil. Of je dat storend vind, is een kwestie van smaak. Vroeger maakte Märklin lange wagons bedoeld voor H0 rails vaak op schaal 1:100 omdat er anders problemen zouden kunnen ontstaan bij krappe bochten en sommige wissels. De meeste modelspoorliefhebbers stonden er niet bij stil dat dat eigenlijk niet klopte. Bijna 20 geleden is Märklin daarmee gestopt. Af en toe maken ze nog wel speciale 'retro' modellen op schaal 1:100, maar afgezien daarvan maken ze de meeste wagons op schaal 1:87. Alleen de langste nog niet, die zijn vaak schaal 1:93,5. Er zijn andere fabrikanten die ook deze langste wagons netjes op schaal 1:87 maken. Dat ziet er beter uit, maar die wagons hebben vaak moeite met krappe bochten en bepaalde wissels. Soms kunnen ze er zelfs helemaal niet op rijden.


Er is echter nog meer aan de hand. In werkelijkheid is de standaard spoorbreedte 1435 mm. In schaal H0 is dat 16,5 mm, op schaal 1:76 zou dat 18,9 mm zijn.  Rails van 16,5 mm op schaal 1:76 is dus niet waarheidsgetrouw, het is te smal! Nu zijn er in werkelijkheid allerlei spoorbreedtes. Als je het omdraait, komt 16,5 mm op schaal 1:76 in werkelijkheid neer op 1254 mm.

In de beginjaren van de spoorwegen was er geen standaard breedte, bij elk nieuw aangelegd lokaal traject werd maar wat gedaan en de treinen werden meestal speciaal voor dat traject gemaakt. Onhandig voor fabrikanten van treinen natuurlijk, en totaal onwerkbaar als je een groot spoorwegnet wilt hebben. Bij elke verandering van spoorbreedte moeten de passagiers overstappen op een andere trein, eentje die bij de andere spoorbreedte past. Of de treinen moeten een speciale voorziening hebben zodat de asafstand tussen de wielen snel en veilig aangepast kan worden. Vandaar dat er tegenwoordig een standaard is, van 1435 mm, die in veel landen wordt gebruikt, dan hoeft dat allemaal niet. Er zijn echter nog heel veel landen waar de nationale standaard anders is en bovendien zijn heel veel lokale trajecten met een afwijkende breedte. De term 'smalspoor' wordt vaak gebruikt voor trajecten van allerlei breedtes smaller dan 1435 mm. 1254 mm is dus ook 'smalspoor'. Een ICE zul je daar nooit zien rijden. Ook de term 'breedspoor' kom je wel tegen, dat is juist breder dan 1435 mm. Zo heeft in Spanje en Portugal een groot deel van het spoornetwerk tegenwoordig een breedte van 1668 mm, maar de hogesnelheidslijnen zijn 1435 mm.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Dus als ik het goed begrijp passen ze beide op het zelfde spoor, ze zijn breeder qua uiterlijk.
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin ICE
Breder, langer en hoger.

Je moet ook rekening houden met het verschil tussen modellen voor 3-rail en voor 2-rail. In 1:87 bestaan ze allebei, 1:76 is voor zover ik weet altijd 2-rail. Märklin H0 is 3-rail en die modellen kunnen niet zonder aanpassingen rijden op een 2-rail baan. Modellen op schaal 1:76 kunnen dan ook niet zonder aanpassingen rijden op 3-rail 1:87. Modellen voor 2-rail op schaal 1:87 misschien wél op rails bedoeld voor 1:76.

Dat heeft veel te maken met de afmetingen van de railstaven. Zelfs als de spoorbreedte voor 1:87 en 1:76 hetzelfde is, betekent dat nog niet dat ook de afmetingen van de rails precies hetzelfde zijn. Er zijn wel normen voor modelspoor, maar die laten nog wel enige vrijheid aan de fabrikant om zelf te bepalen wat bijvoorbeeld de hoogte, breedte en exacte vorm van de railstaaf is. Het kan best zijn dat een trein die voor bepaalde rails gemaakt is ook rijdt op bepaalde rails van een andere fabrikant, maar het zou ook zomaar fout kunnen gaan. Verschillen tussen de railstaven spelen ook al een rol als om twee soorten rails op schaal 1:87 gaat. Soms kan zoiets opgelost worden door er andere wielen op te zetten. Bij locomotieven is dat lastiger dan bij wagons.
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin ICE
Beste,
Nog een klein detail, voor de Eurostar zijn geen tussenrijtuigen te verkrijgen.
Dus enkel 4 delige stellen.
Mvg
Olivier 77
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin ICE
ICE4685 wat wil je nu gaan rijden 2rail of 3rail? De Marklin 3rail of Trix 2rail zijn voor een 16 jarige redelijk aan de prijs zowel nieuw als 2dehands.
Je zou ook even bij Piko kunnen kijken deze zijn een stuk goedkoper,en ook verkrijgbaar als 2rail start setjes.
Re: Märklin ICE
ICE4685
gast

Re: Märklin ICE
Ik weet het eigenlijk niet. Ik ben echt nog een beginner.
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin ICE
 @citaat Bedenk goed wat je wil. Maak een lijstje met je wensen. Je weet van jezelf dat je behoorlijk gecharmeerd bent van de hogesnelheidstreinen. Dan kan je eens rustig kijken welke fabrikanten daarvoor modellen welke je mooi vindt uitbrengt. Dan zie je snel genoeg of ze 2rail of 3rail aanbieden. 

Groet Ronald.
Re: Märklin ICE
nobody
gast

Re: Märklin ICE
 @citaat  @citaat  Genoeg te kiezen ===> klik
Re: Märklin ICE
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin ICE
En daarnaast moet je portemonnee het ook aankunnen.
Verder zijn er ook nog rails en een besturingssysteem nodig.
Even een kleine prognose als je zou kiezen voor een nette gebruikte NS ICE-3, de Br 406:
37781 €280,-  (5-delig, digitaal, Marklin)
43...   €140,-   (3-delig, uitbreidingsset)
6002 en 6021 besturingssysteem 52VA €90,-
(is een oud systeem maar goed. De nieuwere basissystemen hebben te weinig vermogen voor een grotere ICE)
Rails. Gemiddeld €2,- per stuk.
40 heb je er wel nodig. = 7,20 m

Mvg. Marcel
(Met +/- 16 ICE's 1/2/3)
Re: Märklin ICE
ACTS.zuid
gast

Re: Märklin ICE
Als geld belangrijk is laat het merk Marklin dan links liggen. Veel wat je nieuw koopt heeft sound aan boord en is altijd minimaal al digitaal. Bij de 2rail merken kun je nieuw spul in analoge versie kopen en is vooral rail en wissels ook stukken goedkoper.

Of je koopt 2e hands en dan kun je natuurlijk ook prima bij Marklin uit de voeten met analoge loks met trafo en gebruikte rail. Maar het is veelal gedateerd en minstens 20 jaar oud.

Gr, Ben.