Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CS3 met laptop verbinden?

Gestart door Pieterman zaterdag 10 april 2021, 19:20:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 met laptop verbinden?
Vraagje voor de mensen met CS3 en een aangesloten Laptop om iTrain of dergelijke besturingssoftware te gebruiken. Kan ik met een cross-cable de laptop niet eenvoudig in de internet ingang van de CS3 steken en zo daarmee communiceren? Of moet het via een router lopen? Ik kan mijn laptop eenvoudig aan mijn ECOS verbinden via de cross-kabel en zou denken dat dat ook bij de CS3 zou werken. Maar mijn CS3 zegt geen IP adres te hebben, dus dat werkt nu niet. Is er iemand die hierover info of uitleg heeft?

De handleiding geeft mij onvoldoende houvast hierover.

Pieterman
Re: CS3 met laptop verbinden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3 met laptop verbinden?
Ik heb het nooit geprobeerd, maar misschien heb je hier iets aan:

How to Make a Desktop or Laptop Act Like a Router
Re: CS3 met laptop verbinden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met laptop verbinden?
De CS3 wil graag een (internet)verbinding hebben via een modem/router waarmee deze een eigen IP adres toegewezen krijgt. Ik heb hem momenteel aan een hubje hangen die weer via 2 lange internetkabels aan de modem hangt (dat is tijdelijk) en als een van de kabels even zijn verbinding kwijt is, krijgt mijn CS3 geen IP adres. Stappen van Rob volgen en als dat niet werkt, lekker aan het WWW hangen.

Groet,
Laurent
Re: CS3 met laptop verbinden?
Een losse router terplaatse is al voldoende( hoeft niet op internet te zijn aangesloten).

In veel huizen(allemaal dus) staat de bestaande router in de woonkamer/ meterkast en de baan ergens boven.
Laptops gaan op de wifi maar de CS3 kan dat niet. Dan zou je een homeplug kunnen gebruiken.
Die setjes heb je al rond de 30 eurie.
Ze gaan in het stopcontact bij de router en een bij je CS3.
Voila, hij hangt nu in het netwerk en aan het internet(handig voor de updates).

Grtjes Marcel
Re: CS3 met laptop verbinden?
De CS3 met een cross-cable verbinden en dan met een computerprogramma je spoorbaan bedienen gaat prima. Betrouwbaarder dan via een router, switch of WiFi.

In de CS3 moet je wel DHCP omzetten naar Handmatig. IP adres toekennen, DNS opgeven, en de  CAN-bus van een IP-adres voorzien. In de PC/Laptop uiteraard ook de juiste aanpassingen doen, zoals de WiFi uitzetten en de DHCP wijzigen naar handmatig. Je kan ook daar in het tabblad "Alternatief" de instellingen voor communicatie met de CS3 opgeven. Op deze wijze werk ik al vele jaren met Windigipet, en een uitstapje naar iTrain tussendoor.

Plaatjes van de instellingen heb ik nu helaas niet, maar als je dat wil kan ik ze er morgen bijdoen.

Groeten, Hielco
Re: CS3 met laptop verbinden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met laptop verbinden?
Via een router of switch is net zo betrouwbaar. Vast IP eraan een gaan. Goed, er zit een kastje tussen dat een keer stuk kan gaan, maar ik heb in de afgelopen 20 jaar nog nooit een router stuk gehad. Van een goedkope switch die ik stad en land doorgesleept heb (letterlijk, dat ding zat altijd in mijn laptoptas) is de voeding ermee uitgescheden, de switch zelf werkt nog feilloos
Re: CS3 met laptop verbinden?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS3 met laptop verbinden?
Een goed werkende internetverbinding is met een draadloze verbindingsset via het stopcontact heel erg makkelijk te realiseren en dan heb je niet alleen een goede verbinding met de CS3 en laptop om de CS3 mee te kunnen bedienen via VNC viewer, maar ook voor updates van iTrain is dat reuze handig.
Kortom ik zou altijd proberen een internetverbinding te realiseren ipv crosscable.
Re: CS3 met laptop verbinden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met laptop verbinden?
Ik heb er vrijwel direct zo'n TP link wireless geval bij besteld, zoals in de boeken beschreven wordt. Die maakt een LAN voor de CS3 en kan je voeden vanuit de oplaadpoort voor USB.
Re: CS3 met laptop verbinden?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: CS3 met laptop verbinden?
Citaat van: Laurent op donderdag 15 april 2021, 17:10:21
Ik heb er vrijwel direct zo'n TP link wireless geval bij besteld, zoals in de boeken beschreven wordt. Die maakt een LAN voor de CS3 en kan je voeden vanuit de oplaadpoort voor USB.
Hi,Laurent, ik werk nu met een kabel naar de CS3 maar zou t met n tp link willen doen, welk type heb jij? Moet je dat nog programmeren of pikt die direct het wifi signaal op?
Re: CS3 met laptop verbinden?
 @citaat / Wim: Ik heb zelf een (Chinese) TP-link voor het verbinden van een apparaat op de WiFi. Het ding zat bij het apparaat. Dat gaat goed. Je kan bijvoorbeeld TP-Link TL WR 802N 300 Mbps Draadloze N Nano-router gebruiken. Deze zal je wel moeten instellen (niet programmeren). Dit omdat (als het goed is) is je WiFi signaal beveiligd met een versleuteling. Daar heb je een code van. Deze moet ingevoerd worden. Het instellen is niet moeilijk. In de handleiding staat precies hoe dat moet.

Groet Ronald.
Re: CS3 met laptop verbinden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met laptop verbinden?
Goedemorgen,

Je moet hem even inregelen. Dat kan best een gedoetje zijn, ik heb ook even ruzie moeten maken. Hang hem dus eerst aan een router ofzo met een vrije poort. Dan is ie benaderbaar. Moet je 2 dingen doen: De gegevens van je WiFi instellen en zorgen dat dat ding weet dat hij als Wifi Client/LAN host moet optreden. Doe je wat fout, druk je op reset en probeer je het opnieuw. Je benaderd hem door zijn IP adres te benaderen.

Het door Ronald aangegeven geval wordt door Märklin genoemd in de handleiding.

Laurent
Re: CS3 met laptop verbinden?
 @citaat Laurent: Voor een volgende keer: Het is makkelijker om het ding met een kabel op de computer aan te sluiten. :) En dan te benaderen via het adres genoemd in de handleiding of IP-adres. Bij het aansluiten op een router dan gaat het ding in "Wifi-accesspoint"-modus. Bij het rechtstreeks aansluiten op de computer wordt het ding een "router". Het aangesloten apparaat krijgt dan een IP-adres van de TP-link en kan je hem rechtstreeks instellen. Na het aanpassen van de modus naar Client en WiFi-code invoeren en een keer opnieuw opstarten is het ingesteld. Als het goed is krijgt de laptop dan via de kabel via de WiFi-verbinding. (Eventueel WiFi op de laptop handmatig uitzetten als dat niet automatisch gaat) Dat is altijd wel een goede controle of het goed ingesteld is en functioneerd  :D

Het instellen van een Chinese TP-link met geen Engelse firmware beschikbaar was even een uitdaging  :D  :D Goed, met een beetje google-translate kom je best heel ver tegenwoordig.  :D

Groet Ronald.
Re: CS3 met laptop verbinden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met laptop verbinden?
Ik zit mij nu af te vragen of ik dat niet zo gedaan had. Weet iig dat ik het via ofwel mijn laptop ofwel mijn PC niet voor elkaar kreeg en dus het andere apparaat gebruikt had. Volgens mij staat ie standaard in bridge modus en moet je dat zelf omzetten. Moet hem ook omzetten, heb de CS3 nu met een kabel op mijn bureau staan, toch niet zo handig. Echter seinwachter spelen via het Märklin paneel is wel handig.
Re: CS3 met laptop verbinden?
Hoi,

Citaat van: Laurent op vrijdag 16 april 2021, 08:56:44
Volgens mij staat ie standaard in bridge modus en moet je dat zelf omzetten.

Als het goed is standaard in "router"-modus. Dan mag je hem inderdaad omzetten.

Groet Ronald.