Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?

Gestart door i_m_johny zaterdag 10 april 2021, 15:37:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Ben in het vooruit aan het denken, mocht de zolder nog eens vrijkomen  ;)

Maar voor het schaduwstation zou ik de 5 verschillende bochtmaten willen gebruiken om de hoek om te gaan.
Maak gebruik van Scarm, maar merk nu dat dit niet past.

Is dit een Scarm foutje? Of een 'Jan foutje'?

Groeten,

Jan
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Jan,

De nummers zijn te klein en daardoor onleesbaar, althans voor mij.

Groet,
Johan
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Het begint in de binnenste bocht met een R1 en loopt zo naar buiten met respectievelijk R2, R3, R4 en R5.
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Dat is een Jan foutje !
De hartafstand tussen 101. 201, 301 en 401 is 77 mm
De hartafstand tussen 401 en 501 is 64 mm
Je gebruikt normale wissels
De hartafstand bij een parallel-spoor is dan 77 mm
Daar ligt de oorzaak.

Cees
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
In de binnenbaan heb je bocht en direct een tegenbocht. Dat zou ik sowieso nooit doen in een schaduwstation. Je kunt wachten op problemen met lange rijtuigen/locs.
Daar moet dan eerst een recht stuk rails tussen als je dit wel wilt toepassen.
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Een 90° bocht met vijf verschillende boogstralen op de 'standaard' parallelafstand van 77,5 mm is best mogelijk, maar dan moet je wat puzzelen met de rechte stukken aansluitend op de bocht. Hier onder zie je een mogelijkheid.

Overigens is dit niet zo vaak bruikbaar want 90° tussen de in- en uitgaande wisselstraat van een schaduwstation is nogal weinig. Bij het ontwerpen van een schaduwstation kijk ik altijd eerst hoe de aansluiting met de rest van de baan zo ongeveer moet worden, dan weet ik waar de in- en uitgaande wisselstraten moeten komen. Dat kan dan bijvoorbeeld betekenen dat de opstelsporen in totaal 180° moeten draaien, hetzij in een vloeiende bocht dan wel onderbroken door één of meer rechte stukken. Ook allerlei andere waarden dan 180° kunnen van pas komen. Gebruikmakend van de wisselhoek van 24,3° zijn er bijvoorbeeld veel mogelijkheden met 204,3° of met 228,6°.
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Bedankt allemaal voor de reacties.

@Cees, begreep niet helemaal je aanwijzingen, maar voor spoor 4, werkte de 77 wel goed. Daarna heb ik spoor 5 weggelaten.

@Ad, Inderdaad is het best practice om tegenbochten direct opvolgend te vermijden. Toch heb ik in de praktijk er vrij weinig problemen mee. En als het niet werk, verkoop ik gewoon de onruststoker  :D :D :D

@Rob, Dat past inderdaad heel mooi. Zou ik wat losse rails erbij moeten kopen.


Ben trouwens nog wel wat aan het vogelen geweest en wel een variant gevonden waarbij echt nog maar een millimeter verschil is en dat door de bocht gewoon opgevangen kan worden. Dus zal eens even kijken of er nog wat moois van gemaakt kan worden.

Heb nog even de tijd trouwens.....  :D
Volgens mijn vrouw duurt het nog maar 4 jaar voordat we na haar afstuderen er zeker van zijn dat ze niet meer thuis komt wonen   ;) ;) ;) :(

Groeten,

Jan
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Oplossing van Rob past inderdaad.
Maar je wilt toch geen 130 gebruiken !
Daarover zijn al tientallen minder positieve topics verschenen.
Voor wat betreft de hartafstanden van de rails / bochten kijk eens in de wiki bij de geometrie van c-rails.

Cees
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 10 april 2021, 16:04:05
Dat is een Jan foutje !
De hartafstand tussen 101. 201, 301 en 401 is 77 mm
De hartafstand tussen 401 en 501 is 64 mm
Je gebruikt normale wissels
De hartafstand bij een parallel-spoor is dan 77 mm
Daar ligt de oorzaak.

Cees
Je maakt nog een klein foutje Cees, de R4 valt 100% in het slanke gebied. De overgang ligt bij R3. De HOH tussen R1, R2 en R3 (24130/115/107 - 24230/224/215/207/206 - 24330/315) is 77,5 mm. De HOH van R3, R4 en R5 (24330/315 - 23430 - 24530) is 64,3 mm. En "toevallig" zijn de stukken 24077 en 24064 precies deze lengte: een 24077 is 77,5 mm lang, een 24064 is 64,3 mm lang.

Citaat van: i_m_johny op zaterdag 10 april 2021, 22:45:03
Volgens mijn vrouw duurt het nog maar 4 jaar voordat we na haar afstuderen er zeker van zijn dat ze niet meer thuis komt wonen   ;) ;) ;) :(
En dan vertrekt de vrouw? >:-D >:-D
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
 @citaat
:D Verbaasde mij ook al...
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Euhm...

Als je alleen R2 en R3 wil gebruiken, kun je gebruik maken van een stukje 077 boven en rechts (op je plaatje).

Voorbeeld:

- Binnenbocht: R2
- Volgende bocht: R3 óf evenveel rechten, een 077 erbij, en wederom R2, gevolgd door een 077.
- Volgende bocht: tov de binneste bocht 2 x 077 en R2, of 1 x 077 en R3.

Etc.

Dan hoef je ook geen slanke geometrie te compenseren.

Groeten,
William
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Bedankt voor alle mogelijkheden.

👍🏻👍🏻
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Middagje rommelen - ontwerp Schaduwstation - Scarm foutje met 5 bochtvarianten?
Tsja,

Ik heb echt geen hinder van de 24130.

Heb ook in de huidige baan (noodgedwongen welliswaar) zonder problemen in gebruik.
En heb inmiddels al een Spiraal, waarbij de naar beneden gaande rit uit 130'ers bestaat.
Nou moet ik wel heel eerlijk zeggen dat de Bigboy nog niet eerder op dit baan gereden heeft. Dus zal ik daar nog wel eens qua Spiraal eens nader naar kijken (testen op de huidige spiraal).

Groeten,

Jan