Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin

Gestart door JBloemen vrijdag 09 april 2021, 16:42:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
Goedemiddag forumleden,
Ik heb het forum even afgestruind, maar kon zo het antwoord niet vinden, dus een nieuw topic gestart voor mijn vraag.
Ik heb een baanontwerp, heb al een deel omgezet in een tafel met wat spanten en sporen, en nu... Het is mijn bedoeling de spoorbaan uiteindelijk digitaal aan te gaan sturen en dus moeten er links en rechts (terugmeld)contacten geplaatst gaan worden. Maar waar en hoeveel? En in hoeverre moet ik daar nu al rekening mee houden bij het leggen van de baan? Ik had stille hoop om bij beurzen e.d. mensen met ervaring te kunnen spreken die mij bij de basis hiervan op weg kunnen helpen, maar dat is er in deze periode even niet bij helaas, dus dan maar zo.

Waar ben ik mee geholpen? Een paar simpele handvaten, misschien ondersteund door verwijzingen naar (YouTube)filmpjes e.d. En als dit topic in een andere vorm ook al belicht is dan helpt natuurlijk een verwijzing naar dat topic op het forum.

Dank en vriendelijke groet!
JB
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
Niets kunnen vinden over digitaal rijden en schakelen?
Of over PC-besturing?

Ik kan het mij haast niet voorstellen. Er zijn heel wat draadjes te vinden op dit forum alleen al.

Zoek eens onder de rubrieken 'pc-besturing' en in de wiki op dit forum. Verder kun je de websites en handleidingen van  RocRail, Koploper of iTrain (om er een paar te noemen)  eens bekijken. Of de onvolprezen video's van AlbertG: RocRail voor beginners kun je eens bekijken.

Succes,

Peter
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
Je kunt wat bouwdraadjes doorlezen. Daar staat genoeg info in.

Verder is het handig een besturingsprogramma te kiezen en een klein proefbaantje neer te leggen.
Je kunt dan zelf de verschillen in melder posities en aantallen testen.

Heb je al een centrale om de baan aan te sturen?

Mvg Robin
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
hoi,

Citaat van: JBloemen op vrijdag 09 april 2021, 16:42:54
Ik heb het forum even afgestruind, maar kon zo het antwoord niet vinden, dus een nieuw topic gestart voor mijn vraag.

Heel veel op het forum gaat over "digitaal rijden" en ook over "geautomatiseerd rijden". Veel mensen vinden het geautomatiseerd rijden het summum van de hobby.

Citaat van: JBloemen op vrijdag 09 april 2021, 16:42:54
Het is mijn bedoeling de spoorbaan uiteindelijk digitaal aan te gaan sturen en dus moeten er links en rechts (terugmeld)contacten geplaatst gaan worden.

Digitaal aansturen heeft niets te maken met "terugmeldcontacten" nodig of niet. Dat is een groot misverstand. Märklin brengt al jaren geen analoge treintjes meer uit. Je moet volgens Märklin digitaal rijden. Dat kan gewoon met een handregelaar als de Mobile Station 2 / 3 volgens märklin. Zonder terugmelding of wat dan ook. Want het Mobile Station heeft geen mogelijkheden tot terugmelding.

Alleen als je zegt: Ik wil automatisch met of zonder de PC willen rijden. Dan zal je aan terugmelding moeten doen.  Want de computer (en/of digitale centrale) moeten weten waar het treintje op de baan bevindt. Hoe je dat mag inrichten dus hoeveel terugmelding en dergelijke ligt aan het treinbesturingsprogramma dat je wil gebruiken. En welk treintjesbesturingsprogramma je kan gebruiken ligt aan de digitale centrale die je hebt. zie ook geautomatiseerd rijden.

Citaat van: JBloemen op vrijdag 09 april 2021, 16:42:54
Maar waar en hoeveel? En in hoeverre moet ik daar nu al rekening mee houden bij het leggen van de baan?

Ja, dat had je inderdaad al moeten doen. Achteraf inbouwen is niet gemakkelijk. Je mag dan alles aanpassen. Grof gezegd: Gewoon opnieuw beginnen.

Citaat van: JBloemen op vrijdag 09 april 2021, 16:42:54
Waar ben ik mee geholpen? Een paar simpele handvaten,

Een handvat: Beschrijf eens voor jezelf wat je wil gaan doen c.q. bereiken met je treinbaan. Wat je nu al in huis hebt. En wat moet je dan nog extra aanschaffen? Dus bedenk eens wat je wil.  Schrijf dat op. Dat kan je ook hier delen en dan verder krijgen.

Een tweede handvat: Als je echt besloten hebt: Ik wil automatisch gaan rijden. Maak een proefbaan van een ovaaltje met een inhaalspoor. Ga dat automatiseren laat daar twee treintjes op rijden. Leer je digitale centrale en/of treintjesbesturingsprogramma onder de knie krijgen. Vanuit die basis kan je dan verder met het automatiseren van je "echte" baan.

Maar eerst: mag je inventariseren "Wat heb ik in huis? en wat moet ik nog aanschaffen".

Groet Ronald.
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
Terugmelders is alleen van belang als je automatisch wilt gaan rijden. Kies dan een pc programma koploper, Itrain, lees daar de handleiding ff van door ( hehe zo een 500blz) denk bij terugmelders als in het bloksysteem, blok is een stuk rails waar altijd nooit meer dan  1 trein tegelijk mag komen als in het grootspoor. Per blok zijn dan 2 of meer melders nodig.... mijn advies lees je ff wat meer in in de materie... succes
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
Kijk ook eens bij Traincontroller
Rudysmodelrailway heeft wel meer dan 60 YouTube filmpjes om te leren hoe je het kan doen.

De eerste hier

groet
Harald
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
Hoi JB,
Misschien heb je hier wat aan: https://youtu.be/vzSD5WiGif8
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
Kijk, dat zijn al heel veel tips! Dank daarvoor.

Allereerst natuurlijk het misverstand digitaal vs. automatisch: inderdaad, ik bedoelde te zeggen automatisch (dus met ondersteuning van mijn PC). De CS zal de koppeling met de baan gaan vormen.
Ik heb ondertussen ook al een eerste keuze gemaakt met welk programma: dat wordt WinDigipet. Ook al lid geworden van een vereniging om zo te leren van de ervaringen van anderen gebruikers.

Ja, een proefbaantje maken. Goed idee! Geeft me ook de mogelijkheid om alvast een beetje te genieten van het 'rijden', want voor de grote baan klaar is gaat dat nog wel ff duren.

Overigens hoef ik gelukkig niet veel af te breken, de rails ligt nog los op de demping en ik kan daar zo aansluitingen in realiseren. En een deel van het frame voor de andere tafeldelen staat al, daar kan ik tijdelijk de proefbaan op leggen.

Goed, ik heb huiswerk! En in dit geval een soort van praktijkopleiding, dus combinatie van theorie en praktijk. Dank nogmaals en ik zal jullie geregeld op de hoogte houden van de vorderingen.

HG
JB
Re: Van baanontwerp naar digitaliseren- een pril begin
@ Albert: dat is helemaal goed, automatiseren voor dummy's, maar oh zo duidelijk. Zeer mee geholpen