Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BR80 naar BR89 , een project

Gestart door MotorBob zaterdag 10 april 2021, 00:41:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
BR80 naar BR89 , een project
Hallo allen,
Ik wil jullie deelachtig maken aan een projectje waar ik momenteel mee bezig ben. Ik ben, zoals vele Marklinisten, de gelukkige bezitter van het oermodel, de 3000: de BR 89. Ik heb hem in twee versies, eentje met dubbele bulb-lampjes en één met normale lichtgeleiders.
Nu, bezeten als ik ben om de modellen te verfraaien naar het prototype toe, ben ik sinds jaren op zoek naar een volledige Walschaerts stoomverdeling voor dit model. Om dan tenslotte via Merker + Fischer / Weinert materiaal het model te verbeteren. Helaas nooit gevonden. Tot ik recent de Marklin BR80 ontdekte (was tot voor kort niet meer actief met modelbouw). Mijn God, dacht ik: hier is de Walschaerts waar ik zo naar verlangde. Kant en klaar.
Dus: een project opgezet om die BR 80 om te bouwen. Voor het subframe geen probleem, de afmetingen e.d. stemmen relatief goed overeen. Edoch, wat met de bovenconstructie ? Ik had een waslijst aangelegd van alles wat moest veranderen aan de bovenbouw. Haast niet te doen. Ik bespaar jullie de details van mijn lijstje... Kijk naar de eerste twee foto's, en je ziet meteen dat zowat alles op de ketel ander geschikt is. Plots (niet te geloven wat je als zestig plusser allemaal nog kan ontdekken) vond ik op Catawiki een aanbod voor een Fleischmann BR89, voor haast geen geld. Het ging om een instapmodelletje, opnieuw zonder Walschaerts, puur analoog, maar met een voortreffelijke bovenbouw.
Bij toeval vond ik tezelfdertijd op e-bay een aanbod voor een onderbouw voor een BR 80 van Märklin, zodat ik geen volledig model moest slopen. Dit bracht vuur in de pan !!!

Vraag die zich nu stelde: mmmm, zou het niet mogelijk zijn die twee samen te smelten? De BR 80 onderbouw van Märklin, én de bovenbouw van de Fleischmann BR 89. Als smaakmakertje toon ik al een foto van waar ik op dit moment ben. (derde foto) : jawel, het lijkt mogelijk te zijn. Spannend !
Laatste twee foto's geven een beeld van het subframe dat ik kon bemachtigen. Mmmm, hier moet een nogal serieus stuk sneuvelen om het te laten passen. Ondertussen weten jullie dat het gelukt is, maar dat vertel ik in de volgende boodschap.

Hartelijke groet aan allen,

Bob
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Je hebt me vet nieuwsgierig gemaakt, Bob  :P

Superleuk project  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Toch al even een stukje van de bewerkingen laten zien die nodig zijn om het frame van de BR80 aan te passen. Not for the fainted hearted....
Als ik de foto's volg: foto1: het brutale werk gaat best met de zaag. foto 2: Zorgvuldig de delen markeren die weggelaten moeten worden, en waar het mag blijven staan. foto 3, 4: het nauwkeurigere werk op een mini-freesmachientje (Proxxon, kan ik aan elkeen aanraden!), en tenslotte het eerste resultaat: het vrijgemaakte frame om de waterkastloze BR89 top te ontvangen....

Nu nog de top erop proberen...
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Oeps, door een verzendfout zijn de foto's in verkeerde volgorde. Foto 1 begint bij de derde, foto 2 en 3 bij vier en vijf, en dan terug naar één en twee voor de finale. Sorry, had problemen met het opladen... :?
Re: BR80 naar BR89 , een project
Wat een prachtig project! Als je dit wil verwezenlijken en je ziet de mogelijkheden, blijft het gaaf zo'n doel na te streven.
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Hi Bob,

Dat is weer een heel mooi project al moest ik ff googlen wat Walschaerts zijn.
Je kan ook niet alles weten hé maar nu inmiddels bekend.  8)   Weer wat geleerd.
Welke Proxxon heb je ? (met welke accessoires)

groet
Harald
Re: BR80 naar BR89 , een project
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Wat een leuk project. :thumbup:
Met zo'n Proxxon freesmachine bahaal je mooie resultaten, veel mooier dan wanneer je het met de hand zou doen.

En de Fleischmann Br89 kap is veel gedetailleerder dan die van Märklin, dus een goede keuze.

Hoe heb je de Fleischmann kap op het Br80 onderstel bevestigd?
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Citaat van: Haradigi op zaterdag 10 april 2021, 14:10:25

Dat is weer een heel mooi project al moest ik ff googlen wat Walschaerts zijn.

Harald

Hoi Harald,
Sorry ervoor dat ik je extra werk meegaf. Belg zijnde gebruik ik ook de originele uitvinder van de stoomverdeling, Edgard Walschaerts. De Duitsers, en dus ook Märklin, gebruiken Heusinger Steuerung, naar de Duitse ingenieur die dezelfde soort verdeling uitvond in dezelfde periode als Walschaerts. Maar in de rest van de wereld wordt er steeds Walschaerts genoemd om deze stoomverdeling aan te duiden. Ere wie ere toekomt. :)

Over Proxxon : ik ben een addict voor dit merk. Fantastische tools voor een redelijke prijs. Ik heb haast hun halve catalogus ;), bij wijze van spreken.
Als freesmachine gebruik ik de BFW40/E. Schitterende motor mét precisie X-Y tafel. De freeskop neemt alleen klempassingen tot 6 mm. Mààr: de spankop waarin de motor klemt kan ook mijn standaard boormachine nemen, waar ik tot 13mm schachten in kan klemmen... Ik doe hier echt alle freeswerk mee. Bij deze BR80 het frame, maar bijvoorbeeld ook het afvlakken van plastic onderdelen die net iets te dik zijn.
Andere machine waar ik zééééér tevreden over ben is hun PD400 draaibankje. Perfect voor onze hobby, maar ook voor mijn tweede hobby, antieke motorfietsen, waar deze bank me al veel diensten bewezen heeft.

Groetjes,

Bob

Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Citaat van: Kappa op zaterdag 10 april 2021, 14:14:45
Hoe heb je de Fleischmann kap op het Br80 onderstel bevestigd?

Aai, aai, aai, je haalt meteen mijn pijnpunt naar boven ! Ik heb dit nog niet opgelost. De Fleischmann is gefixeerd met een vijs in een lange schacht die door de ketel loopt, naar het frame onderaan. Daar zit nu de bevestiging van de stoomverdeling, en dan verder onderaan nog onze sleper. Geen optie dus. Ik moet daar nog over nadenken. Misschien laat ik hem gewoon zo lopen, zonder bevestiging... Tenzij iemand een idee lanceert ?
Groetjes,
Bob
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Allen,
Nog een update van wat aanpassingen die ik echt nodig vond alvorens verder te gaan. Vandaag bezig geweest met de verlichting, maar eerst nog een paar details. Terwijl ik dan toch aan het 'snijden' ging, heb ik nog een paar Weinert onderdelen toegevoegd aan de ketel. De tweede foto toont de passing van het schaarbesturingsmechanisme van Fleischmann dat perfect overeenkomt met de Märklin onderbouw. Ik was van mijn stoel geblazen : wat een passing, wat een match. Chapeau voor die twee fabrikanten !
Verder nog een blik op het afdraaien van de wielen tot de NEM norm, waardoor de locs minder hobbelen op de C-rails, in het bijzonder deze kleine kapoenen... (met Proxxon PD400).
Tenslotte: de motor steekt te ver uit, zodat ik genoodzaakt was een extensie op de kolenbak te voorzien.

Tot straks voor meer

Groetjes,

Bob
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Allen,
Nog wat meer details.
Foto1 : bij de passing van het huis bleek alles toch nog schuin te zitten. Dus: meer vijlwerk nodig om ruimte te maken voor de body van het huis. Met deze uitsparing werd het toch prima (foto 2).
Fotos 3-5 tonen wat overblijf van de lampen houder van de Fleischmann, nadat ik het platform helemaal heb weggefreesd (zou ook met de vijl kunnen), om alleen de ketelfronthouder over te houden, inclusief de fijne frame extensies... Past mooi op de Märklin lampenhouderframe...
Is me mooi gelukt, al ze ik het zelf  :?

Groetjes,
Bob
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Ha, en nu de verlichting... Ik heb daartoe de modules gebruikt met twee leds en één uitgaande lichtgeleider (sorry, even vergeten welke leverancier), dus met witte en rode led. Om aan te sluiten op de Märklin front lichtgeleider heb ik de buisgeleider afgeknipt, en enkel het blok overgehouden (zie foto 2). Om dit te fixeren een rechthoekige houder gefreesd uit wat restmateriaal, gelijmd op de Märklin basis, en daarin het lichtblok gemonteerd (gelijmd), nadien de ketelhouder erover gemonteerd. Nu nog de achterkant....
Groetjes,
Bob
Re: BR80 naar BR89 , een project
de originele uitvinder van de stoomverdeling, Edgard Walschaerts.

zijn voornaam was Egide, in Mechelen is er een straat naar hem genoemd
Re: BR80 naar BR89 , een project
Bron afbeelding ===> klik

Zie ook ===> klak
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Hallo iedereen,
Even mijn verhaal verderzetten. Voor de verlichting achteraan heb ik geopteerd voor slechts één lamp. Probleem is dat er echt weinig plaats is aan de linkerkant, en dat ik daar ook een opvulling gemaakt heb om de cabine netjes te laten passen. (Nog steeds geen idee hoe ik de kap ga bevestigen).
Dus, de dubbele led zo compact mogelijk gemaakt, en ingekleefd met secondeslijm . Omdat deze bedrading aan de kap zit, ook een connector voorzien om te kunnen loskoppelen. Heb ik nu zeker nog nodig, want er is nog werk aan de kap. Decoder (ESU Lokpilot) gemonteerd, en een eerste test gedaan.
HOERA, hij doet het ! De kap zit min of meer vast door eigen klemming. Twee foto's van de werkende verlichting. Vooraan OK qua lekken, maar wel een mager licht, vooral rood, omdat ik de oorspronkelijke lichtgeleiders gebruik, en omdat de lijmverbinding misschien wat koppelverliezen veroorzaakt. Niet zeker. Maar valt mee te leven. Achteraan is het licht haast te sterk (zeker de witte), en moet ik nog werk leveren om de lekken te verminderen (zie laatste foto).

Zo, dat was het voorlopig. Moet de loc nog verder afwerken, ladders monteren, en een remcilinder versieren achteraan, typisch voor de BR89. Ik heb wel mijn oog laten vallen op de tank die aan het afgediende Fleischmann model hangt... Ik zie nog wel of ik daar nog over rapporteer.  :D
Ben in elk geval blij dat ik deze uitdaging ben aangegaan.

Ik wil ook hen bedanken die de discussie over Walschaerts hebben verdergezet, en inderdaad, het is Egide. Had beter moeten weten. In elk geval zit die nu op een Märklin BR89. Een droom die ik al sinds 1972 koester  ;)

Groetjes,

Bob
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Het wordt mooier en mooier  ;)
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Heel netjes gedaan, zelfs met stukjes kous om de draden.

groet
Harald
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Citaat van: Haradigi op maandag 12 april 2021, 11:08:31
...zelfs met stukjes kous...

De echte hobbiert kan niet zonder  :D

JP
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Erg mooi gedaan, Bob! Ik heb enige tijd geleden het omgekeerde gedaan: van BR89 naar "BR90". Lang niet zo waarheidsgetrouw als jouw bouwkunsten -en met zonder Walschaertsmechaniek- maar toch met een leuk resultaat.

Zie voor het complete ombouwverslag mijn draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1369922#msg1369922
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Citaat van: Hanzi op dinsdag 13 april 2021, 21:30:54
Ik heb enige tijd geleden het omgekeerde gedaan: van BR89 naar "BR90".

Heel erg bedankt voor de appreciatie van mijn werk. Grappig hoe verlangens soms in de andere richting gaan. Heb jouw draadje doorgenomen, en je etaleert een soort esthetiek die oprecht (!) heel charmant is. Maar voor een addict van het harde realisme heerst er voor mij een té ver doorgedreven droomwereld schildering (!) in door. Maar je conversie past wonderwel in die droomwereld. Dat moet ik erkennen. Overigens, ik vind je fototechniek en de enscenering die je in kaart brengt erg geslaagd en van top kwaliteit. Proficiat daarvoor. Maar, sta me toe, mijn droomwereld is eerder de realistische donkere, van roet doordrongen wereld, zoals ik die in de jaren '70 in Duitsland ontelbare keren heb meegemaakt, en die me niet meer loslaat  :P. Ieder zijn ding, en dat is maar goed ook. Een hobby met vele varianten  :)

Groetjes,
Bob
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Ik moet zeggen dat ik ook wel sterk gefascineerd ben van het stoomtijdperk, BW's, steenkolenmijnen, zware zwarte industrie. Ik heb alleen het allerlaatste stukje van dat tijdperk bewust meegemaakt; begin jaren 70 wist mijn vader tijdens vakanties in zuid-Limburg altijd nog wel ergens wat industriestoom te vinden; ofwel bij een steenkolenmijn in Limburg, ofwel op het rangeerterrein van station Montzen of net over de grens in Duitsland. Machtige sfeer en mooi dat jij die sfeer van toen zo realistisch mogelijk nabouwt!
Maar buiten die zware zwarte industrie ben ik ook gefascineerd door oldskool Marklin treinbanen, en ja een beperkt BW en een steenkoolgebiedje hebben ook hun plekje gevonden op mijn treinbaan, maar ook zoveel andere dingen die ik leuk vind! Volgens sommigen te veel, maar op een seventees baan mag dat gewoon :D.
En zo geniet ieder op zijn eigen manier van deze mooie hobby!
 
Re: BR80 naar BR89 , een project
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BR80 naar BR89 , een project
Inmiddels meer dan 2 jaar stil hier.
Is de BR80-89 conversie ooit afgemaakt?