Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ombouwen van analoog naar digitaal

Gestart door Harrie dinsdag 09 mei 2023, 17:16:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen van analoog naar digitaal
Hoi ik wil mijn oudere locs met een sfm motor van 18 mm ombouwen naar digitaal als ik het goed heb moet er een parmanent magneet in.
ik wil die omdat het oudere locs zijn met een delta decoder ombouwen of een decoder die het zelfde kan.
gezien de waarde van de locs wil ik er niet de allerduurste oplossing voor hebben maar om ze weg te doen of niet te gebruiken vind ik ook zonde ik hoop dat iemand mij kan helpen gr. Harrie
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Zoals gewoonlijk zijn er weer vele wegen die naar Rome leiden. Het is maar net wat je wilt. Gewoon goede rijeigenschappem behaal je al met een origineel 3-pool anker en een permanent magneet. Zowel Märklin als ESU hebben dergelijke magneten passend voor een sfcm motor in hun aanbod. Dat kun je dan combineren met een LOPi5 of een Märklin decoder. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de ESU LoPi5, dat is gewoon een heel erg goede decoder met fantastische eigenschappen en vele mogelijkheden.

Je kan ook een complete ombouwset van Märklin gebruiken, daar zit dan meteen ook een 5-pool anker in wat de rijeigenschappen nog beter maakt. Maar dus ook weer een beetje duurder is.

Mijn advies, begin eens met een permanent magneet voor die motor en een eenvoudige maar goede decoder zoals reeds genoemd en kijk hoe dat je bevalt. Verder opschalen is altijd mogelijk.
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
hoi bedankt voor je reactie heb je ook een art. num. van deze esu decoder ?
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Hoi Harrie,

59610   LokPilot 5 DCC/MM/SX/M4, 8-polig NEM652 is de goedkoopste oplossing. 8 polige stekker afknippen en de draden aansluiten volgens de bijgeleverde handleiding.

Succes ermee.
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
mooi hier kan ik wat mee
het is momenteel zo dat ik nu analoog rijd dat ik al mijn treinen ( 10 stuks) zo met en met ombouw dus ik blijf nog een tijdje analoog rijden dat kan toch ook met deze decoder?
alles wat ik nieuw bijkoop koop ik natuurlijk digitaal geen delta
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Hoi Harrie, analoog en digitaal gaat niet samen op een baan bij mijn weten. Je beschadigt mogelijk je decoders als je die op een analoge baan zet (omgekeerd kan ook niet, maar dan om andere redenen). Groet, Patrick
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Citaat van: Harrie op woensdag 10 mei 2023, 20:41:03alles wat ik nieuw bijkoop koop ik natuurlijk digitaal geen delta
Dat is raar: had ik net geleerd dat delta ook digitaal is (maar wat beperkter en met een analoge motor) ..., zeg jij het weer tegendeel.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je voortaan gaat voor 3-rail digitaal voorbereide locs (met DC-motor)? Of ...

Citaat van: pitsar op woensdag 10 mei 2023, 20:54:50analoog en digitaal gaat niet samen op een baan bij mijn weten
Er bestaan decoders voor analoge locs. Het doel ervan is dat die locs analoog (op een analoog stuk baan) en digitaal (op een digitaal stuk baan) kunnen rijden. Enkele forumleden hebben dat als volgt opgelost: digitaal op de rails en analoog op de bovenleiding op één en dezelfde baan. Enkele anderen hebben dat opgelost door per blok ofwel analoog rijspanning ofwel digitaal stuurcode te leveren.

Een beetje vergelijkbaar met 2-rail en 3-rail op één baan combineren. Hoe meer je combineert (2-rail+3-rail+analoog+digitaal kan ook, zelfs met Koploper-software) hoe minder baat je hebt van een goedkoop detectie systeem, oftewel hoe duurder en complexer bestuurbaar de hobby wordt.

Dus het kan wel samen op een baan, mits je voldoende voorkennis hebt, en juist daarom is het voor de meeste gebruikers beslist geen aanrader.
 
Je kunt dus uitstekend analoog (blijven) rijden met bepaalde decoders zolang niet alle locs zijn omgebouwd.
Zoals ESU lokpilot 5 (ESU 59610) die je eerder is aangeraden. Het voordeel is dat analoog veel digitale settings behouden blijven.

Citaat van: brund55 op woensdag 10 mei 2023, 11:42:2159610   LokPilot 5 DCC/MM/SX/M4, 8-polig NEM652


The LokPilot 5 (ESU 59610) decoder
Citeercan be used on analog DC and AC railways.
The decoder switches between the operating modes fully automatically "on-the-fly". Usually nothing needs to be set.
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Patrick, Wat jij hier uitkraamt is volslagen onzin. Weet je wel waar je het over hebt? "Bij mijn weten" niet.

Loks met een digitaal decoder, nieuwere generatie, kunnen prima op een analoge baan rijden. Het enige waar je aan moet denken is dat de analoge omschakelpuls niet hoger is dan 22Volt. Het maakt een decoder niets uit wat voor een spanning er aangeboden wordt, digitaal DC of AC het werkt allemaal zolang de spanning niet te hoog wordt. Daar kunnen ze namelijk net niet tegen.

Om, naar mijn mening, duidelijke redenen is het absoluut niet mogelijk om met een analoge lok op een digitale baan te rijden. Nou ja, rijden doet het ding dan wel, maar stoppen is er niet bij.
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Citaat van: pitsar op woensdag 10 mei 2023, 20:54:50Hoi Harrie, analoog en digitaal gaat niet samen op een baan bij mijn weten. Je beschadigt mogelijk je decoders als je die op een analoge baan zet (omgekeerd kan ook niet, maar dan om andere redenen). Groet, Patrick

Het is echt geen probleem om een digitale lok op een analoge baan te laten rijden. Märklin levert zelf geen analoge treintjes meer. Dus alle treintjes zijn met decoders. Deze kunnen probleemloos op een analoge baan werken. Anders zou Märklin 50% van zijn klanten kwijt zijn.

Analoog op een digitale baan gaat niet. Dan ben je een analoge motor aan het frituren. Dat komt geen meter voorruit

Groet Ronald.
Re: ombouwen van analoog naar digitaal
Een traditionele marklin lok kan op een digitale baan rijden. Weliswaar niet regelbaar en de snelheid hangt van de lok (relais, voorschakelelectronica) en je digitale apparaat af. In de oertijd (1985) maakte marklin er zelfs reclame mee dat een analoge lok gewoon over het digitale gedeelte kon rijden. Met moderne multiprotocolcentrales lukt het niet meer zo best. Gelijkstroomloks worden inderdaad gefrituurd, zoals Ronald aangeeft.

Bart