Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wat zijn dit diode of weerstanden

Gestart door Jan Remmerde vrijdag 09 april 2021, 19:42:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat zijn dit diode of weerstanden
 Help kan iemand mijn vertellen wat dit zijn diode of weerstanden
En zo ja welke type (en grote)
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Beste Jan
het zijn diode's weerstanden hebben een code met kleurringen waar je de waarde door kunt aflezen.
Welke waarde deze hebben, geen idee zou ik moeten opzoeken of dat te achterhalen is.
Groet en een fijne avond
Paul
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Zijn dit niet germanium diodes?
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
@citaat geen idee of je dat zo aan de buitenkant kan zien.
Naast het rode ringetje staat er ook nog een -minder goed zichtbaar- blauw ringetje op, dat is de kathode (oftewel min kant) van de diode.
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Hoi Jan,
Lijken germanium diodes uit e oertijd.
Moet met een goede multimeter toch eenvoudig te meten zijn.

gr digibert.
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Spobeltjes?
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Wat voor schakeling is het? Als je het geheel laat zien, is mogelijk wel te raden wat de componenten voor functie hebben en dus wat het zijn.
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Als ze er hetzelfde uitzien als die op Jan's @citaat foto en onderstaande, dan zijn het gewoon siliciumdiodes. Als ik er eentje doormeet zie ik namelijk een drempelwaarde van 0,7V.
Een Germaniumdiode heeft een lagere drempelwaarde van ca. 0,3V.
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Goedemiddag,

Ja het lijk op deze diodes
Zoals ik op het relais kan zie is het een Bi-stabiel -schakeling met twee wisselcontacten.
ik heb een foto bijgevoegd

Groet Jan
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Oké, het zijn dus gewone diodes. Maar, uit je vraagstelling kan ik niet halen wat je verder nog wil weten?
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Je zou dus elk van deze diode types kunnen nemen,
lijkt me, want ze gaan allemaal tot 1 A.

Maar de BAW62 ( 250 mA  75V  <2pF  <4nS <1V bij 100mA DO-35 ) is vooral snel,
en niet duurder dan de tragere types dioden die vaak gebruikt worden als gelijkrichter.
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Goedemiddag Hans,

Ik vraag dit om het zelf te bouwen ,alleen hoe is het schema


Groet Jan

Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Dat kunnen wij je niet vertellen vrees ik. We weten nog geeneens wat dat printje zou moeten doen...
Maar oké, ik denk dat je t zelf zal moeten uittekenen, kwestie van de printbaantjes aan de achterzijde volgen.
Of een foto van de achterzijde van de print hier posten.
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Citaat van: Hanzi op zondag 11 april 2021, 15:58:28
Kwestie van de printbaantjes aan de achterzijde volgen.
Of een foto van de achterzijde van de print hier posten.

ahum, ik gebruik het woord gelijkrichter niet per ongeluk.

Kijkend naar je printje dan zie ik aan een kant 1x3 connectoren (groene schroefterminal) aan de andere kant 2x3 connectoren, met daar tussenin een DC hfd2 relais. Dus wat denk ik dan in alle eenvoud?
AC draadjes in de connector met 3 bussen zetten via een gelijkrichter (Graetz-schakeling ) het relais in stand A of stand B. De twee andere connectoren met 3 bussen staan voor de aan te sluiten stroomkringen van het relais.

Laat die foto van de achterkant maar zien (of met doorschijnend licht, ook sfeervol).
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Dag Hans en Jan 22,

Bedankt voor jullie reactie,
Hierbij de foto van de achterkant

Goert jan
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Jan heeft grotendeels gelijk, behalve wat betreft de Graetz (gelijkricht-)schakeling want dat is het niet.
Diode 3 en 4 staan antiparallel over de relaisspoeltjes, dus dat lijkt op blusdiodes.
Aansluiting 1 is de ene spoel (set), 2 is de gemeenschappelijke (-), 3 is de andere spoel (reset).

edit:
Diode 1 en 2 zijn ofwel bedoeld om enkelzijdig gelijk te richten, ofwel -en dat is waarschijnlijker- om de schakeling te beveiligen tegen verkeerd aansluiten denk ik.
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Wel een heel simpel printje, dus eigenlijk ....
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Dag Hans en Jan 22,
Bedank dat jullie me weg wijs maken .
Moet bekennen dat het mijn niet veel zeg antiparallel en blusdiodes.
Heb een schets gemaakt (schema) maar hoe  staan de diodes , bedoel in wat voor richting.

Groet Jan
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Citaat van: Jan Remmerde op maandag 12 april 2021, 17:19:22
Moet bekennen dat het mijn niet veel zeg antiparallel en blusdiodes.
Soms maken we je wijs, en helpen je op weg, soms helpen we je van de weg ...
De bedoeling is goed.  :D

Blusdiode bij Relais
CiteerOpmerking: een blusdiode is een gewone diode, in sperrichting aangesloten over de aansluitingen van een relais, meestal volstaat een type 1N4148

Diode (theorie)
CiteerEen diode is een elektronische component, die stroom doorlaat in slechts 1 richting. Deze richting heet de doorlaatrichting. De andere richting is de sperrichting. De twee aansluitingen van een diode worden anode en kathode genoemd. De kathode is de minpool en de anode de pluspool. De stroom kan dus wel van de anode naar de kathode maar niet andersom. een ezelsbruggetje hiervoor is KNAP: Kathode Negatief Anode Positief.

Dan nu jouw tekening ... Zo op het oog hebben alle dioden het ringetje aan dezelfde kant.
Dat is in jouw tekening de bovenkant.

Dan is nu even de vraag hoe blokje stroomkring-I en blokje stroomkring-II schakelen.
Je had ze al genummerd,  en dat heb ik nog eens over gedaan om het beter te kunnen zien.
Net zoals ik verwacht had.

Om twee dioden antiparallel te hebben staan zouden er dus twee ringetjes aan de andere kant van de dioden moeten zitten. Als je tekening klopt. En dan klopt de zwarte pijl dus niet.


Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
@citaat Jan heeft t over 2 diodes antiparallel, maar dat is niet wat ik bedoelde. Ik schreef dat de diodes antiparallel staan over de relaisspoeltjes. Dit worden ook wel blusdiodes genoemd omdat ze de inductiespanninkjes die ontstaan bij uitschakelen van een spoeltje kortsluiten/afvoeren. Hiermee bescherm je de evt. voorliggende electronica tegen de (hoge) inductiespanning.
Onderstaand schema is wat overzichtelijker ;):
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Goede avond Hans en Jan22,

Allereerst bedank voor jullie hulp en uitleg.
Ben gaan schetsen  en nu is mijn vraag of dit zo werkt, heb wissel aangesloten met leds om te zien hoe de stand is van de wissel.
Moet ik hier nog een gelijk richter plaatsen ?

Groet Jan
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wat zijn dit diode of weerstanden
Het kán zo, ik heb ook diverse led's gewoon op wisselspanning aangesloten. Het zou echter niet goed zijn voor de levensduur van de led's, vooral de sperstroom kan ze fataal worden.
Netter is het dus om het circuitje van de led's gelijk te richten. Of anders diodes in sperrichting (antiparallel ;)) over de led's te zetten.