Goede middag allemaal,
'k Heb wat interessante artikelen gevonden over zeilend binnen rijden op een emplacement of containerterminal:
https://www.prorail.nl/nieuws/treinen-die-zeilenhttps://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/09/14/railterminal-gelderland-hoopt-op-nederlandse-primeur-zeilend-binnenrijden/Vanwege het laden/lossen van containers kan een containerterminal nooit worden voorzien van bovenleiding.
Daarom zijn er geëlektrificeerde aankomst-/vertreksporen nodig en wordt een dieselloc gebruikt om de wagons naar de terminal te rijden.
Met zeilend binnen rijden zou dat verleden tijd zijn. Een e-loc komt de terminal zonder bovenleiding met exact de juiste snelheid op rijden, om aan de andere kant van de terminal net met de e-loc weer onder de bovenleiding uit te komen.
Hoe zou het sporenplan er dan uit zou komen te zien?
- Worden het dan bijvoorbeeld doorgaande sporen, net zoals bij een station? Aan komen rijden, paar containers er af en er op, en door rijden?
- Of zouden het kopsporen worden, waarbij de e-loc nog steeds moet omlopen over een geëlektrificeerd omloopspoor?
- En heb je nog steeds aankomst-/vertreksporen nodig? Of komt de trein echt zo rechtstreeks van de hoofdbaan de terminal op rijden?
Ben benieuwd of iemand hier meer over weet.
Als tijdperk 6 rijder lijkt het me namelijk wel leuk om ook qua sporenplan actueel te blijven
Gr Richard