Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?

Gestart door Kappa donderdag 08 april 2021, 22:58:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Hoi,

Ik heb in mij K-rail baan een aantal slanke engelse wissels 2275.
Deze worden met AJ wisseldecoders en CS1R aangestuurd.
Nu heb ik dit allemaal werkend, maar er is een probleem in wat zich in Koploper voordoet.
In de foto zie in het midden twee 2275 wissels, waar de aandrijvingen gespiegeld ten opzicht van elkaar zijn gemonteerd.
Deze zijn deel van een zelfgebouwde hosenträger.
Als ik de wissels in de CS1R aanmaak en in de CS1R in de baan positioneer, kan ik de wissels correct laten werken door ze in de rechtdoorstand correct te laten schakelen en als de afgebogen standen tegenovergsteld zijn (tussen CS1R en wissel) kan ik de wissel in de CS1R 90°, 180° of 270° draaien en dan klopt het weer.
Dit werkt goed voor de wissel linker wissel, maar bij de rechter wissel, waar de aandrijvingen andersom gemonteerd zijn loopt het mis in Koploper.
Koploper schakelt bij de rechter wissel niet hetzelfde als in de CS1R, maar verwisselt de afgebogen standen met elkaar.
Ik heb al van alles geprobeerd; aansluitdraden van de wisselaandrijvingen verwisseld op de decoder, de twee adressen in Koploper verwisseld etc.
Niets helpt eigenlijk.
Ik heb toen een aansluitschema gemaakt van de stand van twee wisselaandrijvingen en overeenkomstige wisselstand.
En als de wissel rechtdoor staat staan de aandrijvingen naar het midden van de wissel geschoven.
Bij een afbuigende stand staat één aandrijving naar binnen en de andere naar buiten geschoven.
En als ik deze 4 standen van de twee wissels met elkaar vergelijk, blijkt dat voor de rechter wissel, als voor de afgebogen standen de draadaansluitingen op de decoder in orde zijn, deze voor de rechtdoor standen verwisselt zouden moeten worden.
Met andere woorden, dit is alleen softwarematig op te lossen.
Maar in Koploper gebeurt dit blijkbaar niet.
Ik kan ook in Koploper geen andere wissel selecteren, want voor deze wissels met twee adressen, zijn vier symbolen beschikbaar, afhankelijk van de positie/richting in de baan layout.

Zijn er hier leden die dit probleem ook hebben gehad en er een oplossing voor gevonden hebben?
Antwoorden als: Je baan anders leggen etc, zijn geen optie. De baan ligt zoals hij nu ligt en ga ik niet aanpassen.
Draadjes wisselen helpt naar mijn bescheiden mening niet, want het verschil zit tussen de CS1R en Koploper.



Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Zou je koploper misschien kunnen foppen door het programma wijs te maken dat er geen engelsman ligt, maar twee gewone wissels?
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Je zou losse wissels kunnen aanmaken en die even aan de zijkant van je baanplan tekenen, deze geef je het adres van de wissels die in je hosentrager liggen.

Bij het instellen van je wisselstraat kun je dan doormidden van deze losse wissel gebruiken om hem in de juiste stand te leggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Klassiek probleem wat er niet is mits je het juist aansluit. Als dat laatste niet gedaan is kun je in Koploper aangeven dat een wisselspoel (of zelfs beide) van de Engelsman verkeerd is aangesloten.



Gr, Ben.

Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
 @citaat Ben, zoals ik al schreef: de wissel is correct aangesloten en doet precies wat de CS1R vraagt en wordt in de CS1 ook correct weer gegeven.
Het is alleen Koploper die de afbuigende wisselstanden verwisselt, rechtdoor is er geen probleem.
Keer ik de draadjes om (per aandrijving), of verwissel ik de adressen in Koploper, dan verschuift het probleem alleen maar.
Effect is dan dat de afbuigende wisselstanden correct worden weergegeven, maar de rechtdoor standen verwisseld zijn.
Ik heb al heel wat trail & error pogingen gedaan.

Peter, Rob: De tip met twee gewone wissels had ik ook al gehad en ga ik nog testen, maar is natuurlijk geen mooie oplossing, omdat het baanplan in KL dan niet meer klopt.
Voor het automatisch rijden zal het prima werken denk ik.
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
 @citaat Ik snap je vraag en lees wat je schrijft hoor. ;)

Maar je centrale is slechts doorgeefluik. Koploper is de baas en legt een wisselstraat en de lol is dat je in je CS1R je wissels zodanig aanmaakt dat je het gewenst effect hebt. Honderden zo niet duizenden gebruikers hebben Koploper met Ecos / CS1R.

Een Engelsman moet je zien als twee in elkaar geschoven wissels. Dus aparte wissels aanmaken zoals wordt gesuggereerd voegt niets toe. De juiste methode is in de ECoS /CS1R je wisseladressen kruiselings dus tegengesteld programmeren. Het rechter wissel stuurt dus als het ware de linkerkant.

Gr, Ben.
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Citaat van: Kappa op vrijdag 09 april 2021, 16:22:38
@citaat Ben, zoals ik al schreef: de wissel is correct aangesloten en doet precies wat de CS1R vraagt en wordt in de CS1 ook correct weer gegeven.
Het is alleen Koploper die de afbuigende wisselstanden verwisselt, rechtdoor is er geen probleem.
Keer ik de draadjes om (per aandrijving), of verwissel ik de adressen in Koploper, dan verschuift het probleem alleen maar.
Effect is dan dat de afbuigende wisselstanden correct worden weergegeven, maar de rechtdoor standen verwisseld zijn.
Ik heb al heel wat trail & error pogingen gedaan.

Peter, Rob: De tip met twee gewone wissels had ik ook al gehad en ga ik nog testen, maar is natuurlijk geen mooie oplossing, omdat het baanplan in KL dan niet meer klopt.
Voor het automatisch rijden zal het prima werken denk ik.


Je kunt je Engelse wissel natuurlijk ook adres 0 geven en de twee hulp wissels na programmeren elders parkeren op je scherm. ( desnoods op een apart tab blAd.  >:-D )
Dan kun je alle kanten op ,en blijft je baanplan de mooi vormgegeven.
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Hèhè, ik ben er uit.
Omdat het testen met de wissels en decoders die al in baan zijn ingebouwd, nogal omslachtig ging, heb ik een testopstelling gemaakt met een 2275 wissel, twee aandrijvingen en een wisseldecoder.
Dan heb ik telkens een tekening gemaakt van de verschillende opstellingen, dus de plaats van de aandrijvingen op de wissel en de aansluitingen naar de decoder.
Pas dan wordt het inzichtelijk en kun je naar een oplossing werken.
Na uittekenen van de verschillende scenario's kwam ik tot een werkende aansluiting van de bedrading op de decoder en werken de wissels in Koploper zoals gewenst.
Dit was voor mij in ieder geval weer en leermoment.
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Re: Ervaring met 2275 engelse wissel icm CS1R en Koploper?
Heel goed. :)