Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur

Gestart door AlbertG donderdag 08 april 2021, 20:25:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Ik heb onlangs deelgenomen aan een Rocrail gebruikers bijeenkomst via het Rocrail forum. Iemand gaf daar heel boeiend uitleg over het DCC opencar systeem waarmee hij auto's op zijn baan rond laat rijden.
Dat bracht me op het idee om voor de Nederlandse gebruikers iets vergelijkbaars te doen, maar dan toegespitst op Rocrail.
Dus heb je belangstelling, geef dat hier dan aan.
Heb je een onderwerp dat je graag uitgelegd zou willen hebben, vermeld dat er dan bij.

Wat heb je nodig om deel te nemen:
- een laptop of tablet met een microfoon en bij voorkeur een camera
- Internet toegang tot de online meeting via Jitsi

Het voordeel van Jitsi is dat je geen account nodig hebt, je hoeft niets te installeren en het is heel veilig.

Ik doe doe oproep alleen op dit forum om de belangstelling te peilen.

Meer over Jitsi: https://youtu.be/lEf7Fs3EaEM
Re: Wie wil deelnemen aan een online Rocrail gebruikers bijeenkomst?
Albert,

als beginnend Rocrail gebruiker zeer zeker interesse.
Re: Wie wil deelnemen aan een online Rocrail gebruikers bijeenkomst?
Hallo Albert,

Moet nog beginnen met Rocrail dus lijkt mij zeer welkom.
Heb alleen een pc zonder camera.

groet Wolfgang.
Re: Wie wil deelnemen aan een online Rocrail gebruikers bijeenkomst?
Hallo Albert,

Prima plan! Ik werk nu sinds kort met RocRail. Ik heb al je filmpjes "verslonden" en veel, heel veel vragen en antwoorden gelezen op het RocRail Forum.
Toch zou een online sessie me heel veel kunnen brengen.

Concrete vragen heb ik niet, daarvoor zijn je filmpjes te goed. Wellicht dieper ingaan op bloktypes, melder-instellingen, acties, aan/uit schakelaars, lengtes, dat soort dingen.

Ik heb een laptop met camera.

Bedankt alvast,

Paul
Re: Wie wil deelnemen aan een online Rocrail gebruikers bijeenkomst?
Ja lijkt mij een prima idee. Zeker na het kijken van filmpjes en de vele opties.
Specifiek: RocRail in combinatie met RoSoft (melders en WDD).
Re: Wie wil deelnemen aan een online Rocrail gebruikers bijeenkomst?
Lijk mij erg interessant om mee te maken.
Ben nog een prille gebruiker van Rocrail, verleden jaar wat ermee gedaan.
Door omstandigheden heb het even stil gelegen en wil eigenlijk weer gaan beginnen, merk alleen dat er veel info weer weg gezakt is
Re: Wie wil deelnemen aan een online Rocrail gebruikers bijeenkomst?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wie wil deelnemen aan een online Rocrail gebruikers bijeenkomst?
Lijkt mij ook wel wat.
Ik hoor graag de voorstellen.

John (VT601)
Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Bedankt voor de reacties.
De stand staat op 6 deelnemers, dus wat mij betreft gaan we door.

Ik heb de bijeenkomst in mijn agenda gezet op donderdag 22 april aanstaande vanaf 20:00 uur.

Ik hoop dat jullie dan ook kunnen. Wil je dat hier laten weten.

Meer belangstellenden zijn natuurlijk van harte welkom maar voorlopig beperk ik me qua uitnodiging tot dit forum. Ik moet zelf ook even kijken hoe het gaat.

Ik ben van plan een korte uitleg te geven over het beïnvloeden van de treinenloop via loc eigenschappen en/of blok eigenschappen.
Daarna kunnen we tijd besteden aan het beantwoorden van vragen over dit onderwerp.

Als de avond succesvol verloopt kunnen we dat beter wat vaker doen dan te veel in 1 avond te behandelen.
En het moet ook vooral gezellig blijven. Dus laten we ook tijd nemen om onze hobby ervaringen met elkaar te delen.

Ik zou wel de deelnemers met weinig of geen kennis van Rocrail willen vragen onderstaande video over het automatisch rijden in Rocrail te bekijken.
https://youtu.be/XRyL8iM0yWY

@Jaap Nieboer,
Misschien kan je je vraag even toelichten. Voor Rocrail maakt het niet uit wie de leverancier van de melders of de wissel decoders is.

@Wolfgang,
Een PC zonder camera is geen enkel probleem. Ik hoop dat je wel een microfoon hebt, anders kun je geen vragen stellen.

@Heren moderatoren,
Nu het plan concreet wordt kan ik me voorstellen dat het bericht naar een andere rubriek moet verhuizen. Maar dat laat ik graag aan jullie over.

Leuk, ik heb er alvast zin in.


Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Staat in mijn agenda ;-)
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Ik ben er ook bij.
Bedankt Albert
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Staat genoteerd Albert.

Groet Wolfgang.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Leuk initiatief Albert. Hij staat in de agenda.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Ik wil er ook bij zijn

Groet,
Hans
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Ik heb ook belangstelling, maar geen camera op mijn PC, wel een headset.

Onderwerp(je) wat wat mij betreft wel mag worden aangestipt: hoe voorkom ik dat ik de eerste 10min bezig ben van alle treinen de sluitverlichting uit (in geval van locs met een trein erachter) of aan (treinstellen) te zetten. Iets soortgelijks zal denk ik ook gelden voor mensen die graag met sound rijden (daar hoor ik niet bij). Ik hoop dat daar een andere manier voor is dan de acties die je eerder aandroeg toen ik een vraag stelde over een ander probleem. In zijn algemeenheid is de vraag dan denk ik: hoe zorg je ervoor dat een trein gaat rijden met alle functies die je geactiveerd wilt hebben?
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 10 april 2021, 13:13:59
hoe zorg je ervoor dat een trein gaat rijden met alle functies die je geactiveerd wilt hebben?

Misschien heb ik dan je vraag niet goed begrepen.
Mijn treinen starten altijd met de functies aan of uit zoals dat bij het uitschakelen was.
Heb je bij de loc eigenschappen op het tabblad Index de optie 'herstel functies' al eens geprobeerd?
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo 1200blauw en Albert,

Op mijn CS3 heb ik een gebeurtenis geprogrammeerd waarmee ik sequentieel na elkaar met een vertraging van 1-2 seconden alle locs opstart (licht- en geluidfuncties). Die gebeurtenis heb ik gekoppeld aan een aan/uit knop. Met een tweede en derde knop kan ik alleen de geluiden aan en uit zetten (zijn soms hinderlijk als je het effe stil wil hebben). En met de vierde knop schakel ik alle locs weer uit. Het zijn dus 4 gebeurtenissen met elk een eigen knop. Komt er een loc bij, dan breid ik elke gebeurtenis uit met de betreffende functies voor die loc. Zoiets wil ik op den duur ook gaan doen voor bepaalde wissels, zodat ze bij opstarten altijd in dezelfde uitgangspositie staan.

Zou het kunnen dat 1200blauw dat bedoelde? Kan zoiets met RocRail ook? Dus met aan/uit knoppen voor locomotieven?

Fijne zondag,

Paul
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Hoi Paul,
Wat jij doet met gebeurtenissen op je CS3 kun je in Rocrail doen met acties. Aangezien je met 1 actie meerdere loc functies wil aan- of uitzetten zou ik er dan een script van maken.

Wat betreft je wissels: je kunt in Rocrail per wissel aangeven wat de voorkeurspositie is. Als je dan de automaatmode inschakelt gaan de wissels na een instelbare interval weer terug naar die voorkeurspositie.
Ik maak zelf gebruik van de 'start-of-day' mogelijkheid. Die vind je in het menu 'Besturing - bedrijfsbegin - Init veld'. Daarbij worden alle wissels 2 keer bediend waardoor ik zeker weet dat ze in werkelijkheid in dezelfde positie staan als in de Rocrail layout.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
OK, thanks!
Dan wachten we even op 1200Blauw of we hem goed begrepen hebben.

Ik neem aan dat je voor de bijeenkomst ons een link stuurt, of dat je die link hier in dit topic plaatst?
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Ik plaats hier rond half 8 een hyperlink naar de meeting. Dan heeft iedereen een half uur de tijd om te testen of de verbinding met beeld en geluid goed werkt en kunnen we om 8 uur van start.

Jitsi en Zoom werken bij mij niet in Firefox. Ik vermoed dat dat met privacy instellingen te maken heeft. Ik heb geen zin om dat te veranderen dus ik gebruik Edge voor deze sessies. Dat staat tegenwoordig standaard op elke Windows PC.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo Albert.

Goed dat je meldt dat Jitsi niet werkt in firefox.
Voorkomt een hoop ergenis.

Groet Wolfgang.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Citaat van: AlbertG op zaterdag 10 april 2021, 15:15:53
Misschien heb ik dan je vraag niet goed begrepen.
Mijn treinen starten altijd met de functies aan of uit zoals dat bij het uitschakelen was.
Heb je bij de loc eigenschappen op het tabblad Index de optie 'herstel functies' al eens geprobeerd?

Ik denk dat je mijn vorige vraag prima begrepen hebt en ook dito beantwoord. dat heb ik nog niet kunnen proberen, omdat ik er even de tijd voor moet nemen denk ik. Dit is een vraag die erop lijkt en die je ook alweer beantwoord hebt. Dit lijkt me sneller te realiseren. Dank andermaal.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Lijkt mij zeer interessant als aankomend Rockrail gebruiker dus meld mij aan.  Grt Ton
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Lijkt me interessant ben er bij

Mvg Frans
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Zou graag weten op welke wijze de instellingen moeten zijn en vooral ook hoe weet ik dat ze kenbaar zijn binnen Rocrail (en zo niet wat ontbreekt eer dan).
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Citaat van: AlbertG op vrijdag 09 april 2021, 16:31:39

Ik heb de bijeenkomst in mijn agenda gezet op donderdag 22 april aanstaande vanaf 20:00 uur.


Geen belangstelling maar hulde voor dit initiatief.  :thumbup: :)

Gr, Ben.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Hier is het programma voor vanavond. Het is voor mij de eerste keer dat ik dit online doe dus het is voor mij ook even aftasten hoe het loopt. Ik verwacht voor mijn programma hooguit 1 uur nodig te hebben.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo allemaal,
Bijgaand de hyperlink naar de bijeenkomst: https://meet.jit.si/3Rail-Meets-Rocrail
Bij het aanmelden word je gevraagd een naam in te vullen. Ik stel het op prijs als je hier je voornaam of roepnaam invult en niet je forumnaam.

Tot zo in de meeting.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo Albert ik geen camera en microfoon helaas.

Ik kijk en luister wel mee.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Albert,

was helemaal top. Super initiatief en zeker voor herhaling/uitbreiding vatbaar.  :)

groeten
Corné
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Zeer bedankt! Vooral mee doorgaan.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Zeer leerzaam ga ermee door. Bedankt Albert.

Wolfgang
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Heel erg bedankt en gewaardeerd Albert. Ben er graag een volgende keer weer bij.  :thumbup:

Guy
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Albert dank je wel en tot de volgende keer maar weer.
/Frans
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Heel leerzaam, zelfs voor de beginner.
Geweldig initiatief van Albert, hopelijk krijgen we een vervolg erop!

Dus nogmaals dank voor je werk om dit te realiseren  :thumbup: :thumbup:
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Geweldig initiatief, vooral doorgaan!

Hans
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Iedereen bedankt voor de deelname en de positieve reacties.
Ik heb een samenvatting gemaakt van de schermen die ik behandeld heb. Je ziet per onderwerp eerst de loc eigenschappen en dan de blok eigenschappen.
En ik het de Engelstalige tabel uit de wiki over de loc type en blok type in het Nederlands vertaald. Die zie je op de laatste pagina. Ik ga later kijken hoe ik deze in de wiki verwerkt krijg.

De samenvatting kun je downloaden via deze link: https://drive.google.com/file/d/1oFSR4uAwnlbURgWxp-q0_kfqMo7RdoAo/view?usp=sharing

Mocht je met het baanplan willen spelen, dan kan dat: https://drive.google.com/file/d/1NcWHhmcNb5EVPq3WX8VbNmvMhCEZ-ANh/view?usp=sharing

Dit is een *.zip bestand. Maak een nieuwe submap aan in je Rocrail directory en pak daar de bestanden uit. Vervolgens open die deze submap als werkruimte.

Graag tot een volgende keer.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
@ Albert,
Bedankt voor het initiatief. Helaas viel mijn verbinding bij de afronding weg.

@Alle deelnemers (en forummers),
Ik hoop dat de maatregelen m.b.t. Covid in november kunnen leiden tot het wel doorgaan van Houten Digitaal. Dan de M-track groep waarschijnlijk ook weer present zijn met de Rocrail-gestuurde modulebaan. (IB, Loconet)

Anders lijkt het mij ook wel weer aardig om een NL-gebruikersbijeenkomst te houden waar we elkaar live kunnen ontmoeten.

Voor een volgende keer wat optie's:
- spelen met rijwegen, dienstroosters, locatie's en thuis-locatie's;
- spelen met timers;
- koppelen van seinen (verschillende decoders)
- eigen baan / oplossingen van deelnemers

John (VT601)
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Beslist de moeite waard, andermaal dank Albert! :) :thumbup:
Ik heb antwoorden gekregen op vragen en dingen gehoord die ik nog niet wist.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Bedankt Albert, als beginner veel van opgestoken.  Ik hoop het tzt in de praktijk toe te kunnen passen.  Grt Ton
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 22 april 2021 vanaf 20:00 uur
Iedereen nogmaals bedankt voor de positieve reacties. Ik ben ook blij met de voorstellen van John:

Citaat van: VT601 op vrijdag 23 april 2021, 12:10:22
Voor een volgende keer wat optie's:
- spelen met rijwegen, dienstroosters, locatie's en thuis-locatie's;
- spelen met timers;
- koppelen van seinen (verschillende decoders)
- eigen baan / oplossingen van deelnemers

John (VT601)

Mijn voorstel is om de eerste 3 onderwerpen te koppelen aan de laatste regel. Hoe doe jij dat op jouw baan met rijwegen, timers, seinen, etc. Het doel is dan om van elkaar te leren. En het maakt niet uit in welk stadium je baan is of hoeveel kennis je hebt van Rocrail. Het gaat om jouw oplossing. Ik maak geen gebruik van timers en thuis-locaties, dus ik ben benieuwd naar de oplossingen van anderen.

Voor de mensen zonder webcam en/of microfoon: ik heb ook geen webcam  :D
Dat heeft niemand gemerkt (denk ik), want ik gebruik de app Iriun Webcam. https://iriun.com/. Het werkt heel simpel. Je installeert het programma op je PC en de app op je telefoon. Als die twee op hetzelfde netwerk zitten hoef je niets anders te doen dan ze allebei te starten. Het programma en de app vinden elkaar vanzelf waardoor je telefoon als webcam en microfoon werkt. In Jitsi geef je dan aan dat je Iriun als webcam en microfoon wil gebruiken. Het is wel handig als je telefoon aan de lader ligt.
De app heeft 1 nadeel. Die blijft steeds op de achtergrond actief. Er zit geen uitknop op. Om hem uit te zetten moet je naar de instellingen van je telefoon, onderdeel Apps en dan Iriun opzoeken en stoppen. Of je telefoon opnieuw opstarten.
Ik heb dit niet eerder gedeeld want ik wilde eerste zeker weten of het de hele avond goed zou werken.

Graag tot een volgende keer.