Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Probleem terugmelding bij Rocrail

Gestart door Vic1956 maandag 03 mei 2021, 22:33:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem terugmelding bij Rocrail
Beste treintjesliefhebbers,
Na een half jaartje noodgedwongen met andere bezigheden aan de gang geweest te zijn heb ik vorige week eindelijk weer de draad opgenomen om mijn layout via Rocrail te automatiseren. Ik heb de 12 eerste videos van Albert aandachtig bekeken en mij wat vertrouwd gemaakt met het programma Rocrail.
Dan heb ik een klein testbaantje gebouwd. Mijn centrale is een CS3. Voor bezetmelding gebruik ik de S88 Link en voor de wisseldecoders een Rosoft WDD.
Ik heb mijn CS3 verbonden met mijn PC via een router. Op mijn PC loopt Rocrail . Mijn testbaantje heb ik in een baanplan op Rocrail getekend, met vijf blokken, tien melders en twee wissels.
Ik ben er ondertussen in geslaagd om via Rocrail handmatig een loc te laten rondrijden op mijn testbaan. Ook de wissels van mijn testbaan kan ik bedienen door een muisklik te geven op de wissel van mijn baanplan. Aan en stop zetten van de CS3 via Rocrail werkt ook. Er is dus alvast communicatie tussen Rocrail en de CS3.
Dat werkt dus allemaal. Het enige waar ik niet in slaag is terugmelding te krijgen van de bezetmelders van mijn testbaan naar Rocrail toe. De bezetmelders werken perfect, want op de CS3 zie ik ze oplichten als de loc over de bezetmelder rijdt. Alleen wordt dit niet doorgegeven naar Rocrail.  De adressen toegekend aan de melders in Rocrail zijn dezelfde als de adressen die de CS3 gebruikt voor de S88 Link, namelijk cijfers 1, 2 tem 10.
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Alvast bedank voor het geleverde denkwerk.
Vic
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Mijn configuratie is redelijk hetzelfde, Rocrail op WIN7-PC, ECos2 en ECoS Standard melders.

Ik kan me maar één ding voorstellen. Wellicht heb je het adres van de bezetmelders niet correct ingevuld in Rocrail (Eigenschappen - Interface). Je kunt in Rocrail mbv de Melder Monitor terugvinden welk adres iedere bezetmelder heeft. Maak het Melder Monitor scherm leeg en simuleer daarna een bezetmelding op het railstuk waarvan je het adres wilt weten. De Melder Monitor geeft je dan een aantal gegevens waaronder het adres terug van de bezetmelder die geactiveerd werd. Dat vul je in bij (Eigenschappen - Interface) Adres. Daarna [Overnemen], [OK] en testen of het werkt.

Laat maar even weten of het je geholpen heeft.
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Ergens in de instellingen van RocRail, onder 'Rocrail eigenschappen'  bij 'centrale' moet ook het aantal melders worden ingevuld. In elk geval is het het waard daar even te checken. En bij de waarden van het Mbus-protocol kun je vergelijken met wat RocRail op de site voorschrijft.
Ik denk dat er in die algemene instellingen ergens nog een vinkje of waarde niet goed staat.
Hopelijk helpt je dit, want helemaal zeker weet ik het niet.

Groet,

Peter
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Op deze Rocrail wiki pagina vind je de instellingen voor de CS2/CS3.

Voor de instellingen van de adressen op de L88 moet je hier kijken.

Bij de Link88 heb je 4 adresreeksen nodig, nl. voor de directe kontakten (1-16) en de 3 bussen (1xxx, 2xxx, 3xxx).
Wellicht heb je wat aan deze gebruikerspagina. Deze is niet vertaald en oorspronkelijk geschreven voor de CS2..

John (VT601)

Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Beste Treintjesliefhebbers,
Alvast bedankt voor de welwillenden, die hier met oplossingen en raadgevingen aankwamen. Maar wat jullie mij schreven wist ik ook al, maar toch bedankt. Het probleem was inderdaad het adres dat niet goed ingesteld stond. Alleen was de vraag: hoe stel ik dan dit adres wel goed in? Na veel zoeken op internet en YT filmpjes bekijken ben ik er eindelijk uit geraakt.
Rechtsklik op de melder en dan 'Eigenschappen' en 'Interface' had ik wel 'Adres' ingevuld maar het vakje 'Node ID' was leeg. Ook nergens wordt gewag gemaakt dat hier iets ingevuld moet worden totdat ik op een YT filmpje uitkwam, weliswaar een beetje verouderd, waar getoond wordt hoe je een bezetmelder via Link S88 op Rocrail het juiste adres toekent.  https://www.youtube.com/watch?v=9jeDHWsoqkI&t=84s
Dit bracht mij op het juiste pad. Op de CS3 ga je bij systeeminstellingen op zoek naar 'Kenmerk' van de S88 Link. In mijn geval was dat het cijfer '2'.  Dit cijfer. moest ik invullen in het vakje 'Node ID'  en toen was het opgelost. Alle adressen van mijn melders hebben nu dit cijfer 2. Bvb: 2:1  2:2 , 2:3 enz. Dit is wat ik een beetje vrees bij Rocrail: mis je ergens één instelling dan kan je dat wel wat zoekwerk kosten. Ik weet niet of iTrain gemakkelijker is. Ik hou me nu maar bij Rocrail, ik heb er nu zoveel moeite ingestoken, ik hoop dat het van hier wat vlotter zal gaan.
Bedankt!
Vic
P.S. Moest er  iemand zijn die iets meer weet van dit 'Node ID' dan wil ik het graag horen.
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Hoi Vic,

ik ben even gaan zoeken op de wiki-pagina's van Rocrail (EN,DE, NL).
Hier wordt inderdaad geen verdere info gegeven voor de MBUS/L88/S88 i.c.m. met de CS2/CS3.

Het lijkt mij een goed moment om hier wat mee te doen.
Ik ga het overleggen met een paar Rocrail-moderators.

John (VT601)

Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Hi Vic,

Je kunt de Melder Monitor gebruiken om de adressen te herleiden.
Activeer een melder en de Melder Monitor toont dan het adres etc.
(Zie menu, besturing -> Melder Monitor)

Mvg,

Frans
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
 @citaat

Citaat van: 1200Blauw op maandag 03 mei 2021, 22:58:31
Je kunt in Rocrail mbv de Melder Monitor terugvinden welk adres iedere bezetmelder heeft. Maak het Melder Monitor scherm leeg en simuleer daarna een bezetmelding op het railstuk waarvan je het adres wilt weten. De Melder Monitor geeft je dan een aantal gegevens waaronder het adres terug van de bezetmelder die geactiveerd werd. Dat vul je in bij (Eigenschappen - Interface) Adres. Daarna [Overnemen], [OK] en testen of het werkt.

In het vervolg even de eerdere reacties lezen voor je reageert :) :thumbup:
Dat doe ik zelf ook heel consequent O:-D
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Ja ik had dit wel gelezen en dit ook al gedaan, maar dit loste het probleem niet op. De melders die zo toegekend werden waren fout. Ik moest eerst die instelling maken voor de LinkS88. En daar vond ik nergens iets van terug. Uiteindelijk heb ik het toch gevonden, dank zij dat YT filmpje, en dan kan je inderdaad via Melders de juiste adressen toekennen aan de melders.
Mvg,
Vic
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Fijn te lezen dat je het opgelost hebt. Ik constateer dat ik er niet ver vanaf zat, maar mijn verhaal had iets teveel klok en klepel-gehalte had. Het inderdaad bij RocRail zo dat je soms heel erg moet puzzelen.
Heb je het eenmaal werkend dan is het ook klaar. Het loopt dan allemaal zoals het moet en zul je er veel plezier van hebben.

Groet

Peter
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Ik heb rosoft melders, die direct aangesloten zijn op mijn CS3.
Ik heb 9 modules. De eerste 5 modules worden gedetecteerd d.m.v. de melder monitor en heb ik zodoende het correcte adres gegeven.
Maar vanaf module 6 (start nummer 81 (6x16+1), 82, etc.) wordt er geen melding meer gemaakt in de melder monitor.
Wanneer ik module 6 direct aansluit op mijn CS3 plus, geven de modules 6, 7, 8 en 9 wel meldingen.
De kabel tussen module 5 en 6 gecontroleerd. Ook prima.

wat doe ik verkeerd?
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Aantal melders in RocRail correct ingesteld (bij RocRail eigenschappen)?

Groet,

Peter
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Ja, op het tabblad centrale, klikken op de interface CS3, en vervolgens het tabblad melders:
ID staat op 1 en module op 9.

Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Bedankt voor de hulp. Ik heb mijn fout ontdekt.
Het stond goed in Rocrail, maar niet in mijn CS3. Daar stond nog 5 bussen van mijn test baan waarmee ik eerst een tijd had geoefend.

Gelukkig is het nu opgelost en geeft de melder monitor mij vrolijk alle nieuwe adressen.
Re: Probleem terugmelding bij Rocrail
Mooi, dat het opgelost is! En inderdaad, het moet ook in je CS goed staan, maar je zei dat je daar wel alle meldingen in kon zien. Dan denk ik: daar staat het wel goed.

Nou ja. Het is nu weer OK.

Groet

Peter