Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet

Gestart door Edwin Runnertje dinsdag 06 april 2021, 16:59:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
ha allemaal,

ik heb een Märklin 37844.10 (DB BR 50 2362 stoomloc) waarvan de telexkoppeling niet fatsoenlijk werkt

een wagon aanhaken is een drama en eenmaal aangehaakt laat deze makkelijk los :(

het lijkt ondermeer alsof de koppeling te laag zit, kan alleen nergens vinden hoe ik dat eventueel af kan stellen  :?

kan iemand me daaraan helpen?

met hartelijke groet Edwin
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
Soms is de (kort)koppeling van de wagons waarmee je probeert te koppelen het probleem. Heb je wagons of rijtuigen met verschillende koppelingen? Dan helpt het te kijken of dat verschil maakt.
Een gewone standaard koppeling gaat vaak soepeler aan de locomotiefhaak dan een kortkoppeling. Als er Nem-schachten in de wagons zitten, kun je ze makkelijk wisselen. De truc is dan tenminste de eerste wagon van de trein te voorzien van een koppeling die het wel fijn doet.
Het kan ook zijn dat de telex-koppeling verbogen is. Als hij scheef staat, is hij misschien weer recht te buigen. Maar dat moet heel voorzichtig gebeuren. Misschien even laten nakijken door een deskundige voor je het verprutst.

Groet,

Peter
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
Ik heb deze loc hier ook staan, deze komt uit de Mega startset 29820/29825.
De Telex koppelling zit in een kortkoppeschacht (met ik dacht schaargeleiding) gestoken en je kan er eigenlijk niet veel aan veranderen.
Het enige is wat ik kan bedenken, is dat je de koppeling geheel demonteert en dan de koppelingschacht wat verwarmt met een föhn en dan ietwat omhoog buigt.
Of dit een blijvend effect geeft???
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
dank voor jullie reacties

op de wagons die ik gebruik zitten allemaal relexkoppelingen

heb ondertussen zo'n 10 wagons geprobeerd....helaas geen succes... 8o

ga er dus vooralsnog maar vanuit dat het aan de telexkoppeling licht (wil het nog wel met kortkoppeling proberen)

ik kan alleen nergens vinden hoe de koppeling er precies uit moet zien en moet werken, hebben jullie idee waar ik dat kan vinden?

grtz Edwin
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
Misschien zie je daar iets: klik
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
Een kortkoppeltelex met relex gaat niet echt van harte nee. Dat moge bekend zijn.
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
ok, weer wat geleerd :D

wat kan ik dan beste gebruiken ?

grtz Edwin
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
Mijn BR 003 131-0 heeft ook zo'n Telex koppeling.
Geen problemen met koppelen/ontkoppelen met wagens uitgerust met de Märklin kortkoppeling (of aanverwante koppelingen).
Beugelkoppelingen en die met voorontkoppeling, functioneren helaas niet goed met deze Telexkoppeling.
Re: Märklin 37844 telexkoppeling werkt niet
thx, ga kortkoppelingen proberen!