Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Decoders testen

Gestart door GTIBert woensdag 07 april 2021, 09:03:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders testen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Decoders testen
Ik vraag me af of je loc decoders onbelast op zijn werking mag testen.
zoek naar de tips hoe dit te doen is.
Mag ik de decoder aan het signaal van het programmeer spoor hangen. (zonder dat het motortje aangesloten is)
En dan schakelen met F1 /F2/F3 vooruit/achteruit om te kijken of de verlichtings uitgangen nog werken.




Mvg Bert
Re: Decoders testen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoders testen
Waarom niet? Waarom zou het niet kunnen? Het is mogelijk makkelijker om een soort van "prufistand" alla die van Esu te hebben om een decoder in te prikken of op aan te sluiten. Zie je wat je doet en weet je wat er wel en niet functioneert.

Groet Ronald.
Re: Decoders testen
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Decoders testen
Citaat van: GTIBert op woensdag 07 april 2021, 09:03:10
I
Mag ik de decoder aan het signaal van het programmeer spoor hangen. (zonder dat het motortje aangesloten is)

Bert, dat kan net wat Ronald zegt. Maar je moet wel de motor simuleren met een weerstand. 100 ohm zou ik zeggen.
De juiste waarde weet ik niet maar op dit forum staan topics die het daar ook over hebben.
Re: Decoders testen
ACTS.zuid
gast

Re: Decoders testen
Citaat van: digipost op woensdag 07 april 2021, 10:57:33

Maar je moet wel de motor simuleren met een weerstand. 100 ohm zou ik zeggen.


Nergens voor nodig, Bert wil de functies testen. En ook zonder weerstand aan de motorklemmen kun je een decoder programmeren maar dat was niet de vraag.

Gr, Ben.
Re: Decoders testen
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Decoders testen
Ben, dat snap ik maar ik heb begrepen dat de decoder een motor belasting wilt zien om goed te kunnen functioneren.
Re: Decoders testen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Decoders testen
Hi Leen,

Ik heb de ervaring dat bij sommige decoders (bij uitlezen) er een motor of weerstand aangesloten moet zijn.

groet
Harald
Re: Decoders testen
ACTS.zuid
gast

Re: Decoders testen
Citaat van: digipost op woensdag 07 april 2021, 11:25:48

Ben, dat snap ik maar ik heb begrepen dat de decoder een motor belasting wilt zien om goed te kunnen functioneren.


De decoder functioneert prima zonder weerstand.

Gr, Ben.
Re: Decoders testen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoders testen
hoi,

Citaat van: digipost op woensdag 07 april 2021, 11:25:48
Ben, dat snap ik maar ik heb begrepen dat de decoder een motor belasting wilt zien om goed te kunnen functioneren.

Nee in principe niet. Alleen bij het "lezen" / "schrijven" van de CV-waardes is het van belang wil het nog wel eens nodig zijn voor het ACK-signaal. Dan komt er een kleine belasting op op de motor uitgang. Daardoor weet de centrale dat het commando is uitgevoerd. Sommige decoders doen dit automatisch en willen dus een weerstand op de motoruitgang. Niet alle centrales ondersteunen het ACK signaal. Die sturen gewoon het commando en controleren niet of deze begrepen / aangekomen is.  Voor het normaal functioneren hoeft er geen motor aangesloten te zijn. Oude Lokdecoders met een kapotte motoraansluiting kunnen nog heel goed als functiedecoder gebruikt worden.

Groet Ronald.
Re: Decoders testen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Decoders testen
Nu heb ik een decoder die ik niet kan uitlezen met mijn ESU 51900 met de software versie 2.7.9 en de versie 5.1.1 niet en met de Marklin 60971 Programmer niet.
Welk type decoder is het volgens jullie?


Mvg Bert
Re: Decoders testen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoders testen
Wat geeft de lokprogrammer aan? Je kan ook in de lokprogrammer zien welke fabrikant het is.

Groet Ronald.
Re: Decoders testen
ACTS.zuid
gast

Re: Decoders testen
 @citaat  @citaat Marklin mSD/3 uit een fabrieklok.