Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal

Gestart door Edwin Runnertje woensdag 07 april 2021, 08:51:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
hai allemaal,

ik heb een probleem met een digitale loc die alleen nog analoog rijdt (heb al op het forum gezocht, want zal vast niet de eerste zijn ;-) ....)

het gaat om gedigitaliseerde Märklin 3082 die niet meer reageert, ik werk met een MS2, en de loc heeft het digitaal gedaan

het lampje brandt continu en als ik het adres verander stopt het licht even met branden

ik kan de verlichting niet uitschakelen

het type decoder weet ik niet :| (MM2 programmeerbaar, alleen verlichting en rookgarnituur zijn schakelbaar, kan eventueel foto sturen....), bedrading lijkt allemaal in orde te zijn

analoog rijdt de loc dus nog wel

heeft iemand een tip om dit probleem op te lossen?


alvast veel dank!

met hartelijke groet Edwin
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Foto plaatsen van de 'ingewanden' helpt... :|

Willy
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Hi Edwin,

Ik lees dat je iets hebt geprogrammeerd.
Is het mogelijk dat je het een en ander geprogrammeerd hebt in de verkeerde CV's waardoor je nu, per ongeluk, alleen nog analoog kan rijden.

groet
Harald
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
een foto volgt nog ;-)

ik heb bij mijn weten niets met CV waardes gedaan, maar wil het wel even checken

welke waardes zouden er dan in moeten staan? (ben daar nog lang niet in thuis....)

grtz
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
heb wat zitten zoeken op internet

begrijp ik goed dat in CV1 dezelfde waarde hoort te staan als de waarde van het adres?

en als er bij CV1 de waarde 0 staat, de loc alleen analoog rijdt?

groeten Edwin
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Het tweede weet ik niet zeker maar in CV1 schijf je het adres waarvan je wilt dat de lok naar luistert. Als daar 0 staat wordt er dus niet geluisterd.

Je zegt dat je het adres hebt veranderd want het licht ging even uit. Dat betekent dat de decoder reageert. Je zou dan op het nieuwe adres moeten kunnen rijden waarbij je nog aan moet geven of het MM of DCC is.

Gr, Ben.
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
als ik MM2 programmeerbaar gebruik staat CV1 op 0 als ik het adres op 58 heb gezet

ik kan die handmatig op zelfde waarde als adres zetten (licht gaat dan even uit, dus decoder reageert nog wel ergens op), maar helpt niet....

foto van decoder erbij gedaan, weet iemand welk merk/type dit is?

groeten Edwin
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
De decoder is een Märklin 60760. Het printje met de grote condensator is waarschijnlijk een "Alzheimer schakelingetje", dat is een hulpmiddel om de niet geweldige 60760 een tikkeltje minder gevoelig te maken voor stroomonderbrekingen.
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
ok, thx, dan weet ik dat iig ;-)

nu nog aan de praat krijgen......ik snap eigenlijk niet waarom het licht brandt als ik de loc op het spoor zet, krijg het niet uit....

moet ik er van uit gaan dat de decoder is overleden???

grtz

Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Die condensator maakt dat je de decoder niet meer kunt programmeren. Even los solderen dus.

Gr, Ben.
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
ok, ga ik dat proberen ;-)
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Citaat van: Edwin Runnertje op donderdag 08 april 2021, 15:19:38
nu nog aan de praat krijgen......ik snap eigenlijk niet waarom het licht brandt als ik de loc op het spoor zet, krijg het niet uit....

Is het lampje op de grijze draad, die van de decoder komt aangesloten?
Ik denk dat bij de laatste programmeering van de decoder het lampje nog aan stond en dit blijft zo, totdat je deze weer uit zet.
Maar doordat je de decoder niet kunt "bereiken", kun je ook het lampje niet uitschakelen.

Doe nu het volgende om de decoder op het juiste adres in te stellen:
Zorg ervoor dat alleen de 3082 op de baan staat.
Probeer eens om op je MS2 een hobbylok te kiezen bijvoorbeeld de 36850.
Ga via "Lok wijzigen" en vervolgens "CV wijzigen" naar CV01 en geef het gewenste adres in en schrijf dit weg naar de decoder.
Kies nu de 3082 in MS2 weer en stel in CV01 op hetzelfde adres in, net zoals je hierboven hebt gedaan.
Probeer nu eens of je loc weer digital kunt aansturen onder de 3082 in je MS2.
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
hoi Ad,

lampje is idd aangesloten op decoder via grijze draad

je workaround gevolgd maar werkt helaas niet.....

tijdens het programmeren gaat het lampje wel uit, dus er lijkt iig nog leven in de decoder te zitten :D
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Edwin,

Je moet ook bij lok wijzigen het adres in je MS2 zelf aanpassen.
Hiermee wijzig je het adres waarmee de MS2 de loc aanroept.
Het adres in CV01 is alleen in de decoder zelf, en moet dus overeen komen met het adres dat in de MS2 bij deze loc staat.


Maar misschien is de decoder gereset en heeft hij het default adres 78 aangenomen.
Als ie op 78 ook niet werkt, schrijf dan de waarde 8 eens weg in CV08.
Doe dat dan weer door de 36850 uit de database te selecteren en dan CV08 opzoeken en waarde 08 weg te schrijven.
Het adres zou nu 78 moeten zijn.
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
En heb je de condensator los gemaakt?

Groet, Anne W
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
hoi Anne en Ad,

ik wil het vanochtend weer opnieuw proberen, moet de condensator sowieso los?

groeten Edwin
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
 @citaat De condensator verhindert het schrijven van CV's in de decoder.
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Ja, die moet los. Het schrijven van opdrachten naar de decoder gebeurt met het snel in en uitschakelen van de digitale signaalspanning. De condensator buffert stroom voor als er een moment geen contact is en geeft een constante spanning door aan de decoder, maar moet eerst opladen. Je snapt dat dit niet lekker combineert.
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 08 april 2021, 16:14:24

Die condensator maakt dat je de decoder niet meer kunt programmeren. Even los solderen dus.


Citaat van: Edwin Runnertje op donderdag 08 april 2021, 17:12:06

ok, ga ik dat proberen ;-)


Citaat van: Edwin Runnertje op vrijdag 09 april 2021, 06:50:48

.....moet de condensator sowieso los?


Goed bezig.  :thumbup: :D
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
okido, snap het nu, ben blij dat ik op dit forum zit :D dit had ik echt nooit allemaal zelf bedacht.... :?

nog wel een vraagje over de condensator, is loshalen voldoende of moet de losgemaakte bedrading daarna nog worden gekoppeld?
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
condensator los gehaald, guess what.....adres aan kunnen passen en de boel rijdt weer! joehoe... :D

dank allen :thumbup:, zonder jullie was ik hier echt niet uitgekomen, en weer wat geleerd

nog wel een (slot)vraag: is het voor de werking absoluut nodig de condensator terug aan te sluiten? is vreselijk gepiel (excuus voor taalgebruik) en zie al gebeuren dat ik die over paar weken dan weer los kan maken....

ciao
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
Als je rails brandschoon zijn en er nergens kleine stroomloze stukjes zijn, kan je condensator weglateni.
De condensator zorgt voor "peut" in korte stroomloze delen.
Re: Digitale loc rijdt alleen analoog en niet meer digitaal
okidoki, thx, wordt een gevalletje om over na te denken en te ervaren dan....brandschoon, mwah....;-)