Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Gestart door Tim V dinsdag 06 april 2021, 21:12:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Help!
Ik ben na jaren weer actief bezig om een baan op te bouwen met mijn m-rails van vroeger aangevuld met wat aankopen. Dus analoog.
En nu heb ik het volgende bedacht; ik wil een trein in een tunnel stil kunnen laten staan die dan door een andere trein bij het begin van de tunnel gestart wordt. Om vervolgens op de plek van de trein in de tunnel te wachten tot een volgende trein de tunnel in rijdt en de wachtende trein weer start.
Ik dacht eerst dat ik dat met contactrails wilde doen. Maar de contactrails geeft de stroom van de rails (bruin op trafo) door i.p.v. de puko's.


Kan ik dit op een simpele manier bewerkstelligen? Kan iemand mij dat ook proberen uit te leggen?


Alvast hartelijk dank,


Tim
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Gebruik schakelrails en relais (van een sein).
Contactrail schakelt relais aan/uit
Relais zorgt voor (geen) spanning (rood) op de puko"s.
Kijk in de wiki voor verdere info.

Cees
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Wiki: begin hier en bij een sein, b.v. 7188. Dat sein schakel je om met een schakelrails, en daarvan zijn er voor elke railstype smaak 3: zie Bezetmelding.

Dat zijn de catalogusnummers
Citeer
Voor M-rails:  5146 (recht, 90 mm), 5147(R1, 15°) en 5247 (R2, 15°).

Voor andere railtypes:
Voor C-rails 24994 (recht, 90 mm), 24194 (R1, 15°) en 24294 (R2, 15°).
Voor K-rails   2299 (recht, 90 mm), 2229 (R1, 15°) en 2239 (R2, 15°).

Nu moet je verzinnen hoeveel seinen je nodig hebt, hoeveel schakelrails, en of je wissels wilt en kunt gebruiken.

Citaat van: Tim V op dinsdag 06 april 2021, 21:12:47
Ik wil een trein in een tunnel stil kunnen laten staan die dan door een andere trein bij het begin van de tunnel gestart wordt. Om vervolgens op de plek van de trein in de tunnel te wachten tot een volgende trein de tunnel in rijdt en de wachtende trein weer start.

Duidelijk: geen wissel. Enkelspoor in de tunnel.
Je hebt een stuk rails dat je met 2 kartonnetjes tussen de middenrails-lipjes isoleert.

Dat is het stuk waar de hele trein stopt, of het is alleen de stopplaats (circa 36 cm lang) waar de loc stopt.
Nu ga je een volle treinlengte achterwaarts terug door de tunnel of nog iets verder.

Vandaar komt de trein die de trein in de tunnel moet laten vertrekken. Op die plek leg je een schakelrails. Die schakelrails schakelt het sein op groen.

Dat test je uit.

Drie problemen dienen zich aan:
-Wanneer zet je het sein weer op rood?
-Als de schakelrails te dicht op de achterkant van de trein ligt, dan is de voorste trein niet op tijd vertrokken.
-Wat doe je als de treinen de andere kant op door de tunnel rijden?

Tot zover ...
We horen wel van je.


Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Heren,


Hartelijk dank voor de info en het meedenken.


Het verkeer in de tunnel is eenrichting verkeer. Het is wel dubbel spoor maar daar wordt rechts gereden en op 1 vd 2 sporen wil ik dit realiseren.


Ik ga morgen verder kijken op de wiki. Ik had al gekeken voor ik de vraag stelde. Maar wist niet waar ik op moest zoeken. Nu heb ik meer aanknoppingspunten en ga ik studeren.


Kan ik dan aan het eind van de tunnel weer een schakelrails leggen die het sein weer op rood zet, zodat de volgende trein stopt?
Of welke andere opties zijn er om het sein op rood te zetten?


Groeten,


Tim
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Tim,

Dat kan maar is niet nodig.
De schakelrail in het binnenkomende spoor schakelt het "eigen spoor" dood (stroomloos) en het naastliggende spoor op rijden (spanning op de puko's).
De schakelrails leg je voorbij het wissel en wel zodanig dat de die rails pas bereikt worden als de gehele trein het wissel gepasseerd is.
Het wissel sluit je dan ook aan op de schakelrails.
De stand spreekt voor zich.

Cees


Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
In de tussentijd heb ik een proefopstelling gemaakt en het werkt. Dus, als mijn rug het ook toestaat, ga ik eerst mijn platen weer van een gedeelte van de tafel halen en ga ik de schakelrails en het sein plaatsen. Waarschijnlijk wil ik een kettingreactie gaan organiseren.
Ik wil nu 2 treinen laten wachten in de tunnel. Als er dan een trein de tunnel in rijdt wordt het sein op groen gezet waardoor beide wachtende treinen gaan rijden.
De eerst vertrekkende trein zet d.m.v. een schakelrails het sein weer op rood. Waardoor de tweede trein de eerst wachtende trein is geworden en de nieuwe trein de tweede wachtende trein is geworden.
Tot er een nieuwe trein de tunnel in rijdt dan schuift alles weer een trein op.


Hiermee wil ik meer treinen op mijn baan kunnen laten rijden en het wat verrassend houden.


Ik kan toch met 1 sein twee stroomloze stukken tegelijk schakelen?? Zie ik verder nog iets over het hoofd?



Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Citaat van: Tim V op vrijdag 07 mei 2021, 18:56:14
Dus, als mijn rug het ook toestaat, ga ik eerst
(...)
Ik kan toch met 1 sein twee stroomloze stukken tegelijk schakelen??
Zie ik verder nog iets over het hoofd?
Als mijn hart het me ook toestaat, denk ik weer even met je mee.

Allicht kun je met 1 sein twee stroomloze stukken tegelijk schakelen, maar wil je dat?

Citaat van: Tim V op vrijdag 07 mei 2021, 18:56:14
1. Als er dan een trein de tunnel in rijdt wordt het sein op groen gezet waardoor beide wachtende treinen gaan rijden.
2. De eerst vertrekkende trein zet d.m.v. een schakelrails het sein weer op rood.
3. Waardoor de tweede trein de eerst wachtende trein is geworden
en
4. de nieuwe trein de tweede wachtende trein is geworden.
5. Tot er een nieuwe trein de tunnel in rijdt dan schuift alles weer een trein op.


Beide wachtende treinen gaan rijden maar de snelste zet het sein weer op rood (voor beide sporen),
en daarmee dus ook voor de 2e trein (die al is vertrokken):

=>  ho, wacht ff, dat betekent dat de 2 stopplaatsen bij dat ene sein langer zijn dan gebruikelijk?
(want een reeds vertrokken trein kan nog tot staan worden gebracht als de andere sneller bij de schakelrails is)?
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Jan22 bedankt voor het meedenken. ik ben blij met het antwoord dat ik met 1 sein 2 stukken stroomloos kan schakelen.


Het is één spoor waarop twee treinen achter elkaar gaan staan te wachten. Een derde trein zet de twee treinen in beweging. 3 wordt 2, 2 wordt 1 en 1 rijdt een rondje en start het proces opnieuw. Zeg maar een schaduwstation maar dan op 1 spoor.
1 kan onderweg ook naar een station of rangeerterrein afbuigen, dan staan er 2 treinen te wachten tot er weer een trein de tunnel in komt en de kettingreactie weer opstart.
De ruimte tussen de treinen zal ongeveer 90cm zijn, trein 1 zal na 30cm rijden het sein op rood zetten. Dus is er ruimte genoeg om op te schuiven zonder ongelukken.
Nu de beplating van de tafel af en aansluiten. Maar de chiropractor vond dat vandaag nog geen goed idee. Misschien volgende week met hulp van mijn dochter.


Groeten,


Tim
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Je treinen zijn kennelijk korter dan de mijne.  :)
Dat blijkt. Maakt voor het principe niet uit, wel voor een veilige afstand.

Want jouw vraag komt alleen maar neer op de vraag of een sein via de rode draad veilig 20 VA (twee treinen) kan leveren of (als het een sein is met aparte bovenleiding aansluitingen via beide rode draad circuits tegelijkertijd 1 trein van circa 10 VA).

Ik ga daarbij even van dit analoge verbruik staatje uit:

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 01 oktober 2014, 13:20:14
Ik heb ooit eens een overzicht gemaakt van analoge verbruikers:

10,0 VA   Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
  5,0 VA   Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
  3,0 VA   Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
  4,5 VA   Verlichte wagen met 3 lampjes
  1,5 VA   Huisverlichting per lampje
  8,0 VA   Wisselaandrijving tijdens schakelen
  1,5 VA   Wisselverlichting M-rail
  1,5 VA   Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
  8,0 VA   Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)

Uiteraard zijn dit gemiddelde waarden :wink: maar zo kun je wel bepalen
hoeveel de transformator (ongeveer) wordt belast.

En de oude, analoge Märklin seinen ( zoals de 7039 of de 7188 ) kunnen die maximaal te verbruiken 20 VA veilig leveren.

Waar je wel alert op moet zijn is dat analoge treinen zelden even hard rijden (tenzij ze identiek zijn).
Mijn 3013 rijdt 4x zo snel als m'n 3000 lokje, en trekt ook veel sneller op (net echt).
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
@Jan22:  Sorry, was even met andere dingen bezig geweest, dus had ik het bericht gemist.
M
Maar toch hartelijk dank voor het meedenken en voor de info. Daar kan ik wat mee.
Ik ga binnenkort mijn "tunnel" bereikbaar maken zodat ik het aan kan sluiten.
Ik zal daarna weer een update plaatsen.
En mijn treinen zijn max. 5 rijtuigen, de meeste 4 of 3. Of 8 of 9 kleine goederenwagons. Ik heb een tussenruimte van 6x18cm als het de langste trein betreft. Ik hoop dat dat genoeg is. Ik ga testen tot ik een ons weeg.  :)


Groeten,


Tim
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Kan er voor de seinpalen dan niet een aparte trafo gebruikt worden?
Ik had vroeger ook voor het binnenrijden en uitrijden van mijn station aparte trafo's.
Elk baanstuk van 18 cm was aangesloten op een aparte trafo, waardoor het net leek of de trein steeds langzamer het station binnen kwam of weer weg reed.
Als je de seinpalen ook voorziet van een aparte trafo blijf je het maximale vermogen van de trafo houden en hebben de treinen geen invloed op het vermogen om nog goed te schakelen.
Of zit ik er naast.

PS,
ben ook net weer begonnen na 30 jaar nu ik eindelijk weer ruimte heb om te bouwen.
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Waarom niet achter elk sein (stopsectie) een schakelrail dat het sein op rood zet en het voorliggende sein op groen?
Dan heb je gelijk het bloksysteem ingevoerd.

Zo deed ik dat altijd op mijn (toen nog) analoge baan.
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Citaat van: marc2109 op donderdag 03 juni 2021, 22:14:16
Aangepast citaat:

  • afrem- en optrek-truc: (...) binnenrijden en uitrijden van station op aparte trafo's: (...) elk baanstuk van 18 cm aangesloten op aparte trafo
  • lichtvoeding (sein,wissel) truc: seinen en wissels aansluiten op aparte voeding

resultaat: maximaal vermogen rij-trafo houden, treinen beïnvloeden mogelijkheid tot schakelen niet.

Op die manier rij je met minimaal 3 aparte trafo's: standaard rijtrafo, afrem- en optrek-trafo en een lichttrafo.
Gebruikelijk bij bovenleiding analoog is om ook de bovenleiding een eigen standaard rijtrafo te geven.
Dan heb je er dus minimaal 4 nodig.

Een stap verder en je zit bij (het door Kaleb genoemde) analoge bloksysteem: een systematische aanpak voor de hele baan, in plaats van alleen voor de tunnel (maar dan heb je ook heel wat meer seinen en schakelrails nodig, en wordt de behoefte aan die 3 aparte trafo's ook groter, vanwege het grote aantal seinen).

Hier een externe link naar zo'n analoog bloksysteem bij ab-treinen,
met dit plaatje:


In mijn jeugd waren analoge trafo's (zoals de 6117) net zo duur als een loc (zoals de 3013). Toen lag het niet voor de hand om meerdere trafo's te kopen als het niet echt noodzakelijk was.

Nu ligt dat anders. Een tweedehands analoge trafo heb je tussen de € 7,50 en € 20,-. Een loc (zelfs 2ehands) is vele malen duurder. Schakelrails heb je voor M-rails vanaf 4 voor € 10,- tot € 7,50 per stuk (tweedehands, want ze worden niet meer gemaakt).
Vroeger kocht je 1 sein (zoals 7188) voor de prijs van twee schakelrails (zoals 5146).

Schakelrails gebruik je analoog voor heel wat meer dan alleen bezetmelding (zoals wissels omzetten voor variabele rijwegen, remwegen laten ingaan, overwegen of bruggen openen of sluiten, een kraan laten bewegen, een fluit laten afgaan, stationslichten aan of uit zetten, een container in- of uitladen, een roll-on roll-off verlaad-truc starten of stoppen, bergop een andere rij-trafo gebruiken dan bergaf, automatisch ontkoppelen, rangeerbewegingen).

Digitaal rijders zien die analoog veelzijdige bruikbaarheid van schakelrails vaak over het hoofd, omdat ze zoeken naar de overeenkomst en de digitale bruikbaarheid. Daardoor sneeuwt het analoge gebruik een beetje onder in de 3railwiki.
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Ga dat schema eens in de praktijk uitproberen, moet er toch weer helemaal inkomen.
Dat met die trafo's deed ik al 35 jaar geleden en toen waren ze inderdaad duur.
tegenwoordig als je op marktplaats wat aanvulling voor je baan op de kop weet te tikken zitten er meestal 1 of 2 trafo's bij.
Ik vind de nostalgie van de analoge baan gewoon mooi en natuurlijk is het digitale ook mooi, zoals de binnenverlichting die constant brandt, alles heeft zijn voor en nadelen.
zat er zelf over na te denken om de bovenleiding te gebruiken voor de binnenverlichting van de wagons en de verlichting van de loc's qua analoog gebruik.
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
 @citaat Marc, een elektronische schakeling met Gold-Cap-Condensatoren aan boord,
kan binnenverlichting minutenlang laten branden nadat de rijspanning is uitgeschakeld!

Groeten,

Erik.
Re: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Je kan je rijtuigenverlichting ook met batterij en LED laten branden. Is een eenvoudige schakeling met minimale onderdelen.