Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

blokbeveiliging

Gestart door Damswim dinsdag 06 april 2021, 12:13:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
blokbeveiliging
In de bijlage mijn testbaan.
Heeft wat moeite gekost om voor mij als leek zo ver te komen, maar ik heb mijn loks in kunnen voeren en een seinplan conform de bijlage in de CS3+ in kunnen voeren.
De wissels toegevoegd (wisselnummer is tevens adres) en per track 3 blokken gemaakt die ik naar de 60881 heb gebracht. Alles aangesloten en het werkt. Ik kan de wissels met het touchscreen omzetten en ik kan aan de geel oplichtende kontakten zien waar een trein zich bevindt. Sterker nog ik heb een link naar de Mac gemaakt en kan van daaruit het beeld van de CS3+ over nemen. Ik heb daarna de software ge-update en gebeurtenissen aangemaakt per lok met alle toeters, bellen, berichten en snelheden en zowaar ook dat werkt allemaal.
Maar nu komt het. Ik wil straks weliswaar met iTrain gaan werken maar wil eigenlijk eerst alles met de CS3+ op orde hebben.
Ik heb veel gelezen op de diverse topics, veel filmpjes gekeken op Youtube en me het Marklin boek aangeschaft "Digital Steuern mit der Central Station 3" (art. 03083 ab software 2.0) maar, ik weet niet waar ik moet beginnen en wat ik nodig heb om de tracks of blokken zo in te richten dat er geen twee treinen in een blok rijden en dat de achterop komende trein automatisch stopt en rustig afremt.
Kan mij iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik dat in de CS3+ moet invoeren en wat ik nodig heb aan modules en of (fictieve) seinen om dit mogelijk te maken.
Ofschoon de testbaan er niet zo uitziet vanwege de wissels kan ik natuurlijk een vaste rijrichting aanhouden voor de twee ovalen.
Alvast bedankt
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2016

offline
Re: blokbeveiliging
Volgens mij ben je klaar.
Als je met iTrain wilt gaan rijden, hoeft je CS3 namelijk niks meer te doen. Nou ja, behalve de informatie doorgeven van je computer naar de decoders. Zelfs het baanplan had je niet hoeven invoeren. iTrain trekt zich daar niets van aan.
Tijd voor het installeren van een proefversie van iTrain en kijken of je daarmee uit de voeten kunt.

Groet,

Peter
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
dank je wel Peter, ga ik nu zeker doen
Wim
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2022

offline
Re: blokbeveiliging
Hoi Wim,

Om je initiële vraag te beantwoorden: je hebt ofwel echte seinen nodig ofwel M84 modules. Om in blokken te kunnen stoppen, maakt Märklin een stukje spoor stroomloos (beter gezegd spanningsloos). Bij seinen heb je 2 opties. Seinen met ingebouwde mfx-decoder (relatief duur) of goedkopere seinen die je dan op een M84 aansluit (voor 4 seinen). Zonder seinen kan ook, maar dan heb je M84 nodig. En na het invoeren van die componenten in de CS3, ga je vervolgens rijwegen met gebeurtenissen inrichten.

Ga je echter voor de software-matige oplossing, dan heb je geen seinen en/of M84 nodig. De software "zegt" dan tegen de loc-decoder dat hij exact daar moet stoppen of weer moet gaan rijden met die snelheid. De volledige spanning blijft continu op de baan. Alle lok-functies blijven actief. iTrain kost geld, net als andere pakketen zoals TrainController en WinDigipet. RocRail is in principe gratis.

Ik heb ook recent een CS3 met wisselbedieningen en terugmelders en test momenteel RocRail. Ben totnutoe zeer tevreden. Echter ben ook nog steeds bezig om ook alle functionaliteiten van CS3 te ontdekken. Maar nu is al duidelijk dat je met software toch nog meer kunt dan alleen met een centrale.

Succes,

Paul
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2016

offline
Re: blokbeveiliging
Paul, maak het niet moeilijker dan het is, ik zie geen seinen of relais ingetekend.  Wim wilde weten wat hij nog met het CS3  moest dien om automatisch te rijden met iTrain.
Antwoord: niks.
Gewoon aan de slag met de software!


Groet,

Peter
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
dank je Paul, ik kom steeds een beetje verder ben me inderdaad aan het orienteren met mijn proefabb. van iTrain. Valt nog niet mee!!
Wim
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
Ben begonnen met mijn proefabb. iTrain. Valt totnutoe nog niet mee maar dat ligt aan mijn digibeetisme
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2010

offline
Re: blokbeveiliging
 @citaat Tip: lees goed de handleiding door.