Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing (alle merken)
| | |-+  Digitale Besturing Märklin
| | | |-+  Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang  (gelezen 404 keer)

corne_mo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
« Gepost op: zondag 04 april 2021, 10:43:39 »

Beste,

ik merk bij verschillende Marklin locs (met originele decoders), verschillend gedrag met de functie F4. Misschien treedt dit ook op bij andere decoders, maar zo ver in detail heb ik niet kunnen testen.

Bij oudere locs heeft de functie F4 als enig effect dat de optrek-/afremvertraging wordt in- of uitgeschakeld.
Bij nieuwe locs (althans, ook al min 10 jaar uit, maar toch), merk ik dat bij F4 (ook?) de maximale snelheid naar beneden gehaald wordt. Volgens mij noemt men dit rangeergang of zoiets. Ook lijkt dan wel de optrek-/afremvertraging uitgezet te worden.

Kan iemand mij vertellen hoe en waar precies dit verschil zit in functie en verschillende decoders?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gelogd
c-rails, tijdperk IV+V, 6021+6051, koploper

v200marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
« Reactie #1 Gepost op: zondag 04 april 2021, 12:34:07 »

Normaal gesproken is F3 de rangeergang en F4 optrek/afrem aan/uit.

Mvg Gert
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
« Reactie #2 Gepost op: zondag 04 april 2021, 13:06:14 »

Kan iemand mij vertellen hoe en waar precies dit verschil zit in functie en verschillende decoders?

kijk in de 3railwiki:
LocDecoder Overzicht (alle merken)
Märklin en ESU LocDecoder Overzicht
Märklin Motoren Overzicht

Met die 3 overkoepelende pagina's, en de pagina's daaronder kom je al een heel eind in het beantwoorden van je vragen.

Je hebt het o.a. over de rangeergang. Als analoog rijder zoek ik dan graag even op wat daarmee wordt bedoeld, b.v. hier (Uhlenbrock's Kleines Modellbahn-Lexikon) met deze quotes:
Citaat
Rangiergang F3
Der sogenannte Rangiergang bewirkt eine Halbierung der Geschwindigkeit im gesamten Regelbereich.
Er wird auf Wunsch mit der Funktionstaste f3 zugeschaltet.
So kann die Fahrgeschwindigkeit auch bei extremen Langsamfahrten sehr fein eingestellt werden.

Anfahr-Bremsverzögerung F4
Bei der Anfahrt, bzw. während des Bremsvorgangs lässt sich der persönlich bevorzugte Regelbereich komfortabel nach eigenen Wünschen einstellen. Das bedeutet, dass das Fahrzeug auch bei spontanen Geschwindigkeitsänderungen langsam beschleunigt oder abbremst. Das Verhalten entspricht dem des Vorbildes, denn damit wird praktisch die bewegte Masse simuliert.
Mit f4 kann die programmierte Anfahr-Bremsverzögerung ein- und ausgeschaltet werden, so dass, z.B. beim Rangieren, die Fahrzeuge direkt gesteuert werden können.

Goed, dan weet ik nu wat je bedoelt, en wat je vraagt.
Lees je in, dan hoef je die vraag hier niet te stellen.
En hoef ik geen onzin te declameren.

Oudere locs (delta) hebben een allstrom motor, en een decoder met 4 functies (F1 t/m F4) (de oudste: cv-bits in te stellen met schakelaar).
Daarnaast heb je iets minder oude locs met een gelijkstroommotor en iets minder oude locdecoders, en je hebt 3-polige en 5-polige motoren, en nog minder oude decoders.
Hoe nieuwer de decoder hoe meer je (softwarematig) kunt instellen. Zo kun je b.v. in die cv-waarden de maximale snelheid verlagen, maar ook het aantal stappen instellen waarin de snelheid afneemt (remmen) of toeneemt (omtrekken). Daarbij heb ik me laten wijsmaken dat 5-polge motoren digitaal beter afstelbaar zijn dan 3-polige.

Niet alle decoders zijn identiek. Ten eerste moet je rekening houden met vernieuwing van het concept (wat meestal inhoudt dat je meer cv-waarden zelf kunt aanpassen), en ten tweede met afwijking of specialisatie (zoals telexkoppeling, stoomgenerator, pendelfunctie, pantograaf-servo) ten opzichte van een bepaalde standaard.

Er zijn locdecoders (van andere merken, zoals Tams, Lenz, Uhlenbrock) met specifieke functies voor specifieke wensen via AUX die andere locdecoders niet bieden (bij die andere locdecoders heb je aparte functiedecoders nodig om het zelfde te kunnen).

Lees je in, en je weet wat het is, wat er kan, en waarom er verschillen zijn.
Niet alleen het gedrag met de functie F4 verschilt, locs hebben verschillende typen motoren, en daarmee samenhangend, verschillende kruissnelheden. Probeer maar eens 2 locs exact even hard te laten rijden. Met decoders kun je ze dat leren, mits én de locs identiek zijn én de decoders identiek zijn. Zonder decoders moet je tandwielen vervangen. Het gaat nooit ineens of vanzelf goed.

Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
« Reactie #3 Gepost op: zondag 04 april 2021, 14:04:35 »

 @citaat  allstrom motor, cv bits met schakelaar instellen, tandwielen vervangen :help:

@Corne: bij moderne decoders is dit allemaal in te stellen middels functie mapping, het koppelen van een logische functie aan een willekeurige F-toets. En je kunt zelfs combinaties maken met bijvoorbeeld het rangeersein door dit ook te koppelen naan diezelfde F-toets die de rangeergang schakelt. Wat Gert zegt is doorgaans de standaard hoewel het bij sounddecoders veelal al anders is, F3 is bijvoorbeeld vaak een fluit of bel.

Gr, Ben.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
« Reactie #4 Gepost op: zondag 04 april 2021, 14:34:17 »

Lees die 3railwiki pagina's nou maar gewoon ....

Je zit met oude locs en oude decoders, daar kun je nieuwe decoders voor in de plaats zetten of alles zo laten als het is.

Als je gaat voor vernieuwing (moderne decoders), dan snijdt ACTS.zuid's opmerking hout.
Zo niet, dan heb je daar totaal geen boodschap aan.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
« Reactie #5 Gepost op: zondag 04 april 2021, 19:47:51 »

Normaal gesproken is F3 de rangeergang en F4 optrek/afrem aan/uit.
Mvg Gert

Dit geldt bij ESU en ws ook wel andere merken.
Maar bij Marklin is het gecombineerd en heeft het altijd op F4 gezeten..

Mvg.
Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

corne_mo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
« Reactie #6 Gepost op: maandag 05 april 2021, 16:26:26 »

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik had de wiki pagina's al gezien, maar er zo zijn veel verschillende Marklin decoders (of toch artikelnummers) dat ik daar door de bodem het bos niet meer helemaal zag.

Mijn bevinding dat F4 niet alleen optrek-/afremvertraging is, maar bij sommige locs dus in combinatie kan zijn met halve snelheid/rangeergang klopt dus. Stel dat je bij deze laatste de optrek-/afremvertraging uit wil zetten, maar de rangeergang niet wil, kan je dan F4 uit laten (wel optrek-/afremvertraging en dus geen rangeergang) en een CV zo instellen dat de vertraging 0 is? Of gaan er dan dingen mis?
Gelogd
c-rails, tijdperk IV+V, 6021+6051, koploper
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.122 seconden met 28 queries.