Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

39971 - DB Turm & Kortkoppeling

Gestart door nmbssncb maandag 05 april 2021, 13:56:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
39971 - DB Turm & Kortkoppeling
Problemen met laaghangende kortkoppeling en NEM schacht kan niet ingesteld worden.

Niet alleen koppelt de DB Turm slecht met het bijgeleverde wagentje, bovendien raakt de onderkant van de meegeleverde DB Turm kortkoppeling de puntcontacten op de C-rail wissels.


Willy

Edit: voor de goede orde, bij de 39971 zitten wel 2 losse 'schuin verlopende' dissels in de OVP om het wagentje te koppelen aan de DB Turm.  Het is dus niet de bedoeling om de DB Turm te voorzien van kortkoppelingen.
Re: 39771 - DB Turm & Kortkoppeling
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: 39771 - DB Turm & Kortkoppeling
Marklin 39971 denk ik?

Tussen het wagentje en de loc hoort dacht ik geen KK maar een speciaal "balkje". De KK zullen alleen voor het wagentje zijn.
Re: 39771 - DB Turm & Kortkoppeling
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 39771 - DB Turm & Kortkoppeling
Mobadapter levert speciale verlengde verschuifbare Roco koppelingen om een goede koppeling te maken (voor wie wel een andere kortkoppeling wil realiseren).
Verlengd omdat de standaard NEMdissel die Roco levert te kort is en de koppeling dan net tegen de buffers aankomt. Verschuifbaar om dat de schacht dan op de juiste hoogte kan komen.
Ik heb diverse railbussen (39770) en/of bijwagens (een losse bijwagen aan een BR211 kwam ook voor) met deze koppeling voorzien en dat rijdt prima.

Ander alternatief is nog om een NEM trekhaak in de schacht te steken en de haak te "verhogen" door er een schroef van bovenaf in te draaien (dus parallel aan en direct achter de omhoogstaande trekhaak).

Groet, Paul
Re: 39971 - DB Turm & Kortkoppeling
Dank Peppijn. Gecorrigeerd.

Willy
Re: 39971 - DB Turm & Kortkoppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 39971 - DB Turm & Kortkoppeling
Ik vind het vrij moeilijk te bevatten dat de onderkant van de speciale koppeling de puko's raakt. Dan zou de losse nemschacht die ook moeten raken, immers gaat de koppeling vanuit de nemschacht direct omhoog.
Re: 39971 - DB Turm & Kortkoppeling
Natuurlijk raakt de onderkant van de meegeleverde speciale dissel niet de puntcontacten  :O
Ik vind het alleen jammer dat het ontwerp van de DB Turm de toepassing van standaard ontkoppelbare kortkoppeling niet toelaat.
Ze hadden natuurlijk ook een makkelijk ontkoppelbare dissel kunnen bedenken.  :(

Willy
Re: 39971 - DB Turm & Kortkoppeling
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 39971 - DB Turm & Kortkoppeling
Even twee plaatjes bij mijn eerdere bericht.
Overigens is de optie met de schroef in de trekhaak minder goed als je de wagen ook duwt, dat kan tot ontsporingen op wisselstraten leiden. Daarom is de Mobadapter-oplossing beter.
Groet, Paul