Citaat van: corne_mo op zondag 04 april 2021, 10:43:39
Kan iemand mij vertellen hoe en waar precies dit verschil zit in functie en verschillende decoders?
kijk in de 3railwiki:
LocDecoder Overzicht (alle merken)Märklin en ESU LocDecoder OverzichtMärklin Motoren OverzichtMet die 3 overkoepelende pagina's, en de pagina's daaronder kom je al een heel eind in het beantwoorden van je vragen.
Je hebt het o.a. over de rangeergang. Als analoog rijder zoek ik dan graag even op wat daarmee wordt bedoeld, b.v.
hier (Uhlenbrock's Kleines Modellbahn-Lexikon) met deze quotes:
Citeer
Rangiergang F3
Der sogenannte Rangiergang bewirkt eine Halbierung der Geschwindigkeit im gesamten Regelbereich.
Er wird auf Wunsch mit der Funktionstaste f3 zugeschaltet.
So kann die Fahrgeschwindigkeit auch bei extremen Langsamfahrten sehr fein eingestellt werden.
Anfahr-Bremsverzögerung F4
Bei der Anfahrt, bzw. während des Bremsvorgangs lässt sich der persönlich bevorzugte Regelbereich komfortabel nach eigenen Wünschen einstellen. Das bedeutet, dass das Fahrzeug auch bei spontanen Geschwindigkeitsänderungen langsam beschleunigt oder abbremst. Das Verhalten entspricht dem des Vorbildes, denn damit wird praktisch die bewegte Masse simuliert.
Mit f4 kann die programmierte Anfahr-Bremsverzögerung ein- und ausgeschaltet werden, so dass, z.B. beim Rangieren, die Fahrzeuge direkt gesteuert werden können.
Goed, dan weet ik nu wat je bedoelt, en wat je vraagt.
Lees je in, dan hoef je die vraag hier niet te stellen.
En hoef ik geen onzin te declameren.
Oudere locs (delta) hebben een allstrom motor, en een decoder met 4 functies (F1 t/m F4) (de oudste: cv-bits in te stellen met schakelaar).
Daarnaast heb je iets minder oude locs met een gelijkstroommotor en iets minder oude locdecoders, en je hebt 3-polige en 5-polige motoren, en nog minder oude decoders.
Hoe nieuwer de decoder hoe meer je (softwarematig) kunt instellen. Zo kun je b.v. in die cv-waarden de maximale snelheid verlagen, maar ook het aantal stappen instellen waarin de snelheid afneemt (remmen) of toeneemt (omtrekken). Daarbij heb ik me laten wijsmaken dat 5-polge motoren digitaal beter afstelbaar zijn dan 3-polige.
Niet alle decoders zijn identiek. Ten eerste moet je rekening houden met vernieuwing van het concept (wat meestal inhoudt dat je meer cv-waarden zelf kunt aanpassen), en ten tweede met afwijking of specialisatie (zoals telexkoppeling, stoomgenerator, pendelfunctie, pantograaf-servo) ten opzichte van een bepaalde standaard.
Er zijn locdecoders (van andere merken, zoals Tams, Lenz, Uhlenbrock) met specifieke functies voor specifieke wensen via AUX die andere locdecoders niet bieden (bij die andere locdecoders heb je aparte functiedecoders nodig om het zelfde te kunnen).
Lees je in, en je weet wat het is, wat er kan, en waarom er verschillen zijn.
Niet alleen het gedrag met de functie F4 verschilt, locs hebben verschillende typen motoren, en daarmee samenhangend, verschillende kruissnelheden. Probeer maar eens 2 locs exact even hard te laten rijden. Met decoders kun je ze dat leren, mits én de locs identiek zijn én de decoders identiek zijn. Zonder decoders moet je tandwielen vervangen. Het gaat nooit ineens of vanzelf goed.