Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang

Gestart door corne_mo zondag 04 april 2021, 10:43:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Beste,

ik merk bij verschillende Marklin locs (met originele decoders), verschillend gedrag met de functie F4. Misschien treedt dit ook op bij andere decoders, maar zo ver in detail heb ik niet kunnen testen.

Bij oudere locs heeft de functie F4 als enig effect dat de optrek-/afremvertraging wordt in- of uitgeschakeld.
Bij nieuwe locs (althans, ook al min 10 jaar uit, maar toch), merk ik dat bij F4 (ook?) de maximale snelheid naar beneden gehaald wordt. Volgens mij noemt men dit rangeergang of zoiets. Ook lijkt dan wel de optrek-/afremvertraging uitgezet te worden.

Kan iemand mij vertellen hoe en waar precies dit verschil zit in functie en verschillende decoders?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Normaal gesproken is F3 de rangeergang en F4 optrek/afrem aan/uit.

Mvg Gert
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Citaat van: corne_mo op zondag 04 april 2021, 10:43:39
Kan iemand mij vertellen hoe en waar precies dit verschil zit in functie en verschillende decoders?

kijk in de 3railwiki:
LocDecoder Overzicht (alle merken)
Märklin en ESU LocDecoder Overzicht
Märklin Motoren Overzicht

Met die 3 overkoepelende pagina's, en de pagina's daaronder kom je al een heel eind in het beantwoorden van je vragen.

Je hebt het o.a. over de rangeergang. Als analoog rijder zoek ik dan graag even op wat daarmee wordt bedoeld, b.v. hier (Uhlenbrock's Kleines Modellbahn-Lexikon) met deze quotes:
Citeer
Rangiergang F3
Der sogenannte Rangiergang bewirkt eine Halbierung der Geschwindigkeit im gesamten Regelbereich.
Er wird auf Wunsch mit der Funktionstaste f3 zugeschaltet.
So kann die Fahrgeschwindigkeit auch bei extremen Langsamfahrten sehr fein eingestellt werden.

Anfahr-Bremsverzögerung F4
Bei der Anfahrt, bzw. während des Bremsvorgangs lässt sich der persönlich bevorzugte Regelbereich komfortabel nach eigenen Wünschen einstellen. Das bedeutet, dass das Fahrzeug auch bei spontanen Geschwindigkeitsänderungen langsam beschleunigt oder abbremst. Das Verhalten entspricht dem des Vorbildes, denn damit wird praktisch die bewegte Masse simuliert.
Mit f4 kann die programmierte Anfahr-Bremsverzögerung ein- und ausgeschaltet werden, so dass, z.B. beim Rangieren, die Fahrzeuge direkt gesteuert werden können.

Goed, dan weet ik nu wat je bedoelt, en wat je vraagt.
Lees je in, dan hoef je die vraag hier niet te stellen.
En hoef ik geen onzin te declameren.

Oudere locs (delta) hebben een allstrom motor, en een decoder met 4 functies (F1 t/m F4) (de oudste: cv-bits in te stellen met schakelaar).
Daarnaast heb je iets minder oude locs met een gelijkstroommotor en iets minder oude locdecoders, en je hebt 3-polige en 5-polige motoren, en nog minder oude decoders.
Hoe nieuwer de decoder hoe meer je (softwarematig) kunt instellen. Zo kun je b.v. in die cv-waarden de maximale snelheid verlagen, maar ook het aantal stappen instellen waarin de snelheid afneemt (remmen) of toeneemt (omtrekken). Daarbij heb ik me laten wijsmaken dat 5-polge motoren digitaal beter afstelbaar zijn dan 3-polige.

Niet alle decoders zijn identiek. Ten eerste moet je rekening houden met vernieuwing van het concept (wat meestal inhoudt dat je meer cv-waarden zelf kunt aanpassen), en ten tweede met afwijking of specialisatie (zoals telexkoppeling, stoomgenerator, pendelfunctie, pantograaf-servo) ten opzichte van een bepaalde standaard.

Er zijn locdecoders (van andere merken, zoals Tams, Lenz, Uhlenbrock) met specifieke functies voor specifieke wensen via AUX die andere locdecoders niet bieden (bij die andere locdecoders heb je aparte functiedecoders nodig om het zelfde te kunnen).

Lees je in, en je weet wat het is, wat er kan, en waarom er verschillen zijn.
Niet alleen het gedrag met de functie F4 verschilt, locs hebben verschillende typen motoren, en daarmee samenhangend, verschillende kruissnelheden. Probeer maar eens 2 locs exact even hard te laten rijden. Met decoders kun je ze dat leren, mits én de locs identiek zijn én de decoders identiek zijn. Zonder decoders moet je tandwielen vervangen. Het gaat nooit ineens of vanzelf goed.

Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
 @citaat  allstrom motor, cv bits met schakelaar instellen, tandwielen vervangen :help:

@Corne: bij moderne decoders is dit allemaal in te stellen middels functie mapping, het koppelen van een logische functie aan een willekeurige F-toets. En je kunt zelfs combinaties maken met bijvoorbeeld het rangeersein door dit ook te koppelen naan diezelfde F-toets die de rangeergang schakelt. Wat Gert zegt is doorgaans de standaard hoewel het bij sounddecoders veelal al anders is, F3 is bijvoorbeeld vaak een fluit of bel.

Gr, Ben.
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Lees die 3railwiki pagina's nou maar gewoon ....

Je zit met oude locs en oude decoders, daar kun je nieuwe decoders voor in de plaats zetten of alles zo laten als het is.

Als je gaat voor vernieuwing (moderne decoders), dan snijdt ACTS.zuid's opmerking hout.
Zo niet, dan heb je daar totaal geen boodschap aan.
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Citaat van: v200marklin op zondag 04 april 2021, 12:34:07
Normaal gesproken is F3 de rangeergang en F4 optrek/afrem aan/uit.
Mvg Gert

Dit geldt bij ESU en ws ook wel andere merken.
Maar bij Marklin is het gecombineerd en heeft het altijd op F4 gezeten..

Mvg.
Marcel
Re: Optrek-/afremvertraging vs. rangeergang
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik had de wiki pagina's al gezien, maar er zo zijn veel verschillende Marklin decoders (of toch artikelnummers) dat ik daar door de bodem het bos niet meer helemaal zag.

Mijn bevinding dat F4 niet alleen optrek-/afremvertraging is, maar bij sommige locs dus in combinatie kan zijn met halve snelheid/rangeergang klopt dus. Stel dat je bij deze laatste de optrek-/afremvertraging uit wil zetten, maar de rangeergang niet wil, kan je dan F4 uit laten (wel optrek-/afremvertraging en dus geen rangeergang) en een CV zo instellen dat de vertraging 0 is? Of gaan er dan dingen mis?