Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

RocRail beginner vragen

Gestart door corne_mo zondag 04 april 2021, 10:39:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RocRail beginner vragen
Lid sinds: 2009

offline
RocRail beginner vragen
Beste,

ik ben sinds kort gestart met RocRail. Vroeger altijd met Koploper gereden, maar met het herintreden ook eens naar andere software aan het kijken.
Nu ben ik de youtube filmpjes van Albert aan het kijken en tegelijk diverse dingen aan het uitproberen. En dan loop je natuurlijk tegen zaken aan.
Deels vanwege weggezakte kennis, deels door nieuwe technieken, deels door vergelijking met Koploper, deels door....(vul zelf maar in). Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen in dit topic.

Mijn testbaan bestaat uit een simpel ovaal met een paar extra blokken. Blok 8 en 9 zijn de twee parallelle sporen, en wat bij het testbaantje blok 1 is, zijn bij mij blokken 1 t/m 7 (omdat ik ook nog wat andere zaken wilde uitproberen).

De vragen die ik tot nu toe heb:
- In RocRail moet je het aantal snelheidsstappen instellen. Omdat ik loks heb met verschillende decoders kunnen dit in principe 14 of 28 stappen zijn. Maar ik begrijp dat ondanks dat MM2 wel 28 stappen aan kan, de 6021 dit niet kan en ik dus altijd met 14 stappen met werken. Is dit correct?
- In RocRail zie ik eigenlijk nergens iets dat met echte of schaalsnelheid te maken heeft. Ik ben van Koploper gewent dat deze met schaalsnelheid werkt om zo diverse zaken aan te sturen. Klopt het dat RocRail altijd met decoderstappen werkt en nooit met echte of schaalsnelheid?
- Vertrouwt RocRail voor optrekken en afremmen altijd op de decoderinstellingen? Ook hier maak ik weer de vergelijking met Koploper die zelf dmv stappen deze vertraging inregelde.
- In blokken 8 en 9 heb ik ingesteld dat de loc daar moet willekeurig moet wachten. Als ik maar 1 loc op de baan heb dan lijkt dit goed te gaan. Echter als ik met 2 locs rijd, dan rijden deze continu in hetzelfde stramien achter elkaar. Toevallig staat bij beide locs de maximale snelheid op de decoder hetzelfde en de 4 snelheidsstappen in rocrail ook hetzelfde. Maar dan nog zou ik verwachten dat door willekeurige wachttijden in het "station" de locs elkaar inhalen. Ze staan echter nooit tegelijk in het "station" en wisselen elkaar altijd af. Is hier een reden voor?
- Is het in RocRail mogelijk als je wilt beginnen met automatisch rijden om alle loc tegelijk "start loc" te geven? Zeker als je veel locs op de baan hebt vind ik het 1 voor 1 starten van de locs niet heel handig.

Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen met RocRail (in combinatie met mijn beschikbare hardware etc).
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Re: RocRail beginner vragen
Ah, heel veel vragen! Dit wordt rommelig, ook omdat ik niet overal antwoord op heb en misschien ook een keer niet het goede, ondanks mijn intenties je zeker niet op een dwaalspoor te brengen. Maar goed. Here we go:

De snelheidstappen zijn naar mijn ervaring niet zo vreselijk belangrijk. Gebruik BBT (block brake timer) en RocRail zorgt voor netjes afremmen. Alleen met deltalocs krijg ik dat niet (meer) goed voor elkaar. De reden is:
RocRail maakt gebruik van de optrek-en afremvertraging zoals in de decoder ingesteld en biedt helaas geen alternatief meer (tenminste ik kan het niet vinden). Dat is ook meteen een antwoord op een van je vragen.
Dan de schaalsnelheid. Rocrail werkt daar wel mee. Je kunt kiezen tussen km/h en percentages van het maximale vermogen.
Het willekeurig wachten is misschien een lastig dingetje. Er moeten op verschillende plekken vinkjes aangezet worden. Sorry, dit is vaag, maar begin bij de dienstregelingen te zoeken wat je moet instellen.
En in de bovenbalk zit een optie 'start all locos' en alles gaat er vandoor... Het is aan te bevelen in dat geval je treinen te laten starten met een vaste dienstregeling of een setje daarvan, vastgelegd in een tour.
Anders rijdt alles wel heel willekeurig, vooral als je baan nogal verschillende rijwegen heeft.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.  De leercurve is wat steil, omdat het vergeten van een instelling (een vinkje of zoiets) nogal verstrekkende gevolgen kan hebben. Anderzijds is het allemaal best logisch. Moet ook wel, want het is een computerprogramma en per definitie 'dom' - het denkt niet voor jou, hooguit een beetje.

Groet en succes!

Peter
Re: RocRail beginner vragen
Hoi Corné (ik neem aan dat dat je voornaam is?),

Welkom op het forum, leuk dat je met Rocrail aan de slag gaat.
Onderstaand mijn antwoord op je vragen:

1 Snelheidsstappen
Als je centrale niet anders kan zul je inderdaad met 14 stappen moeten werken.

2 Snelheid
Je kunt bij een loc op het tabblad 'snelheid' deze aangeven in percentage of in km/h. Ook in Rocrail kun je de snelheid van een loc ijken. Zie video 19.

3 Optrekken en afremmen
Als je niets doet werkt je loc voor optrekken en afremmen volgens de decoder instellingen. Je kunt in Rocrail het afremmen instellen, dat heet BBT. Zie video 20.
Je kunt het optrekken ook wel instellen maar daar heb ik geen ervaring mee. Dat heb ik ingesteld op de decoder.
Kijk anders een bij de opties SBT en BAT, zie de wiki: Klik

4 Wachten in blokken
Ik kan daar zo geen antwoord op geven. Misschien kun je een printscreen van je baanplan uploaden om je vraag te verduidelijken.

5 Start loc
Ja dat kan. In de werkbalk vind je daarvoor de knop 'zet alle loc's in auto mode'. Je vindt dit ook in het menu 'Auto - start alle loc's'.

Succes.

Re: RocRail beginner vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: RocRail beginner vragen
Nog een aanvullinkje: Motorola 2 kan inderdaad 28 stappen, maar de 6021 niet, die kent alleen maar 14 stappen.

Groet, Anne W
Re: RocRail beginner vragen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: RocRail beginner vragen
Het gelijktijdig starten van alle locs in de automode kan problemen opleveren door de grote hoeveelheid data
die gelijktijdig verzonden wordt. Dit geldt vooral voor de wisselcommando's.
Het ziet er ook nogal mallotig uit als alles tegelijk start.

hier is een instelling voor om het wat gelijkmatiger te laten verlopen.

Onder Rocrail Eigenschappen;  tabblad Auto:




Re: RocRail beginner vragen
Lid sinds: 2009

offline
Re: RocRail beginner vragen
Iederee bedankt voor de reacties.

Ik dacht eerst dat ik door de voorkennis die ik heb van Koploper, gemakkelijker andere software onder de knie zou krijgen. Maar misschien is het daardoor wel moeilijker.
Bijvoorbeeld:
- ijken in Koploper betekent per rijstap de snelheid bepalen en deze snelheid wordt dan leidend in het programma, en ook gebruikt voor verschillende afstandsgerelateerde zaken. Terwijl ijken in Rocrail het bepalen (of CV instellen indien mogelijk) is van de maximale snelheidsstap, waarna deze snelheid met name een visuele functie heeft, namelijk het weergeven van snelheid ipv rijstappen, waarbij Rocrail dan zelf de tussenliggende snelheden bepaald bij de verschillende stappen.
- in Koploper is het volledig automatisch rijden de basis, waarna je dit kan aanvullen met allerlei routes en voorwaarden. Ik begrijp uit jullie reacties dat je bij Rocrail beter begint met dienstregelingen/routes.
- Koploper heeft per loc optrek-/afremvertraging welke de snelheidsstappen stuurt. Bij Rocrail gaat dit dan per blok en is dit (muv BBT) niet de voorkeursmethode.

Zo zitten er toch wel fundamentele verschillen in waar ik me dan op verkijk juist door de voorkennis van Koploper.

Jullie antwoorden zijn duidelijk.
Alleen mbt het willekeurig wachten ben ik er nog niet uit. Ik heb in de 2 blokken willekeurig wachten aangezet met een min en max waarde. Ik heb wel gezien dat er nog een (mogelijke) combinatie van treintype en blok is welke hiervan op invloed kan zijn, maar deze is bij mij verder niet van invloed volgens mij. Als ik met 1 loc rijdt dan wacht hij willekeurig, maar met 2 dan niet meer. Ik dacht eerst dat dit zou komen omdat hij altijd 1 van de 2 blokken (8 of 9) vrij zou willen houden, maar dan zou ik verwachten dat hij met willekeurig wachten begint maar dan de loc alsnog weg stuurt, maar er verschijnt niet eens een waarde tussen () als ik met 2 locs rijdt.

@Albert: Een plaatje uploaden gaat zo snel even niet, maar hopelijk is onderstaande voldoende:  :D
______blok2_____blok3________blok4________blok5_____________
/                                                                                           \
|                                                                                           |
blok1                                                                                   blok6
|                                                                                           |
|            ____blok9____                                                           |
\______ /____blok8_____\_________________blok7______________/         

treinen rijden alleen met de klok mee.
Re: RocRail beginner vragen
Op je oefenbaantje kun je prima willekeurig automatisch rijden met Rocrail als je de finder-optie voor de rijwegen gebruikt. Wordt het complexer dan zou ik dienstregelingen aanraden.

Voor de rest kloppen je gedachten over de blokgestuurde aanpak van RocRail.

Groet,

Peter
Re: RocRail beginner vragen
Bij het ijken in Rocrail wordt de CV5 en eventueel CV6 op je decoder ingesteld op basis van een meettraject. Op die manier stel je zeker dat bijvoorbeeld 100 km/h voor alle locomotieven ook ongeveer 100 km/h uur is. Of dat 100% ook inderdaad de maximale snelheid is. Alle locomotieven rijden dan even snel op elke snelheid.

In Rocrail kun je volledig automatisch, half automatisch en handmatig rijden. De eerste 2 gaat op basis van rijwegen tussen blokken. In je testbaantje kun je prima volstaan met rijwegen maken en dan de locomotieven (half)automatisch laten rijden. Dienstregelingen hebben alleen zin als je van te voren vast wil stellen hoe je treinen over de baan rijden. Op je test ovaal is dat niet zinvol.

De BBT optie zorgt er voor dat een loc vanaf binnenkomst bij een blok op de Enter melder gelijkmatig afremt naar de In melder. En dat is voor elk blok anders bij verschillende lengtes.

En ja, ik geloof best dat je kennis van Koploper je in de weg kan zitten. Ik moest ooit de overstap maken van Wordperfect als tekstverwerker naar Microsoft Word. Je probeert het steeds te vergelijken met iets wat je kent.

Wat betreft je wachttijden. Om deze zichtbaar te maken ga je naar Bestand - Rocrail Eigenschappen - tabblad Auto en zet je in de eerste kolom de optie 'Tijd meldingen' aan. Dan Rocrail opnieuw opstarten, dan wordt de wachttijd getoond.
Zorg dat je blokeigenschappen en treintype allebei op 'Overige' staan, dan hebben die geen invloed.

Succes, en blijf gewoon je vragen stellen.
Kom je er niet uit, dan wil ik wel eens proberen of ik je via Jitsi of Zoom kan helpen. Het voordeel van Jitsi is dat je geen account nodig hebt en dat het als heel veilig wordt beschouwd.
Re: RocRail beginner vragen
Lid sinds: 2009

offline
Re: RocRail beginner vragen
Iedereen bedankt voor de reacties.
Het willekeurig wachten lijkt nu ook te werken. Het enige dat ik nog gewijzigd heb is bij Locomotieven, tabblad Details, de blok wachttijd op 0 gezet (waardoor hij standaard 1 wordt) ipv de standaard waarde van 10. Met die standaard waarde wachtte beide locs altijd 10 s. Nu ik deze op 1 s heb gezet lijkt het wel goed te werken.
Kan dit kloppen of is dit puur toeval?

We gaan weer lekker verder hobbyen.
Re: RocRail beginner vragen
De blokwachttijd voor een loc werkt alleen als je ook bij die loc de optie 'Trein wachttijd in blokken gebruiken' hebt aangezet. Anders gebruikt de loc de wachttijd van het blok.

Is het je al opgevallen dat je bij bijna alle schermen zoals loc eigenschappen rechtsonder een Help knop hebt? Als je daarop klikt kom je vanzelf op de wikipagina van dat scherm. Moet je wel internet hebben natuurlijk. Als de NL versie van de wiki pagina niet bestaat, vervang dan '-nl' aan het eind van het internetadres door '-en' voor de Engelse vertaling.
Re: RocRail beginner vragen
Lid sinds: 2009

offline
Re: RocRail beginner vragen
Albert,

bedankt voor je reactie.

Ik weet de help knop te vinden en de Wiki heb ik ook al ontdekt.  :D
Bij de Wiki raadpleeg ik eerst NL, dan DE en dan EN. Echter valt mij op dat ook de DE en EN variant achterlopen (screenshots komen niet overeen bijvoorbeeld want zijn bij mij veel uitgebreider).
Daarnaast vind ik juist die combinaties van instellingen lastig terug te vinden in de Wiki. Ik vind wel per tabblad terug waar een instelling voor dient, maar dat deze in combinatie met andere instellingen gebruikt moet worden dat mist (soms?). En juist dat zijn de dingen waar je niet zomaar achter komt.

Maar ben ik toch benieuwd waarom willekeurig wachten nu ineens wel werkt.  :)
Re: RocRail beginner vragen
De wiki is zeker voor verbetering vatbaar. Het is regelmatig vanuit technisch oogpunt beschreven en niet vanuit de gebruiker.

En ik ben het met je eens dat de combinaties het soms lastig maken. En daar zit ook wel het probleem van vragen beantwoorden via dit forum.
Als je op het Rocrail forum een vraag stelt dan kun je daar een incidentmelding uploaden. Dan krijgt iedereen je baanplan en instellingen te zien. En dan is het makkelijker de vraag te beantwoorden.

Ik zag dat je ook wel interesse hebt in de Rocrail gebruikers bijeenkomst via Jitsi. Misschien is dat een mooie gelegenheid je baanplan er bij te pakken en eens door de verschillende instellingen te gaan.