Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw statisch RET vierasser van Atlas

Gestart door Gonbidatu zaterdag 03 april 2021, 15:15:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw statisch RET vierasser van Atlas
LS
Door de fa Atlas is er ooit een tram van de Rotterdamse Elektrisch Tram,  RET, uitgebracht .
De bekende serie 400 en 500  Allan, Werkspoor vierassers.
Dit model is in H0 en statisch, maar opmerkelijk gedetailleerd.
Het model kan ook worden omgebouwd in een rijdende uitvoering. Voor info daar over zie de site van Skiptram.

Ik had echter meer zin om deze de tram wat "dynamischer" te maken, met passagiers binnen en buiten , een werkende pantograaf en een open toegangsdeur , wat zo karakteristiek was voor de trams in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw.

Ik ben begonnen met de kap er af te halen. De kap zit met stiftjes (koplampen) vast aan het frame. Deze stifjes kun je voorzichtig uitboren en dan kan de kap er af worden getrokken (met beleid), samen met de rest van de inhoud.

Daarna heb ik van metaal draad een instapstang gemaakt voor op het middenbalkon. Verder wat passagiers binnen in de tram geplaatst.
Tevens passagiers aan de buitenzijde van de tram, en let ook eens op de vrouw,  in de tram , die zichzelf in haar make-up spiegel aan het bewonderen is, en kennelijk op weg is naar haar liefje.
Verder een bestuurder en een conducteur. (die laatste maant de passagiers aan om door te lopen ,want de tram gaat zo vertrekken.)

Oplettende lezertjes zien dat de toegangsdeur aan de verkeerde zijde openstaat. Dat is juist en dat komt door het volgende:
Deze trams waren bedoeld voor twee richtingbesturing en een aantal eindpunten waren dus kopsporen, meestal vanwege ruimte gebrek voor een keerlus. Elke lijn had zijn eigen eindpunt ,echter waren er eindpunten met twee lijnen bijv lijn 16 en 17 . De passagiers stapten dan tussen de twee trams in. Vandaar dat 1 deur openstond aan de 'verkeerde zijde ' en van de rijbaan afgekeerd.
Nadat de tram was vertrokken deed de conducteur dan de toegangsdeur in de rijrichting open en de andere dicht.
Verder konden de leuningen worden omgekiept om met de rijrichting mee te rijden.

Ik vond het een leuk projectje om te doen en ben van plan om ooit nog eindpunt te gaan maken met het karakteristieke wachthuisje , wel bekend bij Rotterdammers.

Groet Koos