Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.

Gestart door Maarten vrijdag 02 april 2021, 22:49:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
Ik vraag me af wat de minimale dikte moet zijn van de bedrading tussen de power4 booster en de ringleiding.
Ik begrijp dat de weerstand afhankelijk is van de lengte van de draad. En ik zie dat de aansluiting op de booster erg klein zijn. Kan zo'n klein draadje, gelijk aan de draadjes die standaard aan wissels hangen, een probleem zijn?
De ringleiding is installatiedraad, (meer dan dik zat dus) met aftakkingen van deze 'wisseldraadjes' naar de rails. (Max 70cm)

Omdat over de draad tussen booster en ringleiding dus alle stroom gaat, max 3A, vandaar dat ik nu wat twijfel.

Groeten Maarten
Re: Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
Zou je er een 0,5 mm2 draad in kunnen prikken? Of misschien 0,75?
Zonder de isolatie en in elkaar gedraaid past er soms nog best een stevig draadje in een aansluiting. Genoemde maten passen wel in een gewone standaard steker of contrasteker.
En dan zou ik me geen zorgen maken over 3A.

Groet,

Peter
Re: Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
Beste Maarten,

Inderdaad de weerstand van een draad hangt af van de soortelijke weerstand en de lengte, dus probeer de aansluitingen zo kort en dik mogelijk te houden, maar "tot het onmogelijke is niemand gehouden" en als je ze kort houdt is er geen meetbaar spanningsverlies.

Groet, Anne W
Re: Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
https://www.luxalight.eu/en/wire-calculator-0

Ik zag hier dat bij 20v, 3A en 0.5m kom ik op 1mm doorsnede. 0.8mm gaat erin. Morgen verder kijken.
Re: Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
Beste Maarten,

Bij 20 volt, 0,5 meter en 4 ampère kom ik uit op 0,03 mm2, hierbij heb je een spanningsverlies van 2 volt, de door hun aanbevolen 0,75 mm2 geeft een spanningsverlies van 0.09 volt.

Leuke site, laat zien dat we soms te "moeilijk" doen en soms te "makkelijk".

Groet, Anne W
Re: Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
Bij korte afstanden doet de dikte er minder toe omdat het verlies niet hoog is.
Dus bij een 1,5mtr is 0,5mm² dik zat voor 5A pas bij tientalle meters moet je er rekening mee gaan houden.
Hier zijn trouwens gewoon tabellen voor welke aangeven wat van diameter bij wat van lengte en stroom.
Vaak zijn het ook verbindingen die problemen veroorzaken en niet de draaddikte.

Als ze bij ons op de zaak zo zouden rekenen zoals op die site dan hadden wij geen werk meer gehad ;)
Van de week nog een parallel 95mm² van 65mtr aangesloten welke we met 400A afzekeren.
Re: Kabeldikte tussen power 4 booster en ringleiding.
Bedankt allemaal. Ik weet genoeg.  :D