Ik las in artikelen over het aan te leggen CUP ( container uitwisseling punt ) in de Betuwelijn bij Valburg dat men daar gebruik wil maken van zeilend binnenrijden met complete treinen, dus waarbij de e-lok vrij uitrolt over spoor zonder bovenleiding.
Dat deed mij herinneren aan dat er jaren geleden een soort gemotoriseerde containerdraagwagens werden gebouwd, dus als dieselmotorwagen die één of twee containers vervoerden. Het achterliggende idee was dat in uitgestrekte haven- en industriegebieden deze voertuigen afzonderlijke containers vanaf de railterminal ( waar dus de lange internationale containertrein was aangekomen ) naar de afzonderlijke bedrijven die deze containers als eindbestemming hadden konden vervoeren. Een soort buurtgoederentreintje dus want ze konden ook nog één of twee containerdraagwagens trekken. Bediening en tractie waren eenvoudig gehouden. Zelf heb ik deze voertuigen nooit in de werkelijkheid ergens gezien en ik heb ook nooit vernomen of dat systeem opgang gemaakt heeft. In ieder geval heb ik wel eens gelezen dat Märklin deze voertuigen in model heeft uitgebracht want dat zou een aardige speelmogelijkheid op de modelbaan geven. Een goederenemplacementje, de containertrein komt aan, de portaalkraan pikt de container op en plaatst hem op dat voertuig die hem naar de fabriek brengt. Of zou de werkelijkheid nu zijn dat we in plaats van dat railvoertuig vrachtauto moeten lezen. Wie kan hier meer over vertellen?