Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

K-rails op gelijke afstand parallel monteren

Gestart door peterp woensdag 31 maart 2021, 21:41:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Zoals de titel al aangeeft: Wat is de makkelijkste manier om K rails parallel ten opzichte van elkaar te leggen. Ik zie dat je voor 27 euro afstandhouder kunt kopen met twee maten. Dat moet toch ook zelf te maken zijn lijkt mij. En hoe zetten jullie de rails tijdelijk vast? Spijkertje, Schroefje, dubbelzijdig tape, office punaises? Dank alvast.......
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Ik gebruik gewoon een rolmaat.
Vastzetten, ook tijdelijk kan op verschillende manieren. Ik gebruik schroefjes
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Hoi Peter,

Wat voor mij goed werkte was het eerste spoor leggen langs een stalen lineaal, of gewoon een plakplint (voor een flauwe bocht) en daarna van 2 of 3 mm karton afstand houders snijden op de maat die voor jou de gewenste parallelafstand geeft.

Succes
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Citaat van: peterp op woensdag 31 maart 2021, 21:41:30
Wat is de makkelijkste manier om K rails parallel ten opzichte van elkaar te leggen.
Bij rechte rails leg ik een lat tussen de twee bielsmatten.

Bij gebogen rails maak ik een mal voor tussen de bielsmatten.
Dat is vooral handig als je vaak dezelfde bogen (en dus hart-op-hart-afstanden) hanteert (zoals in helix).

Een voorbeeldje daarvan trof ik ooit aan bij nproject.org en bij 1zu160.de.

Citaat van: peterp op woensdag 31 maart 2021, 21:41:30
Hoe zetten jullie de rails tijdelijk vast?
Hangt af van het materiaal onder de rails (punaise op kurk of XPS , schroefje of spijker op hout)
Dubbelzijdig tape is een permanente toepassing, vergelijkbaar met Neopreen
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Hoi Peter,

Ik gebruik de setjes van Fohrmann werkzeuge.

mvg Martin
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Parallel leggen van rechte rails doe ik met een lat in de gewenste breedte tussen de bielsmatten. In bochten gebruik ik een eenvoudig hulpje wat gemaakt is uit een stukje eikenprofiel. Edit: Hierbij de beloofde foto. Je ziet twee stukjes eikenhout van 3,5 á 4 cm lang, kopmaat is niet zo belangrijk circa 15x20mm doet het zeer goed. In de blokjes zaag je sleufjes ter breedte van de railstaaf en een binnenmaat van 16,5mm, zodanig dat het blokje zonder speling op de rails past. Dan monteer je de blokjes op een strook triplex of alu met de juiste parallel afstand. Fixeren kan met kleine spijkertjes of schroefjes. Aangezien ik niet zo heel veel rails parallel had te leggen heb ik van deze constructie niet veel werk gemaakt. Dat kan natuurlijk veel beter.

Tijdelijk vastzetten gaat volgens mij het beste met spelden. Die passen precies in de kleine gaatjes van K-rail. Je prikt ze zonder probleem in de kurk of foam en als het iets vasterr moet gebruik ik een hamer om ze in de ondergrond te slaan. Een 50 grams hamer is hiervoor ideaal. Met een gewone hamer gaat het ook maar niet echt slaan, meer laten vallen. En ja, je slaat er wel eens één krom, maar wat maakt dat nou uit? Die dingen kosten toch geen drol? Je koopt ze per duizend voor één of twee eurie, bij Ali tenminste.
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Hallo Martin. Net even gekeken en gezocht op de site van Fohrmann werkzeuge. Ze hebben veel leuke spulletjes. Welk setje bedoel je dan?
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Om de rails volledig recht te leggen over een langere afstand gebruik ik een laser. Vast zetten kan met een spijkertje. Voor de goede afstand een stukje hout.

Foto van het meten met een laserpen (3e spoor van links).

Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Dank voor alle tips. Ik ga een hulpmiddel zoals die van  Henk maken. Is ook een stuk goedkoper  :D De office spelden werken ook perfect.
Re: K-rails op gelijke afstand parallel monteren
Ik gebruik Jut en Jul, twee oude wagons, exact op maat gemaakt voor dubbelspoor