Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BR 216 welke geluidsmodule?

Gestart door Robbie50! woensdag 31 maart 2021, 12:00:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 216 welke geluidsmodule?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
BR 216 welke geluidsmodule?
Ik ben meer bekend met TAMS en ESU, maar welke geluidsmodule moet er in mijn BR 216 zodat hij hoorbaar wordt? :idea:
Of, is het zinniger het geheel te verwijderen en er een lokpilot sound module in te zetten?
(voor mij de eerste keer dat ik met "geluid" ga werken in een lok.)(behalve een TAMS decoder met 3 geluidjes, maar dat was een proefje :o))

Graag advies.

Zie foto.

Rob
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Rob:
Citeer...er een lokpilot sound module...
:D Asjedeflap, heeft ESU zonder te melden een nieuwe decoder gelanceerd!  :P / 8)

Een loksound decoder dus...

On topic;
Als ik de dragerprint zie, dan is daar de aanwijzing/hint dat er van de MTC21 al twee aansluitingen voor het geluid, de luidspreker zijn gerealiseerd. Daar kun je dus gebruik van maken.
TAMS heb ik geen ervaring mee, maar de LD-G-36 plus *) MTC21-M levert wat meer dan alleen een fluit en toeter. Afmeting is 30 x 15,5 x 5 mm
ESU Loksound5, MTC21 MKL is waarschijnlijk de en handige keuze. Checken of Aux3/Aux4 uitgang een versterkte (de MKL) of onversterkte poort moet zijn (MTC21 standaard). Afmeting is 30,5x15,5x5,5 mm, marginaal groter.

Nou is het dus de taak om op te meten of deze decoders daar passen. Zo niet zal het een lokdecoder met Susi geluidsmodule worden frees ik.

*) Even aan het kijken maar dat lijkt een lastige klant om op de kop te tikken. (In tegenstelling tot ESU)

Jan-Peter
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
het geluid van een 218 klinkt best goed . heb zelf een intellisound ( eerste generatie ) in een oude 216 van marklin . omdat de loc door Uhlenbr*ck zelf omgebouwd is heb ik niet de standaard 1 a 2 watt geluid , maar 2 x 2 watt in gebouwd , met een 5 polige moter . Ik zou tegenwoordig eerder neigen naar Loksound of Zimo . 
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
 :) DANK voor de reacties, maar.....
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, ik probeer het nogmaals.
Mijn vragen:
1.Welke geluidsmodule hoort op deze print? (zie foto)

2.Heeft het zin om DEZE geluidsmodule toe te voegen in deze lok. of raden jullie een andere (ik noemde zelf een voorbeeld) decoder/geluidsmodule aan?

Graag reacties... :thumbup:.

Rob
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Citaat van: Robbie50! op donderdag 01 april 2021, 18:21:22

1.Welke geluidsmodule hoort op deze print? (zie foto)


Wat je ziet is een decoder. Er hoort/kan geen geluidsmodule bij.

Citaat van: Robbie50! op donderdag 01 april 2021, 18:21:22

2.Heeft het zin om DEZE geluidsmodule toe te voegen in deze lok. of raden jullie een andere (ik noemde zelf een voorbeeld) decoder/geluidsmodule aan?


Als je in de lok geluid wilt haal je de decoder er uit en plaats je een Sounddecoder en een luidspreker.

Gr, Ben.
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
ACTS, dank voor je reactie, maar......
Hier kan toch weer een (geluidprint) op gestoken worden! (??) de twee loze aansluitingen zijn voor de luidspreker!(??)
Of zit ik verkeerd?
Heb op WWW gekeken, maar kan niets vinden.....

Misschien heb ik het helemaal verkeerd hoor! :?

Groet,

Rob

Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Het kunstje is om de juiste termen te gebruiken. De grote groene plaat met de draadjes noemen we een adapterprint. Hierop kan via een connector een decoder worden bevestigd. De connector op je foto noemen we een 21-pins mtc connector en daar passen dus decoders op die zijn voorzien van dat type connector. Ik ga je niet vermoeien met de andere types connectoren, maar er zijn er nog een paar. Wanneer je op zoek gaat naar een passende decoder, dan kies je een merk (bv. ESU, Märklin) en daar zoek je bij de decoders met 21mtc connector, wat altijd bij de eigenschappen vermeld staat. Op die manier zou het moeten lukken om een geschikte decoder te vinden. De meeste decoders worden geleverd met een bepaalde "sound" , ook dat vind je bij de eigenschappen. Er zijn ook decoders die geleverd kunnen worden met een sound naar keuze van de koper, vaak "Wünschsound" genoemd. Succes bij het zoeken en de treinenzaak kan je prima adviseren.
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
21 MTC

En MTC staat voor: Multi-Terminal-Connector (?!)


Willy
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Dank jullie wel voor de heldere uiteenzetting.... :idea:
Nu kan ik verder zoeken en bouwen... :thumbup:

Groet,

Rob
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Lid sinds: 2019

offline
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 02 april 2021, 11:36:26
21 MTC

En MTC staat voor: Multi-Terminal-Connector (?!)


Willy
Staat in je eigen link  ;)

Het staat voor  Märklin/Trix Connector  :)
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Citaat van: JWO op vrijdag 02 april 2021, 12:10:48
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 02 april 2021, 11:36:26
21 MTC

En MTC staat voor: Multi-Terminal-Connector (?!)


Willy
Staat in je eigen link  ;)

Het staat voor  Märklin/Trix Connector  :)

Tekst niet gelezen  :(
Geen wonder dat nu Plux connector opgang vindt, weg van de MTC standaard (of is het ESU standaard?): Plux connector

Willy
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 216 welke geluidsmodule?
 @citaat Hoezo "geen wonder"?
Ik denk niet dat Märklin de 21MTC zal gaan verlaten voor de PluX, al hoewel dat technisch geen enkel probleem zou zijn.
De MTC21 was destijds o.a. ontworpen voor de Softdrive en was geschikt om een Softdrive motor direct door een decoder te laten aansturen, met drie motor aansluitpinnen en twee voor een Hall sensor.
Maar zulke decoders zijn er nooit geweest en de pinnen voor de softdrive zouden voor andere doeleinden, alleen de D versie heeft extra AUX poorten toegewezen.
Toen Märklin met decoder op de markt kwam die versterkte AUX 3 en 4 hadden, voldeden ze al niet meer aan de NMRA norm.