En voor het geval je deze ook niet kent, Märklin 0734 gaat over Loc-onderhoud.
Op pagina 63, 64 en 65 gaat het over het oliën van locs.
Daaruit deze citaten:
CiteerIn geval dat de gleuf geen schuimplastic meer bevat,
moet dit met artikelnummer 600660 vervangen worden.
Het schuimplastic wordt net zo lang tussen duim en wijsvinger heen en weer gerold
tot het een bolletje is.
Dat bolletje duw je met een pincet in de oliegleuf.
MAAR LET OP: niet te vroeg.
CiteerStopt men het schuimplastic in het gleufje voordat
het anker en het motorschild zijn gemonteerd, dan kan het voorkomen
dat het schuimplastic in het ankerlager gedrukt wordt,
waardoor het anker klemt en niet (goed) draait.
En ja, dan moet de motor weer uit elkaar gehaald worden om de fout te herstellen...
CiteerHet schuimplastic moet altijd olie bevatten, opdat het ankerlager altijd geolied wordt.
De juiste hoeveelheid olie is hiervoor 1-2 druppels Märklin 7149. ook in de gebruiksaanwijzing van elke loc staat dit vermeld.
En daarna volgt nog iets over het oliën van de trommelcollector, de C-sinusmotor en de softdrive Sinusmotor, en het oliën van overige plekken die smeerolie behoeven.
Kortom, ken je klassiekers, dat maakt het leven iets simpeler.
Het leuke van zo'n artikelnummer
E600660 is dat je er een naam bij vindt:
Ölschwämmchen,
Ölschwämmchen E 600660 Schaumstoff Einlage für Motor Ersatzteil, en dat ze normaal per 20 stuks worden verkocht.
En dat ze aardig aan de prijs zijn voor iets wat je ook zelf kunt oogsten uit ali-verpakkingsmateriaal.
Maar het meest werk en geld bespaar je je door ander vet te nemen. Weg met die sponsjes.