Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw koppelingen Marklin wagons

Gestart door zwik woensdag 31 maart 2021, 11:55:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw koppelingen Marklin wagons
Gisteren zijn we naar een modelzaak gereden om wat onderdelen op te halen om de oude locs weer mooi te kunnen laten rijden. M'n zoontje mocht een nieuwe wagon uitzoeken en deze hebben we natuurlijk meteen uitgeprobeerd. Weer thuis, bij het aankoppelen viel op dat er een andere moderne koppeling aan zit (NEM 7203 volgende Marklin website), waar op de oude wagons een oude koppeling zit, geen idee hoe deze heet. Kunnen we de oude wagons ombouwen zodat deze ook gebruik maakt van deze nieuwe NEM koppeling? Welke Marklin nummer hebben we daarvoor nodig? Op de oude wagons lijkt het koppelings stuk eenvoudig los te kunnen klikken, op de nieuwe wagon zit het deels verstopt onder het onderstel.

Ik heb op de WIKI en het forum gezocht maar kan geen stappenplan vinden hoe dit eventueel aan te vliegen.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Kan je eens foto's posten?
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Natuurlijk. Bij deze De eerste twee foto's zijn van de bruine wagon met de oude koppelingen welke vast geklikt lijken te zitten aan het onderstel. De laatste twee weet ik niet zeker, dat zit verborgen onder het onderstel.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
De oude wagens hebben meestal Relex koppelingen.
De kunststof uitvoering met snap-bevestiging kom je ook in het hobby programma tegen.
De "luxere" varianten hebben de kortkoppeling. Deze zit meestal in een NEM-schacht welke deel uit maakt van  het schaargeleidingsmechanisme. Maar er zijn ook NEM-schachten met snapverbinding. Daarnaast zijn er door Marklin vervangende koppelingen voor locs en wagons met de kunststof Relex koppeling verkrijgbaar.
Even tot zo ver.

Je hebt art.nr. 272910 nodig.
Deze vervangt de 701570. (Relex)

Mvg. Marcel
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Fantastisch dat iedereen zo snel kan reageren haha! Dus als ik het goed begrijp klik ik de oude koppeling los, en klik de E272910 er zo weer op? Veel dank!

Hoe zit het met Telex op de locomotief? Is dat ook vervangbaar? Op m'n Marklin 3000 locomotief zit zelfs een gewoon simpel haakje, zou die ook vervangen kunnen worden?
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
marklin heeft ooit in hun telex magazine een ganse ombouwreeks geplaatst van wagons en loks.Mss vind je die wel via google.Of :
http://www.schnug-modellbahn.de/
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Niet aan brginnen, waarom zóu je???
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
De haakkoppeling vervangen door telex wordt lastig, de magneet zoals in de V60 heeft namelijk vrij veel ruimte nodig.  De laatste krokodil heeft een koppeling met geheugenmetaal die gewoon in een NEM schacht past, maar die zou je dan eerst moeten maken op je loc.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
De reden waarom ik het vraag is omdat het dan beter past :) . De relex en deze nieuwe NEM klikken niet aan elkaar wanneer je de wagons tegen elkaar aan laat rijden en dat vind ik jammer. Ik kan natuurlijk ook twee "oude" wagons aanpassen zodat er aan een kant de oude relex koppeling zit en aan de andere kant de nieuwe kortkoppeling. Dan past het eventueel slechts tussen twee wagons, maar dan klikt het wel aan elkaar vast.

Ik weet niet goed wat handig is. Gisteren in de winkel natuurlijk even staan kletsen want heb nu alles analoog op M-rails wat niet meer gemaakt word. Digitaal schijnt al een stuk soepeler te rijden dan m'n oude locs, C of K-rails komt dan natuurlijk ook kijken en op nieuw spul zit natuurlijk automatisch deze nieuwe koppelingen. Als m'n zoontje het straks echt leuk blijft vinden in plaats van een blauwe maandag dan wil ik op zich ook wel investeren in alles nieuw (langzaam uitbreiden natuurlijk) en dan laat ik wat ik nu heb voor wat het is.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Het beste koop je een paar relex koppelingen voor de NEM norm: 72060:


https://www.marklin.nl/producten/details/article/72060

De twee nokjes die uit het kokertje steken even met een tangetje indrukken en je trekt de koppeling eruit.
Normaal adviseer ik kortkoppeling, maar gezien het hoge speelgehalte en het rangeren is deze relex even beter.
Citaat van: ErikW op woensdag 31 maart 2021, 13:53:35
De haakkoppeling vervangen door telex wordt lastig, de magneet zoals in de V60 heeft namelijk vrij veel ruimte nodig.  De laatste krokodil heeft een koppeling met geheugenmetaal die gewoon in een NEM schacht past, maar die zou je dan eerst moeten maken op je loc.
Die koppeling is vooralsnog niet los te koop. Alle extra uitgegeven exemplaren zijn geregistreerd en defecte moeten, naar verluid, teruggeleverd worden aan Märklin.

Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Citaat van: zwik op woensdag 31 maart 2021, 13:31:53
Op m'n Marklin 3000 locomotief zit zelfs een gewoon simpel haakje, zou die ook vervangen kunnen worden?
Niet vervangen. Aanpassen.
Met een tang en beleid kom je een heel eind om de haak makkelijk te laten koppelen/ontkoppelen met de Märklin kortkoppeling.
Zie ook ===> klik
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Waarom zou je als je die paar wagons met kortkoppeling gewoon van relex kan voorzien?
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Dat is inderdaad zeker een optie en absoluut makkelijker. Zo had ik er nog niet over nagedacht ;) . De kortkoppeling vervangen door relex bedoel ik dus zoals Laurent suggereert.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Dat is wel de snelste manier en heel betrouwbaar.

Mvg. Marcel
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
 Al mijn materieel heeft kortkoppelingen, dus het verbuigen van de haken was voor mij de simpelste oplossing. ;)
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Bovendien koppelen de relexkoppeling en de kortkoppeling onderling toch ook prima(?).
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
 @citaat Prima? Mijn ervaring is dat het koppelen/ontkoppelen problematisch gaat. Daarom heb ik alles van kortkoppelingen voorzien.
(smoelt ook beter...)
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Kijk eens bij Mobadapter, kun je bijna alle wagons ombouwen naar moderne koppelingen met NEM schacht. KLIK
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Citaat van: zwik op woensdag 31 maart 2021, 14:04:38
in de winkel natuurlijk even staan kletsen want heb nu alles analoog op M-rails wat niet meer gemaakt word. Digitaal schijnt al een stuk soepeler te rijden dan m'n oude locs, C of K-rails komt dan natuurlijk ook kijken en op nieuw spul zit natuurlijk automatisch deze nieuwe koppelingen.
Zo kletsen alle winkeliers tegenwoordig, naar het schijnt, want ik klets niet meer met ze.
Ga toch gewoon lekker digitaal dan werkt alles. O ja, en pleur alle ouwe zooi weg. Daarna voel je je meteen een stuk beter!

Sukkels. 
Mijn idee is ook: nieuwe koppelingen eraf, oude koppelingen erop.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Inmiddels zijn de oude relex koppelingen besteld :) .

Tja, digitaal... An sich vind ik het natuurlijk wel mooi, ik zit zelf in de IT als programmeur en speel graag met wat elektronica, Arduino en dat soort spul, m'n technische hartje gaat er wel sneller van kloppen. Lost het alle problemen op? Vast niet, er komen gewoon nieuwe problemen voor in de plaats.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Citaat van: zwik op donderdag 01 april 2021, 15:12:54
nieuwe problemen
Nou en of... Het forum staat er bol van. :D
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Citaat van: zwik op donderdag 01 april 2021, 15:12:54
Inmiddels zijn de oude relex koppelingen besteld :) .

Tja, digitaal... An sich vind ik het natuurlijk wel mooi, ik zit zelf in de IT als programmeur en speel graag met wat elektronica, Arduino en dat soort spul, m'n technische hartje gaat er wel sneller van kloppen. Lost het alle problemen op? Vast niet, er komen gewoon nieuwe problemen voor in de plaats.

Inderdaad, als je dat nu maar in gedachten houdt gaat het goed komen!
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Citaat van: zwik op donderdag 01 april 2021, 15:12:54
gewoon nieuwe problemen
Oude problemen zijn zo oud dat we de work around allang zijn vergeten.
Nieuwe problemen zijn zo nieuw dat we er nog geen work around voor hebben verzonnen.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Tik eens in onze vriend Google "märklin kurzgekuppelt" in.
Je zou 18 pdf'fen moeten vinden die u alles verteld over koppelingen.

Veel leesplezier... ...
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Citaat van: Jan22 op woensdag 31 maart 2021, 18:10:43
Citaat van: zwik op woensdag 31 maart 2021, 14:04:38
in de winkel natuurlijk even staan kletsen want heb nu alles analoog op M-rails wat niet meer gemaakt word. Digitaal schijnt al een stuk soepeler te rijden dan m'n oude locs, C of K-rails komt dan natuurlijk ook kijken en op nieuw spul zit natuurlijk automatisch deze nieuwe koppelingen.
Zo kletsen alle winkeliers tegenwoordig, naar het schijnt, want ik klets niet meer met ze.
Ga toch gewoon lekker digitaal dan werkt alles. O ja, en pleur alle ouwe zooi weg. Daarna voel je je meteen een stuk beter!
Op bijna alle punt hebben ze gewoon gelijk digitaal rijdt beter dan analoog(al valt er nog wel veel te verbeteren)ook rijdt K of C-rails beter dan M-rails.
Ook heb ik bij mijn loks en wagens alle relex en haakbeugels vervangen het staat gewoon mooier,maar dat is mijn mening ;)

Ook kun je oude kunststof wagen met 2 assen van een nieuw onderstel voorzien zodat ze echt kort gekoppelt kunnen rijden.
Het is meer een kwestie van is het jou dat waard,dan of het mogelijk is.

Ook moet je niet in problemen denken maar in oplossingen,vaak is de oplossing dichter bij dan ze denken omdat veel problemen zijn veroorzaakt door het niet volgen van richtlijnen.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Dag Marcel.

Wellicht ten overvloede gemeld: jouw V60 (BR 260) mist haar antislipbandjes ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Ombouw koppelingen Marklin wagons
Hoi Erik,

Dat was me inderdaad opgevallen toen ik het van zolder haalde. De bandjes waren zo droog dat ze er vanaf vielen. Nieuwe bandjes en meer onderhoudsspulletjes zijn onderweg en dan word er groot onderhoud gepleegd.