Nog wat ervaringen ...
Ik heb het remwerk eraf gehaald om te zien hoe de lok nu over (engelse) wissels loopt, zoals de 5128. Dat ging prima, er is dus geen probleem met de sleper, zoals ApeldoornCS meent. (of de puco van C-kruisingen zijn hoger dan van M-kruisingen, wat ik betwijfel).
Het remwerk voorzichtig buigen, zoals Artitec oppert, lijkt mij geen optie. Aan de achterzijde zitten de boutjes van het remwerk in het midden, daar kan dus niet omlaag gebogen worden.
Inderdaad zijn bogen van de serie 5100 (M-rails) eigenlijk te krap, zoals Artitec al aangeeft. Het gaat net, maar op een paar plaatsen liggen de rails niet goed, gaat de lok scheef staan (geen speling meer door de krappe boog) en loopt het loopstel uit de rails. Is geen schande voor mijn rails, ze zijn ruim 40 jaar oud en diverse keer in en uit elkaar geschoven, enige vervorming is dus logisch.
Tenzij de lok goed wil rijden op de digitale clubbaan (K- en C-rails) zal hij bij mij vooral een vitrinemodel worden. Helaas. Daar kom je dus pas achter als je hem hebt, het staat niet in de advertenties dat ie eigenlijk niet geschikt is voor M-rails en bogen van 36 cm. Kon het weten, de modellen van Artitec doen weinig concessie aan de grote voorbeeld, zoals de modellen van de grote merken die ook goed moeten kunnen rijden op allerlei banen.