Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Raadhuis Schoten

Gestart door arkowe dinsdag 30 maart 2021, 04:54:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Raadhuis Schoten
Al weer bijna drie jaren geleden heb ik voor mijn zoon een toen zeer goedkope Chinese 3d printer gekocht, wetende dat
het wel niet veel zou zijn, maar mooi om te kijken of het 3d gebeuren wat voor hem was.
Dit bleek het geval en ik 2 jaar geleden ben ik begonnen met een poging SketchUp onder de knie te krijgen.
Het lukte wat dingen te maken met meer geluk dan wijsheid. Ondertussen kreeg de Chinees last van velerlei klachten,
waardoor het printen van mijn dingetjes nooit op gang kwam. Inmiddels heeft zoon een Ender 3 en ik een Prusa Mini+,
uit een preproductie van de 1e 1000 exemplaren, die het maar niet echt wil doen. Alstie print is het erg fraai, maar staat nu bij de leverancier.

Verderop in mijn straat staat het voormalig Raadhuis Schoten. Thans is het gebied bekend als Haarlem Noord.
Later was dit pand een politiebureau en vanaf ca 1985 vooral een soort van medisch centrum met diverse praktijken.
Ik heb in navolging van de zoon mij gestort op zijn Fusion360. De afgelopen 2 maanden heb ik mij bezig gehouden met het leren van dit programma door vooral Youtube filmpjes. Het heeft voor mij de fijne eigenschap dat er 2d/3d in zit. Ligt mij veel beter dan ScketchUp.
Ik worstel nog wel met de bakstenen muurtjes; Fusion lijkt dit niet zo fijn te vinden. Toch een resultaat...

Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2016

offline
Re: Raadhuis Schoten
Mooi getekend.
Het lastige met printen is dat je het als een geheel moet doen of in onderdelen, maar niet zoals je gewend bent met bouwpakketten, tenzij je dat wel zo ontworpen hebt.
Als je kozijnen, bakstenen muur, vensterbanken, etc. niet in losse onderdelen uitprint,  krijg je nog een heel precies verfklusje te doen. Daarbij hoop ik dat je voldoende details kunt printen en dat de diverse laagjes niet te veel in het zicht komen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groet,

Peter


Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Raadhuis Schoten
Eindelijk nadert het project zijn voltooiing. Het pand is klaar en in de verf.
Nu nog voor de display een houten plankje maken en zoon gaat aan de slag om de ingebouwde ledjes
aan te sluiten op een arduino nano en dit via de pc van een routine te voorzien om de diverse ledjes met interval aan en uit te zetten.
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Raadhuis Schoten
Ben heel benieuwd naar wat foto's of een filmpje!
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2012

offline
Re: Raadhuis Schoten
Ziet er mooi uit. In mijn jeugd vaak langs gefietst. Geboren en opgegroeid in de Indische Buurt van Haarlem. Ben nu 78.
Groeten, John
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Raadhuis Schoten
In 2010 las ik interessante berichten over 3d printers. Als liefhebber van modelbouw en dan vooral huisjes leek me dat heel interessant, maar de printers waren gruwelijk duur. Een jaar of drie geleden kwam zoon Wessel plots met de vraag of een 3d printer niet iets voor ons zou zijn. Zo nu en dan keek ik wel eens naar de ontwikkelingen, maar het bleek nu mogelijk voor €125 een Anet a6 clone uit China te laten komen. Leuk om eens te kijken of dat gebeuren wat zou zijn. En dat was het! Helaas kreeg die printer niet geheel onverwacht na een jaartje tal van problemen, die we niet konden oplossen. Ondertussen was ik net begonnen met het tekenen van wat kleine bouwwerkjes in SketchUp. Dit ging heel moeizaam, maar uiteindelijk heb ik wel dingetjes voor elkaar gekregen.

Wessel was inmiddels bezig met Fusion360 en heb daar ook eens naar gekeken. Dit programma onder student license van AutoDesk werkt met 2d/3d tekenen. Na een het volgen van een aantal youtube filmpjes bleek ik daar veel beter mee uit de voeten te kunnen. Ik heb toen een Prusa Mini gekocht en Wessel heeft inmiddels een Ender3.
Om echt te testen of het iets voor mij zou zijn heb ik me tot doel gesteld een best wel ingewikkeld gebouw te gaan maken. Naast het tekenen en printen ben ik ook meteen maar overgestapt naar acrylverf van Vallejo, een beetje Revell en Action flesjes en tubes voor het grovere werk.
Bovendien heb ik de tekeningen gebaseerd qua maten op foto's van het web. Het te bouwen gebouw was het voormalig Raadhuis Schoten dat 200m verderop in de straat staat. Ik zou dan altijd nog met de duimstok de boel kunnen opmeten, maar in het kader van het experiment heb ik dat proberen te vermijden. Het was al met al een hele reis met zoeken, proberen en soms deels opnieuw beginnen.

Er is nu een resultaat schaal 1:87 dat op alle fronten ruim voor verbetering vatbaar is, maar ik heb heel veel geleerd en een volgend projectje zal vast beter gaan met de opgedane kennis en ervaring.
Misschien komt er ook nog wel eens een versie 2.0. Ook heb ik het nodige aan uitproberen op de agenda met instellingen van de printer, nozzles en slicers
Het gebouw heeft een interieur met 12 ledjes aangestuurd door een arduino nano microprocessor voor een "24u" lichtschema. Alles komt uit de 3d printer Prusa Mini getekend in Fusion360, behalve de figuurtjes, het "glas" en de straatlantaarn.

De gebruikte verfjes zijn Vallejo ModelColor, Revell Aquacolor en Action primer spuitbussen, flesjes en tubes.
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Raadhuis Schoten
Op een of andere manier lijkt de torenspits op de foto's toch weer scheef te staan.
Heb het 4x geprobeerd en dacht bij de laatste poging toch echt dat hij in lood stond....
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Raadhuis Schoten
Mooi resultaat hoor en ach, die torenspits heeft het met de laatste storm gewoon erg zwaar te verduren gehad ;).
Uit hoeveel losse onderdelen bestaat het gebouw?
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2016

offline
Re: Raadhuis Schoten
Heel indrukwekkend! Je beschrijving van het hele ontwerp- en bouwproces is herkenbaar. Vallen en opstaan? Vast wel... dat opstaan is je enorm goed gelukt.
Ik vind het een prachtige prestatie om met filamentprinters dit resultaat te behalen. En dan ook nog werkelijk prachtig geschilderd.

Het is een klein juweeltje. Om trots op te zijn!

Groet,

Peter
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Raadhuis Schoten
Dag Arnorld.

Wat een prachtig eindresultaat :thumbup: :thumbup:
Daar zou ik toch nog wel meer foto's van willen zien!
Er zitten toch fraaie hoekjes en details in, die een detailfoto verdienen :roll:
Heeft het model van binnen een indeling met verlichting?

Groeten,

Erik.
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Raadhuis Schoten
Dank voor de leuke reacties!

Om op een paar vragen in te gaan: het geheel bestaat een flink aantal onderdelen. Het dak bestaat uit 3 delen met de dakkapel en scoorstenen direct mee geprint. Twee dak helften en een onderplaatje met steunbalkjes. De gevels bestaan uit 4 delen om rechte nette hoeken te houden en de blinde muur achter als sluitstuk. De toren is één geheel en het dak van de toren met spits, belklok, knoflookje en weerhaan bestaat uit 8 delen. De ramen en de achterdeur zijn los geprint.
Het hele gedoetje geplakt met de bekende naaldflesjes en Ruderer L530.

Ik heb een interieur gemaakt met stoelen, kasten en tafels uit de printer via fusion360. De figuurtjes zijn goedkope chinese figuranten, beetje aan de kleine kant maar ach. Elke ingerichte kamer heeft een eigen ledje in het plafond dat afzonderlijk schakelbaar is via een geprogrameerde Aduino nano.

En dan maar wat plaatjes van de binnenkant...
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Raadhuis Schoten
Zelfs de binnenzijde is mooi gedetailleerd :thumbup:. Ik stel me zo voor dat dit vooral zichtbaar wordt met de verlichting aan.
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Raadhuis Schoten
Mooi werk!

De piek plaatsen lijkt me altijd het lastigst, net als bij de kerstboom.
Re: Raadhuis Schoten
Chrissie
gast

Re: Raadhuis Schoten
Hoi Arnold,

Dat is een prachtig Raad huis geworden! :thumbup:
Zeker een prachtig resultaat voor je eerste bouwwerk uit de printer :thumbup: :thumbup:
Welke laaghoogte heb je gebruikt?

Mvg, Chrissie
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Raadhuis Schoten
Gewoon prachtig

groet
Harald
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2018

offline
Re: Raadhuis Schoten
Prachtig gemaakt, woonde er vroeger vlakbij (1965 - 1970) Schoterbosplein.  :thumbup:
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Raadhuis Schoten
Hallo Arnold,

Vind voor je eerste bouwwerk super gelukt.
Weet je ook hoelang je ongeveer in totaal mee bezig bent geweest ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Raadhuis Schoten
De bestede tijd is wat moeilijk in te schatten, omdat de nieuwe printer diverse keren terug is geweest naar de leverancier en het het in afwachting van de uiteindelijk geslaagde reparaties ook stil heet gelegen.
Ik ben denk ik als samenvatting het volgende aan tijd kwijt geweest:
- 3 weken lessen met fusion360 adhv youtube
- 2 maanden tekenen; oplossen/opzoeken van problemen
- 1 maand printen incl proefdingetjes; de def printjes 2 weken
- schilderen etc 2 weken

Dit betreft dan avonden. soms een half uurtje, soms de hele avond.
Ik ben er wel van overtuigd dat een volgend projectje veel sneller gaat met de opgedane kennis.
Ben vrijwel blanco ingestapt. Het was vooral ontzettend leuk om te doen en de (on)mogelijkheden te verkennen.
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Raadhuis Schoten
Ja ik weet wat het is om modellen te ontwerpen en uit de printer te krijgen zoals bedacht is.
Zo vanaf deze afstand te zien een leuk resultaat.
Daar mag je zelf trots op zijn.

De toren scheef? Ja dat lijkt inderdaad zo.

Omdat het printmateriaal met warmte zacht wordt zou je de toren kunnen verhitten (lucht/fohn) en dan recht zetten.
Uiteraard een nieuw geprint onderdeel.
Dan kan je altijd nog de bestaande vervangen.

Ronald Visser.
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Raadhuis Schoten
Hoe heb je de voegen en de bakstenen zo mooi gekregen? Zeg me niet dat je alle voegen geschilderd hebt?  8o
Re: Raadhuis Schoten
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Raadhuis Schoten
De bakstenen en voegen waren bedoeld om te maken op echt 1/87, maar dat werd echt te klein.
Het is nu ongeveer als HollandScale en sommige vollmer modellen.

Ik heb het nodige geprobeerd op proefstukjes muur. Inwassen met vim of cif, grijs schilderen en drybrush, steenkleur schilderen/spuiten en voegen vullen met wetwash etc etc.

Uiteindelijk leek met de huidige acryl verfjes het beste resultaat voor mij de muren te kwasten/spuiten met vallejo, goed laten drogen en evt laagje blanke lak.
Daarna met ACtion acryl grijs/wit (fles van 250ml of zo iets)  flink inkwasten en direct afnemen met doekje. Zo nodig hier en daar de bakstenen even aanstippen om te veel voegsel weg te werken.

Het is maar net wat je zelf het beste past. Zo had ik eerst met ouderwetse Vim goede resultaten, maar kreeg dat later plots niet meer voor elkaar.