Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Armsein schakelt alleen analoog?

Gestart door Jongslog zaterdag 27 maart 2021, 21:55:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Armsein schakelt alleen analoog?
Graag zou ik mijn 50 jaar oude armseinen toch weer inzetten. Op de 32VA Märklin trafo werken ze nog steeds. Nu wil ik ik ze schakelen met een decoder. Maar als ik het armsein aansluit op de Ecos digitale spanning wil het sein niet schakelen (er rijden geen treinen dus genoegen vermogen). Slechts een vage puls, maar te weinig power om te schakelen. Ik heb het aangesloten volgens de tekening in de wiki. Maar ook zonder decoder, handmatig schakelen lukt niet. Iemand een idee over oorzaak en oplossing?

Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Er staan meerdere tekeningen in de wiki, welke heb je gebruikt? En doe daar eens foto's van?
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Henk,

En wat voor een decoder heb je gebruikt?
Alleen digitale spanning is niet genoeg om een analoog sein te schakelen.

(ook) Henk
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Dag Henk.

Zou een CDU-schakeling hier een oplossing kunnen bieden?

Groeten,

Erik.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Als je gebruik maakt van een wissel- of seindecoder zoals een k83, dan moet het goed gaan.
Het kan zijn dat het wat stroefjes loopt, maar dan moet je dat ook analoog merken.
Het sein heeft iig een puls contact via de blauwe draad met rode, oranje of groene stekker nodig.
De gele draad is permanent aangesloten op de gele bus van de k83.
Om de verlichting te laten branden moet de bijgeleverde grondplaat worden gebruikt. Hier wordt het sein op geschoven en onder de M-rails geplaatst.
Je kan het sein ook los opstellen, maar dan moet je de massabus aansluiten op de bruine bus van je transformator.

Mvg. Marcel
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
@ Laurent: De tweede tekening in de WIKI met de K83. https://wiki.3rail.nl/images/0/0a/Aansluitschema-Sein-7039-met-K83.jpg
@ Trainhenk: Een K83 decoder. Alleen digitale spanning is niet genoeg, dat lijkt de oorzaak. Wat moet ik dan doen?
@ Erik: Wat is een CDU-schakeling. Was hat Frau Merkel damit zu tun?
@ Marcel: Wat je beschrijft heb ik gedaan.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Dan gaat het sein helaas te zwaar voor de (te-)korte puls.
Bij sommige k83 varianten is de pulstijd te verlengen. Bij de oude k83 iig niet.
Als je sein wordt aangestuurd in een rijweg via bv een memorey, dan kan je wel in de rijweg de schakeltijd verlengen. Dit door meerdere keren het sein achter elkaar te schakelen.

Mvg.
Marcel
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Citaat van: Jongslog op zaterdag 27 maart 2021, 22:48:24
@ Erik: Wat is een CDU-schakeling. Was hat Frau Merkel damit zu tun?
oudere analoge uitvinding van rond 1960, veel toegepast in moderne decoders, andere naam is powerpack, stoppen ze ook wel in loc-decoders.
Allemaal zelfde principe: dat van de Condensator (C) of elco. De D staat voor Discharge (Ontlaadt). De U voor Unit:
Je laadt een condensator op, en ontlaadt die op het moment dat je een spoel moet schakelen.
Op die manier kun je altijd genoeg prik (stroom) leveren als je die nodig hebt. Als een spoel kortstondig 3 ampere nodig heeft, dan geef je 'm dat gewoon. 
In het Engels: Capacitor Discharge Unit (sommigen noemen dat een batterij, vandaar de afgeleide kreet power pack).

De uitleg vind je o.a. in de Duitstalige en Engelstalige wikipedia, en in de 3railwiki, maar niet in de Nederlandse wikipedia.

Een reden daarvoor is, dat de naamgeving sterk aan het veranderen is.
In de Britse treintjeswereld wordt het nog zo genoemd, maar in de wikipedia al niet meer.

Met name de U van Unit wordt de I van Ignition (letterlijk: condensator-ontlaadontsteking).
Maar dat is een ander begrip, en een andere toepassing (b.v. een korte ontsteking van 400 volt in een buitenboordmotor opwekken om die motor te starten), van een zeer vergelijkbare schakeling
(maar dan eentje waar het kortstondig gaat om hoog voltage in plaats van hoog amperage).

Daardoor wordt het begrip CDU, zoals gebruikt in de treintjeswereld
(voor met name Peco-wisselmotor gerelateerde schakelingen), op termijn onzichtbaar en onvindbaar.

Frau Merkel spreekt Duits en de CDU werd juist door Duitstalige analoge Märklin rijders rond 1970 de hemel in geprezen als oplossing voor de noodzaak van een betrouwbare korte pulsduur van schakelrails én contactrails.
Deze CDU'ers wilden geen doorgebrande spoelen omdat een treintje bleef steken op een schakelrails of een kleinkind de handjes te lang op opa's knopjes hield.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Mijn "oude" relais -armseinen schakelen zoals het hoort via k-83 decoders.
Daarvoor wordt wel afzonderlijke wisselspanning gebruikt en niet de digitale spanning van de centrale.
Hier kun je lezen hoe je oude K-83 decoders van Märklin kunt voeden met afzonderlijke analoge wisselspanning: KLIK
Andere k-83 decoders o.a. Viessmann hebben die mogelijkheid standaard.
Cees

EDIT Fred, linkje ingekort.

Lees deze ook eens: KLIK
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
De CDU-schakeling is mij iets te hoog gegrepen.
De printplaat aanpassen is dan nodig om een externe voeding te kunnen gebruiken. Voor mij nog niet duidelijk hoe ik de AJ K83 decoder daarop aan kan passen.

Zou volgend schema ook kunnen werken?


Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Gezien dit plaatje:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:K83-extern-voeden-Freak.jpg
zal dat functioneren.
De powermodule van Viessmann is nergens voor nodig.
Heb die eerder ook gebruikt maar daarmee wel meerdere transistors in k-83 decoders opgeblazen.

Cees
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Het schema in reactie #10 wat ik had bedacht werkt niet. In ieder geval niet in combinatie met de K83 die ik heb.
De Ecos en de analoge Märklin trafo met de massa doorverbonden. Het sein met de gele voedingsdraad aan de Märklin-trafo. De blauwe draden verbinden met de K83, maar daar staat zonder te schakelen al spanning op de uitgang.

De Ecos en de analoge Märklin trafo in fase aansluiten lukt ook niet. De massa doorverbonden, maar de stekker omdraaien heeft geen effect. Er is altijd spanningsverschil (ruim 20 volt) op de rode (Ecos) en gele (Märklin) aansluitingen.

Bij twee gelijke Márklin-trafo's lukt dat wel. De massa doorverbinden, en de stekkers zo aangesloten dat er geen spanningsverschil zit tussen de beide gele aansluitingen. Duidelijk in fase.


Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Citaat van: Jongslog op zondag 28 maart 2021, 14:01:18
Het schema in reactie #10 wat ik had bedacht werkt niet. In ieder geval niet in combinatie met de K83 die ik heb.
Dat is de Albert-Jan K83 ...
Citeer
De blauwe draden verbinden met de K83, maar daar staat zonder te schakelen al spanning op de uitgang.

Grijze cellen hebben moeite met opstarten ....
De zoekopdracht op het forum werkt nog wel (gewoon op AJ 83).  :D

Er staat al spanning op de uitgang van de K83, zonder te schakelen.
O ja? Je bedoelt op de uitgang van die twee blauwe draden?
Dat moet niet kunnen, anders gezegd, er mag alleen spanning staan op de goede van de twee op het moment van schakelen. Die spanning is AC, massa, korte puls, als het goed is.
Als beide K83-uitgangen permanent  aan massa liggen, dan is er iets mis:

Citaat van: TheRealRailroadmaniak op zaterdag 15 mei 2010, 11:50:00
De rode en bruine draad niet toevallig omgedraaid?

Kijk eens even hier:
hier: Aansluiten k83 AJ op Ecos (2011)
AJ K83 + bistabiel relais (2012)
De AJ-K83 krijg ik niet aan de praat (2010)

Digitale Ecos en analoge Märklin trafo kunnen niet in fase gezet worden.
Klinkt logisch, dat zou ook niet moeten kunnen.


Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Kijkend in handleidingen van de 83 zie ik steeds de gele draad van het wissel dan wel sein tussen de blauwe draden zitten. De spoelen van het wissel of sein worden gevoed vanuit de 83 zoals ik het zie. De voeding van het sein met een trafo is niet nodig.
F.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Henk

Citaat van: Jongslog op zaterdag 27 maart 2021, 22:48:24
@ Trainhenk: Een K83 decoder. Alleen digitale spanning is niet genoeg, dat lijkt de oorzaak. Wat moet ik dan doen?

Ik heb onder mijn baan een aparte ringleiding lopen om (wissel)decoders te voeden.
Aan die ringleiding zit ook een analoge trafo aangesloten en daarop heb ik op de gele en de bruine aansluiting twee draden aangesloten.
Daarnaast heb ik ene aparte ringleiding voor de digitale spanning en daar is de Ecos2 op aangesloten.

Wat ik NIET gedaan heb is de massa van de digitale spanning met de massa van de analoge trafo door verbinden.

Van de decoder lopen er twee draden naar de ringleiding digitale spanning en twee draden naar de ringleiding met de analoge trafo.
De voeding met de analoge trafo zorgt er voor dat de decoder geen dure digitale spanning gebruikt.

(ook) Henk

Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
@Cees Pt2/3: Bij de powermodule mag de massa blijkbaar niet worden verbonden. Zonder de powermodule, en zonder de massaverbinding van de Ecos en de Trafo  werkt het niet. Het seinlicht brandt ook niet.
@Jan22: Als ik het sein alleen op de K83 aansluit gaat dat met die spanning wel goed. Alleen dan te weinig power om het sein te schakelen. Als ik mijn schema toepas ontstaat het probleem, dus de Ecos en Trafo verbinden met een gezamenlijke massa geeft dat probleem op de decoder.
@FokkoKPD: De voeding via de K83 is niet krachtig genoeg. Daarom het idee om de analoge trafo als voeding toe te voegen.
@Trainhenk: De AJ k83 decoder kun je niet apart voeden. Blijkbaar gebruik je andere decoders?
@Marcel loc1200: De pulstijd verlengen helpt niet. Het seinrelais met de seinarmen gaat te zwaar.

Dan lijkt op basis van deze bevindingen lijkt het toch noodzakelijk om de decoder aan te passen zoals Cees eerder aangaf. Maar de print van de AJ 83 decoder is voor mij lastig te vergelijken met de Märklin print.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Even voor mijn duidelijkheid:
Jouw ecos is een 50200. Ik heb handleidingen van 2 versies.
Wordt daarvan overigens niet wijzer.  :D

even na verteren ...
Citeer
@Jan22: Ecos en Trafo verbinden via gezamenlijke massa geeft decoderprobleem.
@FokkoKPD: De voeding via de K83 is niet krachtig genoeg (...).
@Trainhenk: De AJ k83 decoder kun je niet apart voeden.(...)

Als je de decoder niet apart kunt voeden voor externe apparaten,
dan genereert de decoder de schakelpuls zelf, uit de digitale stroom van de Ecos.

Als je de massa van beide voedingen doorverbindt, dan hoop je erop dat de analoge stroomkring ook benut wordt in de decoder uitgangen, maar dat hoeft niet zo te zijn. En is dus hier ook niet zo, kennelijk.

Wat je kunt overwegen, is 2 simpele monostabiel DC relais, van zeg 50 mA, aan te sturen door de 2 outputs, en die het sein laten omschakelen (voor elke seinstand 1 relais). Dan moet je wel ook diodes opnemen in de blauwe draden (om van AC DC te maken).
Die relais zorgen voor de galvanische scheiding tussen analoge en digitale massa (en stroomkringen), en houden daarmee beide systemen stabieler, want volledig gescheiden.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
@Jan22: Klopt ESU Ecos 50200.

Nu geprobeerd om de decoder iets beter te snappen en te vergelijken met de ombouwinstructie van de Märklin-decoder die Cees stuurde.







Geprobeerd de baantjes te tekenen die relevant zijn. Uit de ombouwinstructie begrijp ik dat de gele lijn, de voeding van de magneetartikelen, moet worden doorgesneden. En ik veronderstel dat die diodes nu de boosdoender zijn waarom er spanning op de "blauwe" uitgangen komt te staan bij het doorverbinden van de massa van de trafo en Ecos. Die diodes hebben neem ik aan wel een functie om de magneetspoelen te ontladen of zo.



De gele lijn doorsnijden. Zou dit de oplossing zijn?
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Henk,

Citaat van: Jongslog op zondag 28 maart 2021, 20:14:55
@Trainhenk: De AJ k83 decoder kun je niet apart voeden. Blijkbaar gebruik je andere decoders?

Ik was in de veronderstelling (had de tekening nog niet gezien) dat je het over een "originele" K83 van Marklin had en daar heb je wel de mogelijkheid om voedingsdraden aan te sluiten.
Ik heb Littfinski en ESU wisseldecoders.
Overigens op de website van KLIK: Littfinski vindt voor zowat alle digitale componenten aansluitvoorbeelden maar jouw AJ K83 zal er neit bij staan vrees ik.

(ook) Henk

Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Mochten jullie een goede beschrijving van de werking van een "Märklin" kloon wisseldecoder willen lezen, dan moet je kijken naar de Edits wisseldecoder, maar dan moet je wel het boek hebben, de site is sinds kort uit de lucht.

Groet, Anne W
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
CiteerBitte daran denken: Der Nachbau geschieht auf eigene Verantwortung!
Für evtl. auftretende Schäden übernehme ich keine Haftung

Ik kan je niet raden, maar het IS een interessante optie.
Als het werkt, is het in ieder geval goedkoper dan 2 monostabiele relais per sein of wissel.

Ik heb m'n twijfels erbij. Ik vergelijk 'm  met een al wat ouder rosoft product, WDD4. Dat is er eentje die wel externe voeding toestaat. Vaak genoeg besproken. Goed gedocumenteerd.

Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Henk,

Wanneer ik de printbanen van andere decoders (Viessmann en IEK) volg dan zie ik voor een afzonderlijke analoge voeding een onderbreking met de aansluiting/printbaan van de digitale voeding.
Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Overigens heb ik het lampje van het armsein apart op een analoge gelijkspanning aangesloten. Ik kan het licht zodoende aan/uit zetten. Ik wil niet dat de verlichting  van armseinen, wachtseinen, wissels, e.d. bij daglicht branden. Dat was/is in het echte bedrijf ook niet. Die verlichting brandt alleen bij duisternis.

Cees
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
ter informatie: de 60822-voeding. Deze geeft voeding aan "oude" K83 decoders - zie gebruiksaanwijzing 60822. De gele draad is ongeveer -18V, bruin is de 0V. In dit voedingsblok zit alleen een laagdoorlaatfilter.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Citaat van: Jongslog op zondag 28 maart 2021, 21:20:52
Die diodes hebben neem ik aan wel een functie om de magneetspoelen te ontladen of zo.
Blusdiodes hebben de taak om de piekspanning die ontstaat bij het afschakelen van een spoel tegen te houden (om zo de onderdelen op de print te beschermen), in dit geval om te voorkomen dat schakeltorren eruit knallen pal nadat je een wissel 0f sein hebt omgezet.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Het was een leerzame topic voor mij. Dank voor alle reacties.

Ik heb besloten om de AJ K83 print niet te molesteren. Ik heb nog een Digikeijs DR4018 die wel een externe voeding toelaat. Die wilde ik eigenlijk gebruiken om een aantal lichtseinen met LED's te bedienen. Eens kijken of ik dat zo kan instellen dat een paar uitgangen kunnen worden gebruikt voor de armseinen. De armseinen schakelen ook op gelijkspanning. Zo kom ik met al deze omzwervingen misschien toch tot het doel. Als het lukt...
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Als het armsein met de digitaal spanning, welke vergelijkbaar is met 16VAC, al niet schakelt zal dat met 12VDC ook niet gaan. Je moet dan al naar 16VDC of, de maximaal toegestane spanning voor de decoder, 18VDC. Daar kunnen ook LED's mee geschakeld worden mits je de weerstanden aanpast.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
@Lobomotion69: Dat is juist, de DC spanning moet minstens 18 volt zijn anders schakelen de seinen niet. Ik had ook bedacht om dan weerstanden te gebruiken om de overige uitgangen dan te kunnen gebruiken voor LED-seinen. Maar de DR4018 kun je naar naar mijn idee alleen instellen met presets; bijvoorbeeld alle uitgangen gebruiken voor een pulsschakeling of alle uitgangen gebruiken voor LED's die continu branden.

Daarmee kom ik terug op een oplossing die Jan22 al eerder opperde in reactie #17: twee monostabiele relais. Die bleek ik nog in huis te hebben! Dat werkt.

Nu nog onderzoeken wat het fenomeen is met die spanning op "de blauwe uitgangen". Het lijkt op het verkeerd om aansluiten van de bruine en rode draad zoals Jan22 in reactie #13 veronderstelde. Dat is niet het geval volgens de handleiding maar er zit toch iets niet goed. Het aansluiten van een C-rail wissel met aandrijving geeft namelijk een brom (eindafschakeling heb ik verwijderd) en dat is foute boel.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Helaas moet ik dan constateren dat je iets niet goed gelezen off begrepen hebt. Een DR4018 is zo te programmeren dat iedere uitgang wat anders doet. Handleiding aandachtig lezen en CV's programmeren is het geheim.

En wanneer je een LED of lampje op die uitgang aansluit? Eventueel met een poti (1,5 - 2K) in serie als instelbare voorschakel weerstand. Dan moet die continu branden. Als dat het geval is, is die decoder rijp voor de kliko, of je moet er lichten mee willen schakelen. Maar dat kan dan alleen op slechts één van de twee uitgangen ( rood of groen).
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
@Lobomotion69: Dank, ik zal nog eens kijken :)

Het probleem met spanning op "de blauwe uitgangen" doet zich alleen voor als je de bruine massadraad van de analoge trafo knoopt aan de bruine draad van de Ecos. Blijkbaar een probleem bij die decoder. Maakt niet uit, ga ik toch niet meer doen.

Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
De originele "Märklin" wisseldecoders en hun "klonen", dus wellicht ook de "AJ", gebruiken van de digitale spanning maar één deel, dus ze missen de helft van de digitale spanning.

Groet, Anne W
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Toch maak ik mij wat zorgen over het mechanisch functioneren van het sein. Is alles wel goed gangbaar? Veel stroom zou het toch niet hoeven trekken, toch?

Groet,

Peter
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
@Peter: Nou het sein is al echt oud met een ouderwetse spoel die gewoon veel stroom vraagt en het mechaniek gaat redelijk soepel maar niet heel licht om in beweging te krijgen. Met 16 volt AC of 18 volt DC gaat het schakelen direct goed.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
OK, Henk, dan hoop ik dat het je lukt het ding digitaal aan de praat te krijgen!

Groet,

Peter
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
hallo henk,

ik heb heel wat van die prachtige oude marklin dubbelarmseinen werkend aan mijn digitale en volautomatische baan hangen. Ik stuur het geheel aan via koploper en mijn ecos 2 en dan via de viesmann 5211 magneetdecoder en een viesmann 5551 (voor 1 sein)  of 5552 (voor 2 seinen) relais ertussen. Dat werkt perfect. Die viesmann lichtseinen sluit ik overigens net zo aan. Zowel het schakelen als de verlichting zelf worden daarbij gevoed door een analoge 60VA trafo: je wil daar de baanspanning niet mee belasten. Alleen het rode digitale baanspanningssignaal wordt gebruikt om de magneetdecoder te schakelen. alle massas van al mijn trafos hangen aan de centrale massa. Zie foto en bijgaande link naar een topic van me met wat filmpjes, succes ermee, frank


https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78778.0
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
 :offtopic:
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 03 april 2021, 14:10:52
Toch maak ik mij wat zorgen over het mechanisch functioneren van het sein.
Is alles wel goed gangbaar? Veel stroom zou het toch niet hoeven trekken, toch?
Het gaat om circa 10 VA als het sein schakelt, laten we zeggen 0,6 A stroom?
Dat is niet veel voor een oude spoel van sein of wissel; 1,3 A is heel gangbaar bij andere merken.

Elke analoge trafo schiet tekort als je een stuk of 70 seinen en wissels op een analoog geautomatiseerde baan aanstuurt, en bij toeval min of meer tegelijkertijd laat schakelen. Dat is ook het interessante aan het draadje van Debora0517 Ook met veel treinen nog steeds analoog, het aantal benodigde trafo's, in zo'n geval.

Als frankn het werkend heeft, gaat het jou vast ook lukken.
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
OK, als er een paar seinen of wissels tegelijkertijd schakelen, kan er teveel stroom getrokken worden. Maar, het fijne van digitaal en zeker computergestuurd schakelen is dat je alles keurig na elkaar kunt laten gebeuren. Dan heb je juist niet zoveel prik nodig.

Groet,

Peter
Re: Armsein schakelt alleen analoog?
Hallo peter, op zich is dat zo maar als je 120 wissels 40 seinen en 30 treinen hebt rijden valt er toch wel heel veel schakelwerk samen. Mijn ervaring is dat je niet meer dan 8 a 10 magneetdecoders aan 1 analoge 60 va trafo moet hangen, dat is dus voor max 32 a 40 seinen en wissels, gr frank