Citaat van: Jongslog op zaterdag 27 maart 2021, 22:48:24
@ Erik: Wat is een CDU-schakeling. Was hat Frau Merkel damit zu tun?
oudere analoge uitvinding van rond 1960, veel toegepast in moderne decoders, andere naam is
powerpack, stoppen ze ook wel in loc-decoders.
Allemaal zelfde principe: dat van de Condensator (C) of elco. De D staat voor Discharge (Ontlaadt). De U voor Unit:
Je laadt een condensator op, en ontlaadt die op het moment dat je een spoel moet schakelen.
Op die manier kun je altijd genoeg prik (stroom) leveren als je die nodig hebt. Als een spoel kortstondig 3 ampere nodig heeft, dan geef je 'm dat gewoon.
In het Engels: Capacitor Discharge Unit (sommigen noemen dat een batterij, vandaar de afgeleide kreet power pack).
De uitleg vind je o.a. in de Duitstalige en Engelstalige wikipedia,
en in de 3railwiki, maar niet in de Nederlandse wikipedia.
Een reden daarvoor is, dat de naamgeving sterk aan het veranderen is.
In de Britse treintjeswereld wordt het nog zo genoemd, maar in de wikipedia al niet meer.
Met name de
U van Unit wordt de
I van Ignition (letterlijk: condensator-ontlaadontsteking).
Maar dat is een ander begrip, en een andere toepassing (b.v. een korte ontsteking van 400 volt in een buitenboordmotor opwekken om die motor te starten), van een zeer vergelijkbare schakeling
(maar dan eentje waar het kortstondig gaat om hoog voltage in plaats van hoog amperage).
Daardoor wordt het begrip CDU, zoals gebruikt in de treintjeswereld
(voor met name Peco-wisselmotor gerelateerde schakelingen), op termijn onzichtbaar en onvindbaar.
Frau Merkel spreekt Duits en de CDU werd juist door Duitstalige analoge Märklin rijders rond 1970 de hemel in geprezen als oplossing voor de noodzaak van een betrouwbare korte pulsduur van schakelrails én contactrails.
Deze CDU'ers wilden geen doorgebrande spoelen omdat een treintje bleef steken op een schakelrails of een kleinkind de handjes te lang op opa's knopjes hield.