Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat zijn dit voor wagons

Gestart door 151 104-7 zaterdag 27 maart 2021, 20:34:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat zijn dit voor wagons
Lid sinds: 2020

offline
Wat zijn dit voor wagons
Zie de foto's.
Zo te zien zijn dit 2 stuks Marklin rongenwagons van meer dan 50 jaar oud.
Geheel van  Metaal.
Ze zijn in een hele goede staat en opvallend is dat de wagens verschillend gekleurd zijn.

Weet iemand het Marklin nummer van deze wagons? Was er dus voor elke kleur een ander nummer?

De houten boomstammen zijn niet origineel en van recente datum. Zijn dit inderdaad rongen wagons of hoorden ze als set bij elkaar voor iets anders?

Weet iemand een plaatje met beschrijving van deze wagons in een oude Marklin catalogus?

Van welk jaar tot welk jaar werden deze wagons gemaakt?

Zijn ze zeldzaam?
Re: Wat zijn dit voor wagons
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons

ze zijn uit een beginset mat oa een 3029 

Gr Ed

en ja ze zaten met deze twee kleuren in een set
Re: Wat zijn dit voor wagons
Komen uit de "Antex" set 2921
Re: Wat zijn dit voor wagons
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons
Startset is in januari 2015 geveild voor 45 € via Catawiki
Bron van de foto:
https://www.catawiki.be/l/1261505-antex-marklin-h0-2910-startset-met-tenderloc-en-2-wagens
Re: Wat zijn dit voor wagons
Heren,

Bedankt voor jullie reactie.

Dat maakt al een hoop duidelijk.

Staan deze wagons ook los aangeboden in een oude catalogus, net zoals dat met de 3029 loc uit deze beginsets het geval was?
Hadden ze een Marklin nummer?
Zo aan de set te zien zijn ze echt wel 50 jaar oud. Van wanneer tot wanneer werden ze gemaakt?
Re: Wat zijn dit voor wagons
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons
nee ik dacht dat ze alleen in de set verkrijgbaar waren

hier in die set is die loc met 2 assen Was die losverkrijgbare een net duurdere 3asser?
Re: Wat zijn dit voor wagons
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons
Die van jou zijn echt goed gebleven. Zo mooi heb ik ze niet. Zeldzaam nee, komen wel vaker voorbij, echter heel vaak niet zo mooi als je jouwe.
Ze zijn niet los aangeboden of stonden los te koop aangeboden met een eigen nummer in een catalogus, ze zaten alleen in de ANTEX set speciaal voor Nederland uitgebracht.
Een 2assige lok zonder opschriften hoort in deze set. Met opschriften is een andere die hoort in een set die in Duitsland te koop was.
Koll Katalog zegt 5 jaren aangeboden 1964 - 1968. De wagens vier jaar langer.
De lok was als 2asser ook onder de naam Primex nr. 3020 te koop maar dan zonder omkeerrelais en met een handschakelaar. Die heb helaas nog niet.
Wel heb ik twee keer de 3079 een kleine rode DHG 500 diesellok met handschakelaar.
Dirk   
Re: Wat zijn dit voor wagons
Is dat niet vreemd, wagens nooit los aangeboden, enkel in de set, en toch werden de wagens 4 jaar langer aangeboden dan de set?
Re: Wat zijn dit voor wagons
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons
Re: Wat zijn dit voor wagons
De wagons zoals jij ze hebt waren er van '68 tot '72.
Zonder het opschrift onderaan waren ze er van '64 tot '68.
Altijd in de Antex set.
Re: Wat zijn dit voor wagons
Heren,

Bedankt voor de volledige beantwoording van mijn vragen.
Speciaal ook Anton bedankt voor het wel zeer complete en gedetailleerde antwoord.
Top!
Re: Wat zijn dit voor wagons
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons
Misschien beetje mosterd na de maaltijd maar bijgaand uit een oude mikado verzamelaarsgids. Niet gelijk rijk rekenen want nog van voor de euro.

gr Gerard
Re: Wat zijn dit voor wagons
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons
Mijn broer heeft begin 70-er jaren ook de zg antex-set gekregen.
Echter deze was gevuld met de 3029 en de 2 bruine 45xx wagens en de blauwe travo.
Maar wel in de hierboven getoonde doos.
Heb later ook de juiste wagens te pakken gekregen. Echter met enkele afgebroken rongen.

Mvg.
Marcel
Re: Wat zijn dit voor wagons
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons
Ik hoor wel eens dat die travo aardig wat stennis kan maken inderdaad, zeker als 'ie goed blauw is. Hebben jullie 'm een beetje snel het huis uit gekregen, of heb je de politie erbij gehad? :D
(grapje - kon het niet laten)
Re: Wat zijn dit voor wagons
Die trafo's van Antex waren voor zo ver ik weet niet blauw, ze waren grijs, maar zijn nu wel gevaarlijk, de rubber rond de geleiders is door de ouderdom helemaal vergaan, dat is nog een vloeibare blubber.
Dit is de laatste die ik heb open gedaan, sinds dan gaan ze rechtstreeks in de vuilbak als ik er nog tegen kom.
Re: Wat zijn dit voor wagons
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Wat zijn dit voor wagons
Hoho Anton, Als je nog eentje tegenkomt waarvan de grijze verf nog zeer goed is deze dan niet wegdoen. Ik neem deze graag over. Wil ik deze gebruiken? Nee dat kan eigenlijk niet meer maar voor de verzameling best wel interessant.
Dirk
Re: Wat zijn dit voor wagons
Niks geen mosterd na de maaltijd. Leuk bericht.  :thumbup:

Dus in 1983 vond men ze 80 NLG (€ 36,-) waard.
Ik denk wel dat in de afgelopen 40 jaar ze dus eerder minder dan meer waard zijn. Zie je ook met een oude stoof of Friese stoeltjesklok. In de jaren 70 had je goud in handen en nu zijn ze niks meer waard.