Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tunnelportaal

Gestart door WimFPU maandag 04 december 2023, 20:14:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tunnelportaal
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Tunnelportaal
Beste allen,

De NEM-norm tabel voor H0 spoortunnel portalen heb ik al menig keer geraadpleegd maar ik ben nu bezig met het maken van een tunnelportaal voor een auto tunnel.
Kent iemand de afmetingen daarvoor of kan iemand vertellen waar ik hiervoor een bestaande tabel kan vinden?

groet, Wim
Re: Tunnelportaal
Lid sinds: 2019

offline
Re: Tunnelportaal
Geloof het of niet .... www.handboektunnelbouw.nl

Verder:
Een rijstrook is al snel 4m breed, de grote vrachtwagens hebben een hoekhoogte van 4m en ik denk dat je al snel een meter moet rekenen voor een vluchtpad.



Re: Tunnelportaal
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Tunnelportaal
Hoi Rob,

Met je verwijzing naar www.handboektunnelbouw.nl heb je mij een lijvig stuk in de maag gesplitst  :D  Bedankt hiervoor want behalve dat het lezen van het hele stuk van mij haast een tunnel ingenieur heeft gemaakt heeft het mij zeker ook wat opgeleverd.

In een van de artikelen wordt er gesproken over de breedte van het wegdek. Dit zou 3,25 meter zijn voor een 100 km weg, 3,10 mtr voor een 80 km weg en 2,75 mtr voor een 60 km weg. Daarbij een kantstrook van resp. 0,45, 0,45 en 0,20 meter. Dit zou betekenen dat een tunnel voor een 2 baans weg van 100 km incl. de kantstroken op 7,40 meter zou uitkomen, voor een 80 km weg op 7,10 meter en voor een 60 km weg op 5,90 meter.

De hoogte van de vrije ruimte zou volgens dat zelfde artikel tussen 4,50 en 4,70 meter bedragen.

Wanneer ik deze afmetingen omreken naar H0 dan kom ik voor een 100 km weg op een breedte van de tunnel van 8,5 cm, voor een 80 km weg op 8,15 cm en voor een 60 km weg op 6,8 cm.
De hoogte van de tunnel komt omgerekend naar H0 dan op 5,4 cm.

Zelf was ik al aan de slag gegaan met het maken van tunnelingangen voor auto's en ik had mijn tunnelingang op 7 cm breed en 6 cm hoog gemaakt. Niet slecht gegokt dus maar het is altijd prettig om te weten of je er bij benadering in de buurt zit of dat je de plank faliekant hebt misgeslagen. Bij mijn pogingen was ik onder meer uitgegaan van de breedte van een modelautootje. Die zijn toch al snel 19 of 20 mm breed.

Ik ben er nog niet over uit of ik de door mij gemaakte modellen ga aanpassen naar de juiste afmetingen. Zoveel wijk ik nu ook weer niet af van de gevonden afmetingen maar voor afwijkende meningen sta ik natuurlijk open.

Nogmaals dank en groet, Wim
Re: Tunnelportaal
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Tunnelportaal
Als toevoeging nog wat facts over de Vicory Boogie Woogie tunnel / Rotterdamse Baan in Den Haag (70km/h):
IMG-20231205-WA0003.jpg
Re: Tunnelportaal
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Tunnelportaal
Hoi Hans,

Hier spreekt een trotse Hagenaar? Mag gerust. Ik kende deze tunnel niet en ben mij er toch even in gaan verdiepen. Weet nu dus ook waar de naam vandaan komt.

groet, Wim
Re: Tunnelportaal
Lid sinds: 2019

offline
Re: Tunnelportaal
Vanavond nog door heen gereden
Re: Tunnelportaal
Lid sinds: 2019

offline
Re: Tunnelportaal
Citaat van: WimFPU op dinsdag 05 december 2023, 13:36:24Hoi Rob,

Met je verwijzing naar www.handboektunnelbouw.nl heb je mij een lijvig stuk in de maag gesplitst  :D  Bedankt hiervoor want behalve dat het lezen van het hele stuk van mij haast een tunnel ingenieur heeft gemaakt heeft het mij zeker ook wat opgeleverd.
Graag gedaan, veel succes