Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ESU of D&H

Gestart door jkos vrijdag 26 maart 2021, 17:25:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU of D&H
Lid sinds: 2015

offline
ESU of D&H
Recentelijk heb ik enkele ESU decoders om voor mij nog onbegrijpelijke redenen in rook op zien gaan.
Los van het feit wie hier schuld aan heeft zou ik wel eens een ander merk willen proberen dan ESU.
Ik las op de site van DTS dat de D&H decoders ook goede rij eigenschappen zouden hebben, weliswaar met minder functies, maar die heb ik niet nodig.
Mijn vraag is dan ook; wie heeft er ervaring met D&H decoders in Marklin materiaal?
Re: ESU of D&H
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ESU of D&H
Ik heb 2 H0 locs met D&H sounddecoders, een Brawa BR 57 (af fabriek) en een Roco BR 57 (zelf ingebouwd). Op zich best goede decoders. Die in de Roco ging vrij snel in rook op, maar werd netjes vervangen (binnen de garantie). Hij rijdt sinds kort weer mee, nog geen hele ronde gereden, dus ik weet nog niet of deze het lang uit gaat houden. Ligt mogelijk ook aan het type dat erin zit (wegens weinig plaats niet de grootste gekocht met de meeste capaciteit).
De sound is er op bestelling in de fabriek opgezet.
Het zou niet uit moeten maken om ze ook in Märklinlocs te zetten (mits er een gelijkstroommotor in zit).

In mijn Z-locjes zitten ook een aantal D&H decodertjes, die rijden zonder problemen.

Groet, Paul
Re: ESU of D&H
Lid sinds: 2016

offline
Re: ESU of D&H
Ik heb inmiddels al redelijk wat D&H decoders, met sound nog maar 1 maar die heb ik nog niet getest. Heb zelf ook de programmer. Ik ben nog bezig met de ombouw van een drietal Märklin Ludmilla's uit het hobby segment. Ik vind die motoren echt hopeloos en zelfs met een mLD3 rijden ze niet lekker, met een ESU LoPi v4 krijg ik ze ook niet soepel rijdend. Heb nu een DH21A gekocht hier voor om te kijken hoe dat gaat. In m'n Piko loks gaan de DH16A-4/DH22A-4 decoders prima. Deze hebben 4 versterkte uitgangen dus met meer dan 4 functies werkt dat standaard niet. Bij ESU b.v. zijn er meer versterkte uitgangen bij de Plux22 decoders. Als ik de ombouw heb afgerond (nieuwe motor en de D&H decoder er in) zal ik laten weten hoe dit rijd.
Re: ESU of D&H
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU of D&H
Bij de hobby modellen moet je gewoon de motor vervangen in de meeste modellen zitten nog 3polige motoren,drama kwa rijeigenschappen.
Ik heb ondertussen een aantal motoren vervangen en met zowel de ESU als Marklin decoders zijn de rijdigenschappen nu uitstekend.

@Jkos rij je toevallig met een ESU centrale? Ik heb pas één ESU opgeblazen en dat was mijn eigen schuld.
Verder denk ik als je een ESU decoder defect gaat dat alle andere merken ook zullen volgen,je zult echt de oorzaak moeten gaan uitzoeken.
Bij welke modellen branden de decoders er uit? Ook bvb de motor kan dit veroorzaken.
Re: ESU of D&H
Lid sinds: 2016

offline
Re: ESU of D&H
Een beetje off-topic, maar wat voor motor past er in? Heb al een aantal andere besteld die op het oog leken te passen (en prima als reserve voor andere locs bruikbaar zijn) maar er niet in gingen. Vind de oplossingen met de faulhaber van SB een beetje aan de prijzige kant. En heb ook geen zin om het frame met de dremel te lijf te gaan.  ;)

@jkos
Weet niet wat voor ESU het om gaat? In het begin had ESU een serie v5 LokPilots waar een componentje op doorbrande, dit was een fout in de decoder. Dan brand er boven waar er "LP5" op de decoder staat zichtbaar een componentje door. En ESU is niet moeilijk met garantie als ze daar nog binnen vallen, staat wel in de handleiding hoe daar aanspraak op te maken.
Re: ESU of D&H
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ESU of D&H
Citaat van: AlexH op vrijdag 30 april 2021, 13:11:39
nog bezig met de ombouw van een drietal Märklin Ludmilla's uit het hobby segment.
Om een beetje een beeld erbij te krijgen, zien ze er zo uit van binnen?
Re: ESU of D&H
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU of D&H
@AlexH ik heb in eerste instantie een motraxx X-train SF 135 geplaatst.
Heb sinds gister ook motoren via aliexpress die moet ik nog inbouwen,en dan heb je er 5 voor de prijs van 2 SF 135 motoren.
Re: ESU of D&H
Lid sinds: 2016

offline
Re: ESU of D&H
@Jan22
Zo zagen ze er ooit uit inderdaad, heb er andere printjes in zitten voor warm witte verlichting en rode sluit lichten in plaats van alles oranje.

Heb vandaag wat zitten experimenteren met een ESU LoPi v4 en een DH21A-5. Na wat finetunen doen ze het even goed, alleen met de D&H is de motor wat stiller, het brommen wat je bij de ESU hebt is er bij de D&H niet. Over de levensduur kan ik nog weinig zeggen omdat ik nog geen baan heb alleen een test rondje en ze dus nog niet veel meters hebben gemaakt.

De truc om de hobby motor enigszins soepel te krijgen was de werking van de last regeling drastisch verminderen (64 in plaats van de standaard 255 in CV56 van de LoPi gaat redelijk). Ik ga van een van de drie morgen de motor vervangen voor een nieuwe die ik nog heb liggen want de koolborstels piepen verschrikkelijk.
Re: ESU of D&H
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU of D&H
Dat brommen werd bij mij echt door de motor veroorzaakt, merkte wel dat verschillende merken verschillende bij geluiden hadden.
Maar met een nieuwe motor bijna geen storende geluiden meer.