Gegeven de beschikbare ruimte denk ik aan een variant op een U-vorm met afgeronde zijkanten en een paar inhammen, dat levert een betere bereikbaarheid op. Hoe diep de inhammen moeten worden, kun je pas bepalen als je een baanplan hebt waar je mee aan de slag wilt. Als je op de bovenbaan rond zou willen rijden, zou het natuurlijk een hondebot worden. Deze vorm heeft daarbij het voordeel dat je daar rustig bochten R4 voor kunt gebruiken. Wel jammer dat K-rail geen R3 heeft, daarmee zou je er een mooie dubbelspoors bocht van kunnen maken. Misschien past het ook nog wel met R5 en R4, anders wordt het flexrail of wat puzzelen.
Natuurlijk wil je niet zomaar een plat hondebot, dat zou saai zijn. Maar met hoogteverschillen, verborgen sporen en een schaduwstation valt dat prima te camoufleren. Ik denk aan een enigszins gebogen stationnetje op het 0-niveau, op het achterste deel van de baan en gebruikmakend van de hoek rechtsachter. Een bergstationnetje linksvóór. Daaronder komt dan een klimspiraal zodat het een stuk hoger ligt dan de rest van de baan. Enkelspoor is daar goed genoeg, het is immers maar een bergbaantje. Om de ruimte optimaal te benutten kun je diezelfde klimspiraal niet alleen naar boven laten gaan, maar ook naar beneden, naar het schaduwstation. Anders geformuleerd, het wordt een klimspiraal tussen het schaduwstation op niveau -1 en het bergstationnetje op +1, met halverwege een aftakking naar het 0-niveau. Hopelijk kan het onderste deel van de klimspiraal dubbelspoor worden, maar of dat goed uitkomt durf ik niet met zekerheid te zeggen zonder het uit te proberen.