Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Leuk baanplan gezocht

Gestart door Adjebelle vrijdag 26 maart 2021, 17:21:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Leuk baanplan gezocht
Hallo allemaal. Mijn baan waar ik volop mee bezig was is inmiddels geheel afgebroken omdat ik binnenkort ga verhuizen. Dan zal ik het helaas ook moeten doen met een stuk minder ruimte voor mijn modelbaan...het is niet anders. In mijn oude baanplan had ik een riant groot station gepland met dito BW met draaischijf en locloods (6 sporen) en schaduwstations. Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel even geen inspiratie heb om op een veel kleinere ruimte toch een leuk ontwerp te gaan maken. Misschien heeft iemand van jullie meteen goede ideeen? Een beetje de goede richting opduwen zou al geen kwaad kunnen..... ;)
In bijlage de afmetingen voor de nieuwe baan. Ik heb heel veel railmateriaal Marklin K rails  met zowel veel normale (kruis-/boog)wissels als ook in slanke uitvoering, dus dat zal zeker geen punt worden.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Kan je om de baan heen lopen?

Zoniet, dan vallen de 100 cm brede stukken, de rechterbovenhoek en -onderhoek van de  baan gedeeltelijk buiten handbereik tenzij er uitneembare tafeldelen of mangaten  voorzien worden of tenzij de tafelvorm wordt aangepast.

Suggestie:
- het "onderbeen" van de tafel even lang maken als de langste wand
- het boven- en onderbeen van de tafel  versmallen tot 80 (max. 85) cm breed met oog op optimale bereikbaarheid
- als verbinding van die 2 benen een nóg smaller middenstuk voorzien, zodat de rechterboven- en onderhoek binnen handbereik vallen

Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Dat is wel balen als je lekker aan het bouwen bent en je moet afbreken en concessies doen richting een kleinere baan.
Was er geen andere ruimte te claimen  >:-D?
Dan even naar het voorliggende plan. Hoe ziet de ruimte er uit? Is die rode lijn een deur? Zijn er ramen, schuin dak, radiator of andere belemmerende zaken? Dan kan nl misschien ook voor een andere tafelvorm worden gekozen. Deze U met betrekkelijk korte poten heeft relatief gezien veel bochten nodig.

Gr Gertjan
Re: Leuk baanplan gezocht
Veel bochten? Behalve als je er een grote O van maakt! Uitneembaar brugdeel om in de O te komen en je kunt helemaal rond, slank langs de wanden. Eventueel verstop je een paar sporen achter of onder de scenery en zie je de trein niet helemaal rond rijden. Een Spitzkehre ontwerpen binnen de O-vorm,  is ook een gedachte.
Bijkomend voordeel van de rondombaan: je kijkt alleen tegen binnenbochten aan, dus niet tegen treinen die 'uitvelkaar getrokken' door de buitenbocht rijden.

Groet,

Peter
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Bedankt voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat je wat meer info moet hebben. Vandaar dat ik ook wat foto's toevoeg. Die rode schuine wand daar loop je vanaf de ingang eigenlijk tegenaan en is echt een belemmering. Net als ramen, radiatoren, etc. Ik heb ook gekeken naar een rechthoekige baan op wieltjes waar je dus mee kunt schuiven. Dan krijg ik een maximale afmeting van 309 x 180cm. Aangezien je daar nou ook niet echt veel mee kunt denk ik dat met een rand rondom het beste resultaat haalbaar is. De suggestie om er een ronde van te maken met klapbrug is misschien nog wel de allerbeste mogelijkheid. Hoewel ik dan ook wel een nadeel zie in het steeds openen/sluiten daarvan, maar valt misschien te doen. Ik wil eigenlijk niet teveel rekening houden met de radiatoren, behalve dan als ze voor het plan zelf in de weg zouden zitten.Steken ca. 10cm uit vanaf de muur. Aangezien ik mijn schaduwstations op ca. 80 cm vanaf de vloer wil maken en niveau 0 zeg maar op 100cm denk ik al boven de radiatoren uit kom want die zijn zoals je ziet niet zo hoog. Ik ga ook rustig met de baan voor een raam langs. Geen probleem want voor de ramen komen Luxaflex waarmee ik dus e.e.a. af kan schermen.
Re: Leuk baanplan gezocht
ACTS.zuid
gast

Re: Leuk baanplan gezocht
Al nagedacht over:

- land
- thema
- tijdperk
- enkelspoor
- dubbelspoor
- museumlijn
- materieel
- bovenleiding
- bogen in/uit zicht
- nivo's
- enz......

"Hier is de maat van m'n plaat, graag een baan" werkt niet denk ik zo.

Gr, Ben.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Een keer de ramen aan de binnenkant zemen ?
Probeer dat eens met een treintafel van 1 meter hoog (exclusief scenery)  en 80 centimeter breed die voor de ramen staat.

Cees
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Uiteraard Ben. Was ik vergeten, maar komt omdat ik al eens een grote baan had......

Land zuid Duitsland, bergomgeving.
Tijdperk III met nadruk op ca. 1962
Geen museumlijn
drie niveaus: schaduw - niveau 0 - niveau +1 voor een bergbaantje
Enkel/dubbelspoor: afhankelijk van de mogelijkheden op deze bescheiden ruimte.

Gezien de goede reacties neig ik steeds meer om helemaal rond te gaan rijden met een uitneembare brug want veel meer smaken zijn er niet denk ik gezien de ruimte met zijn beperkingen. De boven en onderbenen versmal ik sowieso naar 70 cm om overal nog goed bij te kunnen.

Op basis hiervan zal ik eens kijken naar de mogelijkheden. Ik zal ergens van uit moeten gaan tenslotte.
Goede tips zijn zeker zeer welkom! Alles helpt want geloof me ......als je van superveel ruimte naar een bescheiden slaapkamertje gaat dan valt dat echt niet mee. Maar lukken zal het.....hoe dan ook! Wordt weer een leuke uitdaging.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Haha....Goed punt Cees ..... ;) :)
Dan zemen we het onderste gedeelte van het raam maar wat minder (of helemaal niet).
Niemand die het al zien tenslotte.






Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Gegeven de beschikbare ruimte denk ik aan een variant op een U-vorm met afgeronde zijkanten en een paar inhammen, dat levert een betere bereikbaarheid op. Hoe diep de inhammen moeten worden, kun je pas bepalen als je een baanplan hebt waar je mee aan de slag wilt. Als je op de bovenbaan rond zou willen rijden, zou het natuurlijk een hondebot worden. Deze vorm heeft daarbij het voordeel dat je daar rustig bochten R4 voor kunt gebruiken. Wel jammer dat K-rail geen R3 heeft, daarmee zou je er een mooie dubbelspoors bocht van kunnen maken. Misschien past het ook nog wel met R5 en R4, anders wordt het flexrail of wat puzzelen.

Natuurlijk wil je niet zomaar een plat hondebot, dat zou saai zijn. Maar met hoogteverschillen, verborgen sporen en een schaduwstation valt dat prima te camoufleren. Ik denk aan een enigszins gebogen stationnetje op het 0-niveau, op het achterste deel van de baan en gebruikmakend van de hoek rechtsachter. Een bergstationnetje linksvóór. Daaronder komt dan een klimspiraal zodat het een stuk hoger ligt dan de rest van de baan. Enkelspoor is daar goed genoeg, het is immers maar een bergbaantje. Om de ruimte optimaal te benutten kun je diezelfde klimspiraal niet alleen naar boven laten gaan, maar ook naar beneden, naar het schaduwstation. Anders geformuleerd, het wordt een klimspiraal tussen het schaduwstation op niveau -1 en het bergstationnetje op +1, met halverwege een aftakking naar het 0-niveau. Hopelijk kan het onderste deel van de klimspiraal dubbelspoor worden, maar of dat goed uitkomt durf ik niet met zekerheid te zeggen zonder het uit te proberen.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Dank je voor deze mooie input Rob!
Een hondebot is zeker wel een optie denk ik. Veel meer kan ook niet gezien de ruimte. Daarom ben ik hartstikke blij met deze schetsen want dan kun je in elk geval de bochten mooi maken. Ik was daar op deze manier zelf nog niet zo maar op gekomen met die inhammen.
Morgen ga ik naar het appartement en dan zal ik ook eens de diverse hoogtes en breedtes van radiatoren, vensterbanken e.d. opmeten.
Wordt vervolgd.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Appartement ?
Nu zie ik op de foto's dat de scharnieren van de ramen aan de binnenkant zitten. Ramen draaien dus naar binnen !
Dat impliceert wel dat bovenkant van de vensterbank de maximale hoogte is voor de treintafel inclusief de scenery !.
Dat wordt beslist geen meter. !
De buitenzijde van de ramen -zowel de losse als vaste delen- kun je van binnenuit wassen en zemen. Mits je erbij kunt natuurlijk maar met een treintafel er voor gaat dat niet.
Dat betekent: glazenwasser inhuren !

Cees
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Goed opgemerkt van de ramen, maar die ga ik daar echt niet open zetten. Nergens voor nodig. Er zitten 2 ventilatiestanden op die goed vast te zetten zijn en dan vallen de ramen niet buiten het kozijn. Dus hoeven we daar geen rekening mee te houden.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Dan prijs ik je gelukkig.
Mijn directie zou daar nimmer mee instemmen.
En ja ook onze woning heeft overal naar binnen vallende draai/kiepramen.

Cees
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Haha....ik ben heer en meester......dus geen probleem met de directie......
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Mijn directie heeft ramen lappen gedelegeerd naar het treinzolder-beheer   :D

De 2,65 m brede raampartij bestaat uit een vast middenstuk tussen 2 naar binnen draaiende/kantelende ramen van 62 cm breed.
De vensterbank bevindt zich op 91 cm hoogte en is 54 cm diep omdat ze in eerste instantie als bureaublad gebruikt werd.
De buitenzijde van het vast raam wordt van binnenuit gereinigd m.b.v. een op de vensterbank en over de rails passend "brugje" ( houten paneel)  en een keuken-opstapje. De treintafels zijn zo gebouwd dat de binnenzijde van het vast raam binnen handbereik valt.
De  bewegende raamdelen worden eveneens volledig van binnenuit gereinigd. Tussen de onderzijde van de ramen en de bovenkant van de rails is net voldoende ruimte om de ramen helemaal te openen.

Alternatief voor buitenkant-reiniging van niet of moeilijk bereikbare ramen: MAGNEET GLASREINIGER VOOR EEN AQUARIUM
Wél eentje dat bedoeld is voor een groot aquarium met 12 mm dik glas!

* Ome Ali uit China heeft zelfs een draadloos aangestuurde electrische magneet-glasreiniger. Kostprijs: bijna 700 €  :O *
Re: nieuw baanplan Belletal
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: nieuw baanplan Belletal
De afgelopen dagen druk bezig geweest met een nieuw baanplan wat normaal gesproken in de kleine ruimte gerealiseerd zou moeten kunnen worden. De rood gemerkte vlakken zijn echt niet te gebruiken door stukje draaibeweging van de opengaande deur (halletje voor de ingang linksonder niet meegetekend) en schuine wand linksboven. Het groene vlak van ca. 70x70cm rechtsboven is een mangat waarmee ik dus achter het station kan komen. Verder zal de treinplaat aan de binnenkant de baan zoveel mogelijk gaan volgen. Onder de oranje stroken zitten radiatoren, die dus wel voor in elk geval een deel open moeten blijven. (ik zet daar zoveel mogelijk open roosters voor in in de baanplaat.
Een schaduwstation en een bergbaante wat links bij het schuine vlak moet komen moet ik nog tekenen, maar dat gaat vast wel lukken. Wat denken jullie ervan? Zijn er nog punten ter verbetering? Ik hoor het heel erg graag. Een keerlus loopt onder het BW rechtsonder. Keerlus loopt naar beneden; BW ligt wat hoger dan het station, zodat ik optimale ruimte tussen de twee krijg.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Hallo Ad,

De bedoeling van het paars ovaaltje op de bovenste foto ontgaat mij.
Treinen die dat ovaaltje vooruit binnenrijden, zijn gedoemd tot eeuwig rondjes draaien,  tenzij de rijrichting in achteruit geschakeld wordt.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Dat ovaal wordt een klimspiraal van/naar de schaduwstations. Op zich is een klimspiraal niet zo moeilijk te tekenen in AnyRail, maar als je nog veel moet aanpassen in je ontwerp etc. verbindt het programma de railstukken aan een verkeerd eind van de spiraal. Vandaar maar even zo met een ovaaltje, dan heb je nergens last van. Die spiraal komt wel als ik mijn plan helemaal af heb..... ;)
Re: Leuk baanplan gezocht
Helemaal niet gek bedacht! Sterker, ik ben er wel gecharmeerd van. Het is best nog een indrukwekkend plan dat een goed treinverkeer toestaat.
Ik weet alleen niet of ik het bergbaantje leuk vind. Het is nog niet af, maar het gegeven is nogal, tja, clichématig.
Is er niet een leuke industrie te bedenken die verkeer naar de rangeersporen bij het station en terug zou rechtvaardigen? Misschien is het ook mogelijk vanuit het linkerdeel een verbinding te leggen met je schaduwstation. Dan kun je bijvoorbeeld volgeladen wagons met hout, stenen, kolen of weet ik wat, laten opduiken met een fabriekslocje ervoor. Die brengt de trein naar je station voor overname  door een locomotief van de DB (om maar wat te noemen) die eerder een voorraad lege wagens achterliet.
De industrie is dus naar keuze: bosbouw, mijnbouw of wat je maar wilt.
Het station handelt verder het personenvervoer af.
Het relatief grote locdepot past prima bij een dergelijk gemengd bedrijf. Zeker in bergachtig gebied kun je flink wat zwaarder materieel verwachten, met eventueel nog (fictieve) opdrukdiensten waarvoor de locomotieven los van en naar het depot rijden.

Groet,

Peter
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Het lijkt mij dat je gezien de beschikbare ruimte een mooi plan hebt neergelegd .
Tja, eigenlijk is de hele modelbaan een beetje cliché  >:-D, maar ik snap de bergbaan niet goed.
Wat er er "berg"  aan: gaat dat paarse spoor een eindje omhoog?
Een andere optie zou zijn om van dat paarse spoor een klein eindstation (houtzagerij?) te maken (omhoog lopend, dus niet meer aan te laten sluiten op het oranje spoor vlak voor de spiraal), die op de berg boven de spiraal eindigt. Onderweg dit spoor ook door een deel van deze berg laten lopen, zodat het visueel gescheiden wordt van de stad/hoofdstation.

gr. Gertjan

Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Mee eens dat de baan cliche is, maar gezien de ruimte zijn er nou ook weer niet echt veel andere mogelijkheden. Ik vind het in elk geval wel geslaagd om toch nog wat in afgeslankte vorm terug te zien ook van mijn oude baanplan. Station, rangeer- en BW heb ik in elk geval toch kunnen realiseren.
Dat paarse spoor is gewoon de hoofdroute naar het station.
Zoals gezegd is het (paarse-) ovaal een klimspiraal, en als ik die verder omhoog laat lopen kan daar natuurlijk perfect een bergbaan worden gerealiseerd. Maar jullie reacties geven me te denken om de klimspiraal op het niveau van het rangeerterrein te eindigen en daar dan bovenop een eindstation te maken (gekoppeld aan het rangeerspoor) met industrie (groeve, houtzagerij, raffinaderij, etc.....) zoals voorgesteld.
Ik ga daar nog wel mee aan de slag.
Goed idee in elk geval en beter dan een bergbaan, want die berg zou ook voor mijn ruit uit gaan komen wat wel kan, maar uiteraard niet helemaal super is.......

Dus bedankt weer voor de goede suggesties....!!!
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Citaat van: Adjebelle op donderdag 08 april 2021, 10:55:46
Mee eens dat de baan cliche is,
Dat paarse spoor is gewoon de hoofdroute naar het station.

Ik bedoel niet specifiek jouw baan, maar modelbanen in het algemeen. Mijn eigen baan zal ook veel "cliché" onderdelen gaan bevatten.
Verder zag ik niet goed dat het paarse (inhaal)spoor de hoofdbaan was. Ik dacht gewoon een extra inhaalmogelijkheid en de 2 oranje/gele sporen zag ik als hoofdspoor. Maar als je die paarse loskoppelt, net voor de aansluiting op de paarse klimspriraal (dus die wissel er uit) is het een eigen spoor geworden en kan deze wel omhoog, lijkt mij.

We zien wel wat je er van maakt.
Re: Leuk baanplan gezocht
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Leuk baanplan gezocht
Hallo Ad, ik vind je BW mooi ontworpen.  ;)
Alles zit er zo'n beetje in en het heeft een voldoende grootte om er plezier aan te beleven.