Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

RocRail: automatische rijwegen en dan een baanaanpassing

Gestart door TomPaul vrijdag 26 maart 2021, 15:33:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RocRail: automatische rijwegen en dan een baanaanpassing
Beste RocRailers,

Even een korte vraag. Dit weekend ga ik RocRail downloaden en ga ik mijn schaduwstation, dat ik inmiddels op de CS3 werkend heb met wisselbedieningen en terugmelders, invoeren in RocRail. Echter, de rest van mijn baan is nog niet klaar, zowel qua definitief ontwerp nog niet helemaal en al helemaal niet qua realisatie. Ik leg dus nu momenteel een direct spoorverbinding tussen het inrijden en het uitrijden van het schaduwstation. Straks zit daar het complete niveau 0 met 30 m spoor tussen!

RocRail heeft de functie om automatisch rijwegen te genereren (Bestand - Router - Traceren). Dat ga ik ook zeker toepassen voor het schaduwstation. Maar wat gebeurt er als ik over een aantal weken/maanden begin aan niveau 0. Dan komen er 10-tallen nieuwe blokken bij. Kan ik dan opnieuw rijwegen genereren? Wat gebeurt dan met mijn instellingen van het schaduwstation? En wat doe ik met mijn tijdelijke verbinding tussen uitrit en inrit schaduwstation? En wat zou er gebeuren indien ik een langer blok wil opsplitsen in een korte blok?
Kortom, kan ik in fases bouwen, of moet ik eerst mijn compleet ontwerp erin hebben staan, voordat ik automatisch rijwegen genereer? Kun je zo vaak als je wilt rijwegen genereren?

Bedankt en alvast fijn weekend,

Paul
Re: RocRail: automatische rijwegen en dan een baanaanpassing
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: RocRail: automatische rijwegen en dan een baanaanpassing
Je kunt automatisch gegenereerde rijwegen vast zetten door een vinkje weg te halen.
bij een volgende Routering wordt deze dan niet aangepast.

Re: RocRail: automatische rijwegen en dan een baanaanpassing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: RocRail: automatische rijwegen en dan een baanaanpassing
Ik ben ook nog steeds aan het bouwen. Er komen telkens sporen bij en ik heb ook blokken gesplitst. Ondertussen rijd ik ook gewoon. Zodra er weer een stukje klaar is genereer ik alle rijwegen opnieuw. Dat gaat zonder problemen, met één uitzondering: als je een blok wilt weghalen is Rocrail heel halsstarrig.
Ik heb echt een strijd moeten leveren om het blok weg te krijgen. Telkens als Rocrail opnieuw werd opgestart stond het blok er weer, terwijl ik wel degelijk het spoorplan had gesaved. Ik heb het een aantal keren weggehaald en opeens bleef dat zo. Geen idee wat ik die laatste keer anders deed dan de voorgaande keren...
Re: RocRail: automatische rijwegen en dan een baanaanpassing
Bedankt voor jullie antwoorden!
Re: RocRail: automatische rijwegen en dan een baanaanpassing
@1200Blauw,
Als je blok nog gereserveerd is door een trein of als bestemming is vastgelegd kun je het (nagenoeg) niet verwijderen.
Als je dit weer overkomt, kijk dan is eens of er een trein is die dit blok bezet houdt.