Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K

Gestart door 3railkoen donderdag 25 maart 2021, 20:28:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi all, thanks voor alle reacties en ja hoor alles wordt gelezen en meegenomen en vanzelfsprekend zal ik eerst die wielen checken voordat we het ingewikkelder maken.. eerst ff kijken of die met weinig moeite uit die plastic houdertjes kunnen komen mvg koen

Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
tryed ..  maar mechanisme werk gewoon niet soepel.. je ziet gewoon dat de wiel rechtdoor gaan in een bocht om dat dat schuifmechanisme te hoekig is .  Is terug gegaan naar de winkel en door naar marklin

iig bedankt voor alle hulp

mvg koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
En als M de wielen dan op 14mm zet is t hopelijk opgelost  O:-D.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
tja,   kreeg net bericht dat de m* reparatieservice in nl het probleem niet knn reproduceren ... bij mij loopt ie 20 out of 20 keer de rails uit in een r2 bocht.. ff gebeld .. ze hebben de wiel afstand gechecked en die was ok .. ben benieuwd ...

mvg koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: Edwin1962 op zaterdag 27 maart 2021, 12:23:14
Ga niet zelf prutsen, zelfs niet met olie, bij een nieuwe lok. (zeker met die prijs)
Deze hoort gewoon goed te rijden, dus terug naar de handelaar.
De kans bestaat dat als je nu wat doet, de handelaar zegt dat je er zelf aan hebt zitten prutsen, met alle gevolgen........
Beetje rare opmerking Edwin, Märklin beschijft in de handleiding dat je de loc om de 40 rijuren moet smeren.
Ze zeggen alleen niet dat je een nieuwe loc ook moet smeren, maar ze worden wel "droog' in de doos verpakt.
Smeer je de loc niet, loop je alleen maar kans op een stroef lopend loc en verhoogde slijtage.
Als je dan bij Märklin aanklopt, krijg je te horen dat je loc niet goed hebt onderhouden.
Natuurlijk zal het met een nieuwe loc allemaal niet zo snel gaan, maar voorkomen is beter dan genezen.

Ik heb deze loc trouwens ook, alleen de 37059, maar die is technisch gelijk aan de 37067 op de decoder en aandrijving op alle wielstellen na.
Ik kocht deze 2dehands, maar in absolute nieuwstaat en deze stond ook krukdroog, dus meteen een beetje olie op de wielassen en tandwielen en tandwielassen gedaan.
Op mijn baan heb ik geen enkel probleem met uit het spoor lopen.
Ben wel benieuwd of de loc bij terugkomt niet meer ontspoort.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat Ad: is dit echt zo, moet je nieuwe locs ook eerst smeren?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat  "om de 40 rijuren"
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi, in mijn geval ging het alleen om een druppie olie in dat gleufje waar de voorste voorloopwielen in geleiden bij deze lok. Dat mocht niet baten trouwens.

Ik denk nog steeds dat dat mechanisme waar die voorste voorloop wielen in geleiden (een soort gebogen gleufje) bij deze lok net iets te hoekig loopt en daardoor niet vloeiend gaat maar licht blijft hangen... je ziet ook echt dat bij een zeer lage snelheid de wielen gewoon rechtdoor gaan en dus uit de rails gedrukt worden ... hopelijk gaat m* dat ook inzien na mijn uitleg...

mvg koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: wimpietje op vrijdag 11 juni 2021, 07:51:52
@citaat Ad: is dit echt zo, moet je nieuwe locs ook eerst smeren?
Wim, ik doe dat wel.
Bij locs met wormwielaandrijving is het wormwiel wel van vet voorzien, maar tandwielen staan in de meeste gevallen gewoon droog.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
bovendien is een lok die 'nieuw' uit een winkel komt daar soms al vele jaren gelegen heeft voordat ie een keer verkocht is  ..
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
@citaat meestal is dat geen nieuwe maar gewoon een 2de hands model of een omruilertje.
Als een model jaren in de winkel ligt doe je als winkelier toch echt iets verkeerd.
Maar om even op Ad's opmerking terug te komen ik heb nu toch al meerdere malen gelezen dat mensen een rekening kregen voor reinigen van de lok omdat er te royaal was gesmeerd.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Je kan smeren en je kan smeren, Mark ;).
Een loc met een druppeltje olie smeren is natuurlijk wat anders dan een loc helemaal volpompen met olie wat sommige hobbyisten doen, kennelijk in de hoop dat een slecht rijdende loc dan beter gaat rijden...
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Ja maar daar is de clue, wat als jij alleen een druppeltje hebt gedaan en zij zeggen dat die vol zat.
Dan word het een getouwtrek doe je niks en lever je de lok in niks aan de hand ;)
Zelf hebben al loks onder handen genomen die geen meter gereden hebben maar wel vol met olie zitten rara hoe kan dat?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
ik denk dat het in de voorloopwiel constructie zit.
Omdat het bij mijn locs bij ontsporende voorloopwielen altijd daarin zat.

Als ik gewoon nog eventjes kijk naar de foto van TS:

Dan zie je  (net als b.v. bij een SBB Ae 4/7 of een BLS Ae 6/8) dat er in de voorloopwiel ophanging een verticale speling zit. Die speling moet er zijn om het verschil van een vlakke baan en de voet of top van een helling op te kunnen vangen.

Een beetje teveel speling (had ik bij een oude HAG-loc) dan stuitert het voorloopwiel uit de rails als er een raillasje scheef zit), een beetje te weinig speling dan ontspoort het voorloopwiel aan het begin en eind van een helling.

Nou ziet de constructie van dit voorloopwiel eruit alsof het een doorontwikkeld ontwerp betreft, in het bijzonder de geleidegleuf (waaruit het palletje niet kan ontsnappen) is nieuw, maar ook een potentiële bron om met vuil dicht te slibben.

Dus mijn hamvraag is: waar treedt de ontsporing op: op vlakliggende rails of op een helling?
Bij een wissel, kruising of kruiswissel of bij een spoorstaafovergang tussen twee rails?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Koen schrijft dat het voorloopwielstel rechtdoor gaat in R2-bochten, zelfs op kruipsnelheid.
Dus lijkt het eerder te gaan om een stroef schuivende constructie dan om te veel/weinig ruimte in verticale richting.
Het irritante is natuurlijk dat het bij M wel goed gaat. Het zou mogelijk ook nog aan de verkanting van de rails kunnen liggen; de vraag is dan of daar al dan niet sprake van is bij Koen of M.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi gm, nee bij mij was het gewoon een plat test ovaaltje met 3 rechten en dan een bocht r2 etc.. ja ik heb er van dichtbij nara gekenen en het is net alsof die wielen vast zitten en daardoor rechtdoor gaan..
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: Jan22 op dinsdag 15 juni 2021, 01:19:24
Nou ziet de constructie van dit voorloopwiel eruit alsof het een doorontwikkeld ontwerp betreft, in het bijzonder de geleidegleuf (waaruit het palletje niet kan ontsnappen) is nieuw,

Nieuw valt wel mee, mijn 37059 is uit 2000 en heeft dezelfde constructie van het voorloopwielstel.

Ze heeft alleen meer tandwielen, de middelste 4 wielstellen zijn tandwielaangedreven.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi, dat lijkt net iets vloeiender te verlopen... als je op een eerdere foto van mij kijkt zie je een meer hoekige gleuf bij deze lok..

gr koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat Denk het niet hoor Koen.
Dat zou betekenen dat ze de constructie zouden hebben veranderd en slechter hebben gemaakt.
Het is dezelfde mal, dus hetzelfde onderdeel.
Wat ik wel merk is dat het voorloopwielstel vanuit de middenstand wat weerstand heeft, bij het zijwaarts bewegen.
Dit is als de twee metalen pennetjes van het voorloopwielstel tegen de twee "bultjes" van de geleidesleuf zitten.
Maar de weerstand is maar heel subtiel en kan niet de oorzaak tot ontsporen zijn, wat de loc op mijn baan dan ook niet doet.

Probeer de boel niet uit elkaar te halen, want het voorloopwielstel en het het veertje is een lastige constructie.
Het veertje zit namelijk bovenin het lokframe gehaakt en daar kom je heel slecht bij, mits je de bovenbouw (ketel + Machinsitenhuis) er af haalt.
Maar de bovenbouw zit vast met een schroef onder de grote stoomdom en die stoomdom krijg je er heel lastig af.
Ik heb het niet geprobeerd, want de kans op lakbeschadiging is groot.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi kreeg net bericht dat ie terug is en weer opgehaald kan worden ..op mijn vraag of ze wat gefixed hebben: nee ze kunnen het niet reproduceren op een r1 bocht. Ik heb diverse malen  aangegeven dat het bij mij een r2 was ..maar ala dat zal dan op r1 ook niet werken lijkt me .. bij mij ging ie er constant af ... anyways .. dat wordt weer testen en filmpje maken dan maar .. wellicht hebben ze geen kruipsnelheid getest ..

En nee ik ga er zelf niet aan klooien. En idd je voelt zekere weerstand door dat mechanisme.. kortom . bwe gaan het zien

gr koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Misschien zit er een giet-braam in de gleuf.

Mvg
Marcel
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi , nee ziet er strak uit
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Het schuifgedeelte ziet er erg droog uit. Een beetje smeren met teflon doet wonderen. Dat kan je zelf doen. Aan die wielafstand zelf zou ik niets veranderen.
Waarschijnlijk heb je het probleem niet als de lok achteruit rijdt.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Die "beschermhulsen" zijn voor in de vitrine of als je een baan hebt met een grote radius.
Bij een gemiddelde spoorbaan kan je ze er beter aflaten anders lopen de loopwielen ertegenaan.
Dan gaat het zeker mis..........
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi, die zitten er niet op, ik had het al ietwat gesmeerd voordat ie weg ging want was idd vrij droog.. ben nog niet in de gelegenheid geweest eea opnieuw te testen .. maar verwacht niet dat het opgelost is .. keep you posted gr koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Gister lok opgehaald die was ter reparatie naar de nederlandse marklin reparateur gegaan. Geen idee wat ze gedaan hebben maar hij rijdt nu zonder problemen rond en de voorloopwielen blijven netjes in de baan. Echter ze hebben het wel voor elkaar gekregen om de voorlichten te molllen.. die werken niet meer en zitten los en tevens wat lakschade op de lok. Dus deze gaat terug met geld terug. Goede service verder van de winkel (mte).

mvg koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Dat is altijd mijn grootste angst bij retourneren van artikelen onder garantie.
Vaak komen ze gerepareerd terug, maar met ergens wel wat schade.

De lampjes zijn insteeklampjes, die je in het chassis steekt, misschien even lostrekken en opnieuw insteken.
Vaak gaan de contactvlakjes wat oxideren en maken ze slecht contact.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: 3railkoen op donderdag 26 augustus 2021, 13:49:38
Geen idee wat ze gedaan hebben maar hij rijdt nu zonder problemen rond en de voorloopwielen blijven netjes in de baan.
Dat is dus ook zo'n dingetje: gebrek aan documentatie.
Wat ze eraan gedaan hebben, dat is nou juist waar het om gaat.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Hallo Koen,

Zie je nog kans om de as afstand te kunnen meten, ik ben nl nieuwsgierig of men die heeft aangepast.

BVD,
Wim
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: dezee op zaterdag 28 augustus 2021, 09:37:02
as afstand
Wat is dat?
Bedoel je:  Afstand tussen de flenzen?

Correctie: Meervoud van flens is flenzen.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Ik schaam me om het te opperen, maar - gelet op de losse lampjes, de lakschade plus het nu wel goed lopen van de vooras - weet je zeker dat je je eigen exemplaar hebt teruggekregen?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: hvanschaik op zaterdag 28 augustus 2021, 09:48:42
Ik schaam me om het te opperen, maar - gelet op de losse lampjes, de lakschade plus het nu wel goed lopen van de vooras - weet je zeker dat je je eigen exemplaar hebt teruggekregen?

Daarom altijd het nummer op sticker die op het motorblok zit, noteren of bijhouden in een lijst.

Willy
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat Doe ik ook en ik kreeg destijds ook een andere lok retour en ik kon dit met een foto van de sticker aantonen.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Hi, ik heb de lok niet meer in bezit. De winkel heeft um zonder problemen terug genomen ivm opeenvolgende gebreken. Dus kan niet meer meten of men de wielen heeft aangepast.

ps - bovenstaande suggestie doe ik ook als ik wel eens iets verkoop. Dan markeer ik het object bijvoorbeeld met stift puntje ergens (als er gene serial op staat) om te voorkomen dat een koper met aan andere soortgelijke terugkomt (kan dan herkennen of het de originele is) . Denk trouwens wel dat ik wel de originele terug gekregen had want de kans dat men dze vrij dure lok toevallig nogmaals had liggen lijkt me klein.

Dank voor alle meedenken. Nu nog ff de perikelen met de draaischijf fixen. Dat is echt een drama ding.

gr koen