Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K

Gestart door 3railkoen donderdag 25 maart 2021, 20:28:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Hi, heb net nieuwe lok binnen de 37067 Reihe K - Zeer mooi lokje (niet de goedkoopste trouwens)!

Echter er is een probleem..  de voorstel wielen ontsporen in een bocht (r2 - c-rails - 24230). Ze lopen gewoon uit de rails.. en niet 1 keer maar constant

Ik heb de lok even op kleine verhoging gezet en als je de voorste wielen heen en weer beweegt dan krijg ik idd idee dat dat wat stroef loop in dat mechanisme -- met name 1 kant op -  dus wellicht kwestie van smeren of bijbuigen oid ..

Mijjn vraag: wat is de bestte / veiligste manier om een dergelijke lok op zijn kop te leggen zonder dat er van alles af gaat breken ? Er zitten overal kleine kwetsbare uitsteekseltjes etc ..

Hoe doen jullie dat ???

En - is er iemand met soort gelijkj probleem met deze lok ?

gr koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Hoi Koen,

Ik leg mijn locomotieven ondersteboven in een schuimrubber U-profiel (blauw in dit geval) prima passende breedte en hoogte, 50 cm lang. Was afval wat werd gebruikt bij verpakking witgoed.

Voorloopwiel reinigen en smeren!
Gr Matje
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Een net nieuwe lok??? Niet zelf aan gaan peuteren, terug naar de winkel!!!!
Hoort, zeker als ie net nieuw is, niet te ontsporen.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Staan de wielen netjes op 14 mm tussen de flenzen afgesteld?
Is de druk van de veer voldoende?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi dank allemaal, ja nieuwe lok, kan terug gaan maar winkel  maar wil  even kijken of het easy te fixen is..    ik merk een soort hapering in het bewegen van die vooras met name 1 kant op .. dusals ie de bocht ingaat kan het wiel niet draaien..

Zat ook te denken om um in dat plastic terug te doen waarin je ze koopt en dat dan op zijn kop open te maken... op zich moet dat kunenn want een lok kan ook op zijn kop in de verpakking zitten ..

keep you posted
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
De lok was vrij makkelijk op zijn kop te leggen via de vervoers verpakking door die op zijn kop te openen ..

Op de foto is te zien dat de voor wielen soort van scharen met 2 pinnetje door een gleufje heen... en een veertje trekt eea op de baan. Die veer kan ik niet veel aan doen maar maar ik krijg de indruk dat het geheel wat hoeking door dat geleidings gleufje loopt.. wellicht dat ietwat smeren ?

Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
wel een top mooi lokje trouwens -- heel zwaar en degelijk voelt dat aan
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Je hebt de sierstukjes nog niet op de cilinders zitten hè? Want dan is de minimale raidus ca. 500 mm, dus vanaf R3.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat Beetje lastig te zien, maar die zitten er niet op.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
ja zag dat in de docu - dacht dat het dan juist een grotere radius nodig had ??? wat doet dat dan ?

Dus ik moet die erin plaatsen ???

mvg koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
in het boekje suggereren lijkt me ze m.i. dat bij een radius groter  dan 50 cm dat die dingen erin moeten   ???

of anders dat alleen bij een radius van groter 50 cm die dingen erin kunnen

of snap ik het niet ?

Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Gewoon lekker terug naar de winkel het product voldoet niet aan de verwachting,laten ze het daar maar oplossen ;)
Maar het lokkie ziet er idd wel mooi uit :thumbup:
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi, ja als druppie olie niet werkt gaat ie terug.. wellicht komt er nog duidelijkheid mbt die staafjes in de cylinder maar eerlijk gezegd denk ik dat dat alleen boven de 500 mm straal is en vraag me sowieso af wat het doet en wat het nut is

lijkt me meer voor de sier en dat het dus alleen kan als de wielen niet teveel uitzwenken in grote stralen ...

Denk echt dat het in dat mechanisme zit
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Die staafjes zitten op de echte lok ook.(ik dacht ter bescherming van de zuigerstang).
En de bedoeling hier is dat je deze bij het gebruik van een straal van de rail kleiner 500 mm niet moet gebruiken ,
omdat het voorloopstel dan niet helemaal kan uit zwenken, wat tot ontsporing kan leiden.
Dus alleen boven een straal van 500 mm toepassen.
Grt Jo
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
> betekend groter dan 500 dus niet installeeren als je radius kleiner is

Gr Ed
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
precies zoals ik ook al dacht
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: nobody op donderdag 25 maart 2021, 20:38:43
Staan de wielen netjes op 14 mm tussen de flenzen afgesteld?
Is de druk van de veer voldoende?

Ik had exact hetzelfde probleem. Het bleek te zitten in de afstand van de flenzen, stond niet op 14 mm. Na dit aangepast te hebben naar 14 mm was het over.

Mvg
Wim
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
hi wim, hoe stel je dat af ?? wat bedoel je exact ? thx koen


PS - ik meet exact 14,27 mm aan de binnenkant van de wielen (dus tussen de binnenkant van de wielen) ... is dat exact genoeg ? en gaat die 0,27 mm (als we het daar over hebben) wat uitmaken ? en hoe druk je die wielen dan naar elkaar ? zit dat los op de as ofzo ?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
dit kwam ik in de wiki tegen ...    ik meet dus 14,27 mm flensafstand en dat is meer in lijn met 2-rail wielen .. het zijn wel gewoon 3-rail wielen trouwens want ze zijn niet geisoleerd ...

Eigenschappen 2-rail as:

    een 2-rail as, is veelal voorzien van een kunststof ringetje tussen de as en het wiel aan één kant. De wielflenzen zijn dan ook geïsoleerd ten opzichte van elkaar.
    wielflenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog.
    Flens afstand 2-rail = 14.2-14.4 mm tussen beide flenzen

Eigenschappen 3-rail as:

    een 3-rail as is kent geen isolatie en beide wielflenzen staan dan ook in contact met elkaar
    wielflenzen voor het 3-rail systeem zijn 1,35 mm hoog
    Flens afstand Märklin = 13.9 - 14.1 mm tussen beide flenzen


Zou die 0,27 mm echt het verschil maken ???? eigenlijk mag het 13,9 tot 14.1 zijn kennelijk

Ook uit de wiki - aanpassen met een wielpers ... dat ga ik mooi niet doen met brand-new lok .. kennelijk heeft iemand in de fabriek dat wiel iets te ruim gehouden ...
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat Ja, die 0,27 mm maakt het verschil.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
ok hoe passen we het aan ?

wielen eruit en tussen de bankschroef met ringetjes li/re  om druk te verdelen en ruime te maken voor asje dat er .27 mm uit gaat komen dan ? zoiets ?....
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Niet zelf pielen, als je garantie hebt, terug.

Groet, Anne W
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
eens , ga ik ook doen, maar stel je hebt geen garantie .. hoe pas je dit aan .. zit de wielen op de klem op asje ?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Inderdaad de wielen zitten met een klempassing op de as.

Groet, Anne W
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Overheen gelezen of geen aandacht aan besteed? ===> klik
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: nobody op donderdag 25 maart 2021, 20:38:43
Is de druk van de veer voldoende?
In deze toch ietwat speciale constructie gaat het eigenlijk over de trek van de veer  ;)
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Voordat je met de wielen gaat klooien, zou ik eerst een drupje olie op de voorloopas en eigenlijk alle assen doen, want de loc is behoorlijk "droog".
En doe ook een klein drupje in de geleiders, waar die nokjes van het voorloopstel in bewegen.
En als je de wielafstand gaat aanpassen, gebruike dan het juiste gereedschap, want die as gaat bij gebruik van een tang zo krom en je beschadigd de lak op de spaken etc.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Waarom vragen en vragen, breng de lok naar een vakbekwame märklin winkel en laat het daar doen.
En misschien is het een druppeltje olie wat de andere al zeiden, maar zelfs dat zou een verkoper dat na moeten lopen, een stukje service en hij kan gelijk de koper adviseren over hoe je een lok moet olieën en het rijgedrag van de lok aanschouwen.
Het is allemaal niet zo moeilijk, maar ze moeten we willen.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Beste Koen,

Ga niet zelf prutsen, zelfs niet met olie, bij een nieuwe lok. (zeker met die prijs)
Deze hoort gewoon goed te rijden, dus terug naar de handelaar.
De kans bestaat dat als je nu wat doet, de handelaar zegt dat je er zelf aan hebt zitten prutsen, met alle gevolgen........
Snap dat je hem liever even niet kwijt bent, maar toch.....

Succes !
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
'k had het zefde met de 37059. Zie ===> klik
Beetje verhogen van de druk waarmee de wielen op de rail werden gehouden en de flens afstand op 14 mm brengen verhielpen het probleem.
Vele Märklin locs, nieuw uit de doos, mankeren wel iets. Kleine aanpassingen van node.
Andere merken reden wel. Misschien is het ontbreken van de eindcontrole bij Märklin de oorzaak?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat Precies, één minuut werk. Daar hoef je niet voor terug naar de winkel lijkt me.

Gr, Ben.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat Nee terug hoeft niet, maar aan de andere kant, als je voor een flinke prijs iets koopt dan mag je de verwachting hebben dat iets goed werkt!!

Als  ik een nieuwe auto koop en er mankeert iets aan dan sta ik ook dezelfde dag weer bij de verkoper ook al is het maar een lampje wat ik zelf kan wisselen.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
 @citaat Tegenwoordig een lampje verwisselen doe je niet zomaar. Met een beetje pech moet de bumper er af. Dan maar laten uitvoeren door een monteur.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: Mark147 op zaterdag 27 maart 2021, 15:02:26
als je voor een flinke prijs iets koopt dan mag je de verwachting hebben dat iets goed werkt!!
@citaat  @citaat Je kan dat verwachten. Maar wegens ontbrekende eindcontrole bij Märklin kan je verwachting beschaamd worden. ;)
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 maart 2021, 13:28:56
@citaat Precies, één minuut werk. Daar hoef je niet voor terug naar de winkel lijkt me.
Éen minuut werk om de druk op de loopas te verhogen lijkt mij krap... het betreft hier geen drukveer zoals gewoonlijk maar een trekveer.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: BW Rheine op zaterdag 27 maart 2021, 11:51:02
breng de lok naar een vakbekwame märklin winkel en laat het daar doen.
Zijn die er nog, dan? (PC-wereld: Dozenschuivers)
Of is het alleen Märklin zelf die soms brakke monday morning waar voor je geld levert?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Ja hoor, zat.
Maar de kopers willen zelf voor dubbeltje op de eerste rang zitten.
En dan zeiken als er iets niet goed is.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: antonv op zaterdag 27 maart 2021, 16:13:27
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 maart 2021, 13:28:56
@citaat Precies, één minuut werk. Daar hoef je niet voor terug naar de winkel lijkt me.
Éen minuut werk om de druk op de loopas te verhogen lijkt mij krap... het betreft hier geen drukveer zoals gewoonlijk maar een trekveer.

Het gaat hier om een trekveer. Wanneer je deze strakker wil zetten, wat al heel lastig gaat, is de kans groot dat je er teveel aan trekt en uit trekt. Bij het opnieuw vastzetten is de kans groot dat de veer zich terugtrekt. Het er dan weer even opzetten is een ware strijd, ik spreek uit ervaring. Uiteindelijk heb ik er een nieuwe op kunnen krijgen en alleen de flens afstand teruggebracht naar 14 mm. Dit was voor mij de juiste oplossing om te voorkomen dat de voorloopas uit de rails wipt. Verder heb ik er niets aan gedaan.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Iedereen heeft blijkbaar het zelfde probleem met dit systeem van aandrukken via een trekveer en hefboom.
Ik heb het nogal radicaal opgelost maar ik ben er wel volledig van af, de loc zit al 10 jaar in zijn verpakking en 't was de laatste Märklin loc die ik gekocht heb...
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Hi, dank allemaal voor de reacties, ja vanzelfsprekend kan ie terug naar de winkel etc (en die winkel geeft ook prima service sofar) maar ik probeer toch ook altijd eers t zelf te snappen wat het issue is dan kan het ook beter opgelost worden.  De voorwielen lopen er al bij zeer lage snelheid in de eerst de beste bocht uit.

1) De flensafstand is 14,3 mm dus 0,2 mm te breed dus dat zou het kunnen zijn maar er is nog steeds de nodige ruimte
2) het is idd een trek veer en het lijkt me lastig om die te vervangen door een wat strakkere .. bovendien zit er wel druk op merk ik en het geheel loopt al met lage snelheid eruit
3) ik denk dat het probleem niet de flesafstand of de veer is maar het "schaar mechanisme" -- het geheel schuift door een soort gleufje  heen met paar bochten erin..als je die voorwielen heen en weer beweegt lijkt het alsof dat er niet vloeiend en soepel doorheen gaat.. het blijft beetje hangen omdat die bochten kennelijk ietwat hoekig zijn .. daardoor blijven de wielen recht staan en worden uit de rails gedrukt .. tenminste dat verwacht ik.. morgen zal ik heel klein beetje olie daar toepassen en kijken of het dan soepel gaat

anders gaat ie idd terug

mvg koen
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: 3railkoen op zaterdag 27 maart 2021, 21:58:40
het "schaar mechanisme" -- het geheel schuift door een soort gleufje  heen met paar bochten erin..als je die voorwielen heen en weer beweegt lijkt het alsof dat er niet vloeiend en soepel doorheen gaat
Daarin wijkt deze constructie af van die van de SBB AE versies met voorloopwielen (zoals de Ae 8/14).
Die hebben wel een afstelbare veer, maar niet zo'n voorloopgootje (schaar mechanisme).
Ook daar hebben voorloopwielstellen de neiging om uit de rails te stuiteren en een andere route te volgen dat de volgwielen.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Foto mechanisme..

het plaatje in de onderdelen lijst geeft een wat vloeiendere "goot" weer dan de werkelijkheid
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Verwacht maar niet teveel van dat terugsturen, de mijne is van 2000 en jij koopt er nu nog eentje met dezelfde fout in, je zou veronderstellen dat ze dat ondertussen toch al fundamenteel opgelost hebben...
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
herken je dit mechanisme ?
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Ja, natuurlijk, mijn loc is dan wel 20 jaar oud en blauw maar bestaat uit precies dezelfde onderdelen.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
ik denk dat  als die goot ietwat vloeiender zou verlopen het waarschijnlijk geen issue is


er zal ooit iemand over nagedacht hebben.. maar welliicht niet lang genoeg - lol
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Ik herken hier een verwijt wat ik jaren geleden kreeg toen ik dacht het principe van een schakelrails te kunnen verbeteren. Dat verwijt was: laten de heren bij Märklin maar voor je uitmaken wat goed voor je is. Die hebben daarvoor geleerd.  :D

Kortom  :thumbup:
Blijf zelf nadenken, en waarnemen.

theorieën komen, en theorieën gaan
waarnemingen blijven altijd bestaan.
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: 3railkoen op zondag 28 maart 2021, 00:07:22
ik denk dat  als die goot ietwat vloeiender zou verlopen het waarschijnlijk geen issue is


er zal ooit iemand over nagedacht hebben.. maar welliicht niet lang genoeg - lol

Zet dat wiel nou effe goed dan is het opgelost. ;)
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 28 maart 2021, 09:45:55
Citaat van: 3railkoen op zondag 28 maart 2021, 00:07:22
ik denk dat  als die goot ietwat vloeiender zou verlopen het waarschijnlijk geen issue is


er zal ooit iemand over nagedacht hebben.. maar welliicht niet lang genoeg - lol

Zet dat wiel nou effe goed dan is het opgelost. ;)

Klopt wat Ben zegt, alleen de afstand op 14mm zetten en niet lopen te pielen aan de goot. Daar is niets mis mee, geloof me ook daar heb ik naar gekeken.

Mvg
Wim
Re: Ontsporen voorste wielen markllin 37067 - Reihe K
Dat van de wielen op 14 mm zetten, heb ik al twee maal aanbevolen. Wordt kennelijk niet gelezen/op gereageerd. Zie b.v. ===> klik
.