Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn baantje

Gestart door BurningIce donderdag 25 maart 2021, 15:40:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn baantje
Lid sinds: 2021

offline
Mijn baantje
Mijn toekomstige baan is gebaseerd op een lokale verdwenen spoorlijn (82) rond 1950, in mijn thuisdorp Brakel(BE). De lijn werd vooral gebruikt om mijnwerkers naar de Borinage te brengen, en goederen te vervoeren, zoals het drinken dat in Top Bronnen gemaakt werd. Ik gebruik C-rails en ga digitaal rijden met de mobile station. Wissels worden niet digitaal aangestuurd.
De afmetingen van de baan zijn 515x120 cm. Er komen enkel stoomlocjes op met een stuk of 4 wagonnetjes erachter.
Banen volgepropt met sporen zijn niet mijn ding, ik heb het liever wat rustiger op de baan. Er moet natuurlijk wel een zekere fun-factor in zitten, dus is er een klein BW en het lichtgroene spoor is een laadplaats voor goederen aan een fabriekje.

Gr. Davy.
Re: Mijn baantje
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn baantje
Eerste reactie zou zijn: niets meer aan doen. Je hebt goed nagedacht over wat je wil uitbeelden. Schaduwstation zou mogelijk efficiënter/groter kunnen, maar dat past niet bij de bovenbaan, waar je met korte stammen wil rijden.
Er is echter 1 maar, waar ik zo snel nog geen oplossing voor heb: er zit maar een halve keermogelijkheid in. Als je via de oranje route vanuit het schaduwstation vooruit rijdend op de hoofdbaan komt, kun je nooit meer vooruit terug naar het schaduwstation.


Re: Mijn baantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Mijn baantje
Citaat van: Gertjan H op donderdag 25 maart 2021, 16:20:41
Als je via de oranje route vanuit het schaduwstation vooruit rijdend op de hoofdbaan komt, kun je nooit meer vooruit terug naar het schaduwstation.

Ik wil de loc boven draaien op de draaischijf vooraleer naar beneden te rijden. Beneden draai ik de loc op de keerlus. Wagons blijven in dezelfde richting staan.

Grt. Davy.
Re: Mijn baantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn baantje
Gegeven dat je een rustige maar realistische baan wilt, heb je overwogen om op de zichtbare baan slanke wissels 24711/712 te gebruiken in plaats van de wissels 24611/612? Daarmee kun je praktisch hetzelfde bereiken:
Re: Mijn baantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Mijn baantje
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 25 maart 2021, 16:48:56
heb je overwogen om op de zichtbare baan slanke wissels 24711/712 te gebruiken

Ik had dit overwogen maar ik vond het te veel gedoe  :D
Het station zelf zou ik misschien nog in slanke wissels willen doen.

Gr. Davy.
Re: Mijn baantje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn baantje
Ik zou, met zo'n ruimte, die R2's er waar mogelijk uitgooien. En je moet je bocht links aanpakken, je kan niet direct na een slanke boogwissel een volle 30 graden zetten. Daar moet op beide sporen een 24315 aan.

Als ik je baan zo zie, denk ik dat het sowieso wel raadzaam is je een beetje dieper te verdiepen in de C Rail geometrie:
- Naast een 24912 ligt altijd een 24229, dan liggen deze parallel (zie station)
- Na een 24771/24772 komt altijd een tweetal 24315's.
- De tegenboog van een scherpe wissel is een 24224 (zie bovenin de aftakking).
- Parallel aan die 224 ligt altijd een 24172 (zie hoofdlijn boven).
- Een S bocht proberen we zoveel mogelijk te voorkomen (zie schaduwstation keerlus).
Re: Mijn baantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Mijn baantje
Bedankt voor je input, Laurent.

Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
je kan niet direct na een slanke boogwissel een volle 30 graden zetten. Daar moet op beide sporen een 24315 aan.
Kan je ook uitleggen waarom dit niet kan? Deze hebben beiden dezelfde radius. 2x 24315 na elkaar komt toch op hetzelfde neer?

Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
Naast een 24912 ligt altijd een 24229, dan liggen deze parallel (zie station)
Ik had als voorbeeld snel het station veranderd naar slanke wissels, zonder de rest van het plan aan te passen.

Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
De tegenboog van een scherpe wissel is een 24224 (zie bovenin de aftakking).
Bewuste keuze. Ik wil niet dat dit parallel loopt.

Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
Parallel aan die 224 ligt altijd een 24172 (zie hoofdlijn boven).
Dit is inderdaad een foutje. Na een aanpassing had ik dit over het hoofd gezien.

Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
Een S bocht proberen we zoveel mogelijk te voorkomen (zie schaduwstation keerlus).
Hier ben ik mij ook bewust van, maar er passeren enkel kleine locjes, zonder wagons, aan lage snelheid. Bij de bouw maak ik eerst een testopstelling, en indien nodig pas ik dit aan.

Het enige waar ik mij wat zorgen om maak, zijn de twee wissels na elkaar van de keerlus en het schaduwstation. Misschien leg ik daar nog een recht spoor tussen.

Grt, Davy.
Re: Mijn baantje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn baantje
Citaat van: BurningIce op vrijdag 26 maart 2021, 06:05:03
Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
je kan niet direct na een slanke boogwissel een volle 30 graden zetten. Daar moet op beide sporen een 24315 aan.
Kan je ook uitleggen waarom dit niet kan? Deze hebben beiden dezelfde radius. 2x 24315 na elkaar komt toch op hetzelfde neer?
Njae. Zie deze afbeelding uit de Wiki:


Citeer
Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
Naast een 24912 ligt altijd een 24229, dan liggen deze parallel (zie station)
Ik had als voorbeeld snel het station veranderd naar slanke wissels, zonder de rest van het plan aan te passen.
Ik ben allergisch voor een puzzelboel met passtukjes waar dat niet nodig is, zoals in jouw station. C Rails moet je vanuit de grote lengtes benaderen, niet de laatste mm willen vullen met een passtukje. Als je niet uit komt, meerdere stukken wegnemen en opnieuw uitleggen met andere stukken.

Citeer
Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
De tegenboog van een scherpe wissel is een 24224 (zie bovenin de aftakking).
Bewuste keuze. Ik wil niet dat dit parallel loopt.
Ok.

Citeer
Citaat van: Laurent op donderdag 25 maart 2021, 20:02:35
Een S bocht proberen we zoveel mogelijk te voorkomen (zie schaduwstation keerlus).
Hier ben ik mij ook bewust van, maar er passeren enkel kleine locjes, zonder wagons, aan lage snelheid. Bij de bouw maak ik eerst een testopstelling, en indien nodig pas ik dit aan.

Het enige waar ik mij wat zorgen om maak, zijn de twee wissels na elkaar van de keerlus en het schaduwstation. Misschien leg ik daar nog een recht spoor tussen.
Waarom zou dat niet gaan?
Re: Mijn baantje
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Mijn baantje
CiteerIk wil de loc boven draaien op de draaischijf vooraleer naar beneden te rijden. Beneden draai ik de loc op de keerlus. Wagons blijven in dezelfde richting staan.

Waarom worden de wagons beneden eigenlijk afgekoppeld en niet gewoon meegenomen in de keerlus?
Da's toch eenvoudiger dan afkoppelen en opnieuw aankoppelen in een schaduwstation waarvan je de sporen niet kan zien?
Op zich kunnen treinen beneden keren door de keerlus om te vormen tot een lus, zodat de aldus uitgespaarde wissel elders kan gebruikt worden.
Re: Mijn baantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Mijn baantje
Citaat van: Laurent op vrijdag 26 maart 2021, 10:57:29
Njae. Zie deze afbeelding uit de Wiki:
Thx! Hier ben ik dus heel wat wijzer door geworden  :thumbup:

Citeer
Waarom zou dat niet gaan?
Slechte ervaring mee bij schaal N in het verleden.

Grt, Davy.
Re: Mijn baantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn baantje
Zoals Ludo al aangaf zijn de twee wissels aan de linkerkant helemaal niet nodig.

Met dezelfde bedoelingen voor het schaduwstation zou ik ook nog wat andere details willen veranderen (zie plaatje). Een trein die het schaduwstation in rijdt, kiest bij de rode wissels uit één van de drie voorste sporen. De loc kan daar afkoppelen en omrijden tot hij net uit het schaduwstation is, daarna kan hij even achteruit rijden om weer wat wagons op te pikken, precies zoals jij wilt. Je kunt er ook voor kiezen om de loc niet af te koppelen maar de hele trein te laten keren. Overigens zul je om af te koppelen ontkoppelrails in de opstelsporen moeten opnemen dan wel locs met telex moeten gebruiken.

Als je het schaduwstation op deze manier gebruikt, hebben alleen de twee rode wissels een aandrijving nodig. De groene wissel bij de ingang van het schaduwstation kan altijd op rechtdoor staan, locs en treinen die het schaduwstation verlaten rijden de wissel dan gewoon open. Ook de twee andere groene wissels hebben geen aandrijving nodig.

De drie opstelsporen in het voorbeeld zijn erg lang, ze bieden plaats genoeg om meerdere treinen achter elkaar te parkeren. Waarschijnlijk veel meer plaats dan jij nodig hebt maar je kunt de sporen gewoon naar wens inkorten. Voor wat meer opstelsporen maar minder lang kun je ook halverwege de drie sporen overloopwissels leggen (een linker, een engelse en een rechterwissel), dan heb je zes opstelsporen met ruime keuze welke trein je als volgende naar boven wilt laten gaan. Daarbij heeft één van die drie wissels geen aandrijving nodig.


Citaat van: BurningIce op vrijdag 26 maart 2021, 15:50:06
Citeer
Waarom zou dat niet gaan?
Slechte ervaring mee bij schaal N in het verleden.
Met C-rail kun je die wissels gerust direct tegen elkaar aan leggen. Met K-rail en M-rail trouwens ook.