Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vreemde kortsluiting in Z-locje (V60)

Gestart door Jilger donderdag 25 maart 2021, 11:28:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vreemde kortsluiting in Z-locje (V60)
Beste mensen,

Ik zit met een vreemd probleem. Ik heb ooit, jaren geleden een V60 van Märklin in Z gekocht. Het locje heeft jaren probleemloos gereden, en is er toen in 1 keer mee gestopt. Als je hem op de baan zet, ontstaat er direct kortsluiting.
Ik dacht daardoor aan een doorgebrande motorspoel.

Nu ben ik bezig om dit locje weer rijdend te krijgen. In de zoektocht naar de kortsluiting, heb ik de magneet van de motor en de koolborstels verwijderd. Er is dus géén elektrische verbinding meer tussen de motor en de wielen (volgens mij). Maar... zelfs als ik de loc in deze staat op de baan zet, heb ik gelijk kortsluiting. Wat kan hiervan de oorzak zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jilger.
Re: Vreemde kortsluiting in Z-locje (V60)
Misschien maakt één der wielslepers contact met massa. (door een héél klein metaaldeeltje).
Heel goed inspecteren (met behulp van een loupe).
Re: Vreemde kortsluiting in Z-locje (V60)
Zou inderdaad een verbogen of vervuilde sleper kunnen zijn. Toleranties zijn klein.
Re: Vreemde kortsluiting in Z-locje (V60)
Meten is weten.  ;)
Re: Vreemde kortsluiting in Z-locje (V60)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vreemde kortsluiting in Z-locje (V60)
 @citaat
:thumbup:

Of Jilger je zou een gedetailleerde foto kunnen plaatsen misschien "zien" we iets.

groet
Harald
Re: Vreemde kortsluiting in Z-locje (V60)
Beste mensen,

Bedankt voor jullie tips. Ik heb de oplossing nog niet gevonden. Ik zal eens zien of ik een keer een foto kan plaatsen (al is het momenteel qua modelbaan laagseizoen bij mij).