Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht

Gestart door zwik woensdag 24 maart 2021, 11:38:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Hallo,

Dit is mijn eerste post hier op het forum. Deze week heb ik na een 20-25 jaar weer de spulletjtes van zolder gehaald en samen met m'n zoontje een baantje neergelegd. Ik heb de Marklin 2905 startset waarin het welbekende zwarte locomotiefje zit, Volgens mij is het een Marklin 3000, maar welke versie exact durf ik niet te zeggen. Nadat we de loc op het spoor gezet hadden ging deze rijden, hoewel het wel een beetje stotterend was. Na een paar rondjes ging het gelukkig al wel een stuk beter. Nu de trein wat beter rijd probeerde we om 'm wat sneller te laten rijden, maar zodra die bijna op z'n hardst gaat, stopt het treintje en lijkt het alsof het van rijrichting wil wisselen.

De antislipbandjes zijn er inmiddels helemaal vanaf gebrokkeld, maar dat is makkelijk te vervangen geloof ik.

Ik heb ook nog een ander locomotiefje, een Marklin 3065 (een donkerrode diesel), geen idee of hier meerdere versies van beschikbaar zijn. Hiervan vielen de antislipbandjes meteen vanaf toen ik 'm uit zijn doosje haalde. Deze doet het een stuk beter maar blijft soms in dezelfde richting rijden ondanks dat we verzoeken de andere kant op te rijden. Ook blijft soms het telex(?) ontkoppel mechanisme omhoog staan, van rijrichting veranderen op de trafo lost het meestal wel op.

Kunnen jullie ons helpen/uitleggen hoe we dit probleem kunnen oplossen, ik ben redelijk handig maar geen idee hoe het op te lossen? Alles is analoog, de schaal is H0, de rails stukken zijn van metaal in een soort van U profiel. ik denk dat ik zo volledig ben. Mochten er nog extra vragen nodig zijn dan lees ik dat hier wel :) . Alvast hartelijk dank!
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Hallo,

Ik zou eerst beginnen de lokomotiefjes een onderhoudsbeurt te geven. Wielen schoonmaken, rails schoonmaken met wasbezine.

Daarna de lokomotieven een minimaal drupje olie geven.

Om de rijrichting te veranderen hebben de loks een omschakelrelais. De 3000 schakelt te snel, hiervan kan je het veertje iets strakker afstellen.

De 3065 heeft een ander type. Na vooruit rijden schakel je met de puls van de trafo de telex in blijft de lok vooruit rijden. Met de volgende puls gaat de lok achteruit rijden zonder telex. Met de volgende puls gaat de telex aan en rijdt de lok achteruit.
Als je nu weer een puls geeft rijdt de lok weer vooruit zonder telex.

Slipbandjes zijn inderdaad eenvoudig te vervangen.

Heb je meer vragen, horen we het wel.

Verder is dit forum een bron van informatie.

Veel plezier met deze mooie hobby.

Groet, René
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Hi ?  "zwik"

Kijk eens hier (aanklikken):
Motor reinigen
en
antislip bandjes
en
Rijrichtingsralais
Je kan erg veel vinden (zoeken) in de 3Rail Wiki

groet
Harald
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Dat onderhoud gaat zeker gebeuren met behulp van de linkjes. Ik zal er vanavond of later deze week eens goed voor gaan zitten, misschien kan ik beter eerst nieuwe bandjes bestellen ergens. Raden jullie een bepaalde webshop aan?
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Ik heb alle maten slipbandjes liggen van Marklin.
Grt. Jo
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Het probleem zit in je relais.  Dat spreekt normaal gesproken aan bij een spanning tussen 16 en 24 Volt, in jouw geval dus iets eerder al.  Bovenop het relais zit een armpje met een klein veertje, daarmee stel je het omschakelpunt in.  Bij jou moet hij dus iets meer veerdruk gaan geven.
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Inmiddels heb ik groot onderhoud gepleegd aan beide locs, koolborstels vervangen, een drupje olie op de asjes, de relais afgesteld, de motor netjes schoongemaakt, nieuwe bandjes erop en ze rijden weer als nieuw, wat een verschil! Zoveel stiller, ze rijden nu nog makkelijker weg, het is echt alsof ze weer splinternieuw zijn. Nogmaals dank voor jullie antwoorden. M'n zoontje en ik hebben er nu nog meer plezier van!
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Ik zou zeggen verdiep je eens in digitaal rijden dan gaat er een andere wereld voor je open.
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
Misschien, maar als m'n zoontje het maar voor een blauwe maandag leuk vindt, dan ga ik daar niet in investeren. Heb nog genoeg rails liggen om 'm voorlopig zoet te houden, als ie het daarna nog steeds leuk vind, dan praten we verder :) .
Re: 20-25 jaar stilstand van Marklin treinen (H0), rijd niet zoals verwacht
 @citaat Inderdaad. Gewoon lekker analoog blijven rijden. Laat hem maar eerst lekker spelen (en prutsen) met de huidige treintjes. Voor kinderen maakt het niet zoveel uit. Dat zie ik ook bij mijn neefjes en nichtjes. Die kunnen ook lekker spelen met het oude analoge spul. Als zo'n jongen (en pa) het later nog steeds leuk vindt dan kan je altijd nog "overstappen".

Groet Ronald.