Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Reparatie Marklin 33591

Gestart door Gertjan H maandag 22 maart 2021, 23:23:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Reparatie Marklin 33591
Zoals ik in het draadje van Peter de Geluidsman had aangegeven :
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 16 maart 2021, 18:25:09
Hoi Peter,
Kan het ook de vervoerder zijn geweest? Heeft de lok ruimte  binnenin haar eigen verpakking gehad?
Ik heb afgelopen zaterdag een loc binnen gekregen via Ebay (een zware Zwitserse jongen). Deze zat met doos (OVP) en al goed verpakt, maar de loc had binnenin de originele verpakking blijkbaar ruimte om te bewegen. Gevolg: de plastic 'lokhouder' volledig aan stukken, verbindingsstang tussen de 2 locdelen gebroken alsook de voorste koppeling.

Had ik een lok ontvangen met behoorlijk veel schade. Bijgevoegd een foto met de binnenkant van de OVP, waar de lok blijkbaar ruimte had om deze volledig aan stukken te kunne krijgen (en daarbij een voorste koppeling is afgebroken, een remcilinder is losgeraakt en de verbinding tussen beide lok-delen is gebroken. Gelukkig het Marklin (in tegenstelling tot Roco, las ik in een bericht eerder) nog wel een onderdelenlijst en kon ik de onderdelen die vervangen moesten worden  bestellen.
Hierna nog een paar foto's van de onderdelen en reparatie
Re: Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Reparatie Marklin 33591
Bijgaand de foto's van de onderdelen. De verbinding tussen beide lok-delen en de voorste koppelinghouder. Alle onderdelen zijn intussen vervangen en enkele zeer kleine tere delen op het dak heb ik weer kunnen lijmen.
Nu nog een nieuw binnenwerk voor de doos maken van zacht schuimplastic.

(en tzt de Delta decoder vervangen door een Lokpilot.....)

Re: Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reparatie Marklin 33591
Mooie loc,  die Ae 8/14. De reserveonderdelen doen wel wat denken aan die van de Liliput Ae 4/7.
Misschien zijn ze zelfs deels uitwisselbaar, wie weet.

Succes met het herstel.  :thumbup:
Re: Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Reparatie Marklin 33591
Mooi kl*te.
Maar die grijze verpakkingen worden steeds brozer!
Zeker als ze al scheur of breuk vertonen kan je de treinen beter in bubbeltjes plastic laten inpakken en verpakking leeg mee sturen.

Bekende falende verpakkingen zijn oa:
De Amtrak 2/3 delig en soortgenoten,
De Zweedse Houten trein.
De s-bahn rijtuigen als 3-delige set.

Mvg. Marcel
Re: Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Reparatie Marklin 33591
@Jan22.  Ik heb geen idee. Heb zelf eigenlijk alleen Marklin locomotieven en wagons. Maar mogelijk is dat zo. Dat zou dus in de toekomst een optie kunnen zijn als Marklin ook haar onderdelenvoorraad op gaat doeken.  :D :(

@Marcel, Ja die verpakking was goed gaar. En wat jij aangeeft is denk ik ook precies gebeurd. Een klein barstje en door de ruimte is de relatief zware lok gaan bewegen en braken steeds meer stukjes af. Ik had deze verpakking nog nooit eerder gezien en ken de modellen die jij noemt niet, maar zeker goed om in het achterhoofd te houden (ook voor anderen die deze items misschien willen gaan bestellen).
De OVP zat nl wel goed verpakt in een andere doos, met het nodige opvulmateriaal, maar de verkoper heeft niet aan de binnenkant gedacht. Ik heb de onderdelen vergoed gekregen en de lok is al bijna weer helemaal gerepareerd (op de doos na).

gr. Gertjan
Re: Reparatie Marklin 33591
De OVP van mijn 37591...

Willy
Re: Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Reparatie Marklin 33591
Hoi Willy,
Dat is een 'mooie' toevoeging. Zelfs als het binnenwerk heel is, past het eigenlijk niet en worden tere delen onvoldoende beschermd.
Valt toch tegen van M*. Dit materiaal voldoet gewoon niet als binnenwerk.
Dank voor het delen  :thumbup:

Re: Reparatie Marklin 33591
't Ja, Willy, wat wil je als je hem verkeerd om in de doos steekt...
Het dak is niet symmetrisch! Draai je loc om en hij past perfect!
Re: Reparatie Marklin 33591
Re: Reparatie Marklin 33591
't Ja, der is er maar een die alles weet wat hier ooit geschreven is hé  ;)
Maar wat ik daar niet zie (of ik kijk niet goed) is een foto van een doos waar alles wel in past en die heb ik, zelfs met hetzelfde nummer als de doos die niet past...
Re: Reparatie Marklin 33591
Ik heb ook zelden wat te vragen en ruim doorgaans mijn eigen rommel op.
Re: Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Reparatie Marklin 33591
Had dat oude draadje niet gezien, maar mijn opmerking ging niet direct over hoe deze lok in de doos moet, maar dat het eigenlijk gewoon een waardeloos binnenwerk is. En mijn mening is eerder versterkt dan verandert door wat ik in het oude- en dit topic lees.
Eigenlijk past de lok nooit echt lekker in de doos. Er is altijd sprake van enige vrije ruimte. En dan de combinatie van een ruige vervoerder , een zware lok en een broze verpakking leidt tot het eerste plaatje...

Maar gelukkig is het nog te repareren (de lok  >:-D) en moet ik de 10 (6) geboden van Hanzi maar opvolgen en deze lok zsm op rails plaatsen.
Re: Reparatie Marklin 33591
Meer ouwe koek, of toch niet?

Willy
Re: Reparatie Marklin 33591
Destijds ook gemeld bij Märklin.
Antwoord:

"...
Sehr geehrter Herr Spruyt,


diese Verpackungsteile sind zum H0 Modell 37591 richtig.


Mit freundlichen Grüßen

Ihr Kundenberater

Alexandros Karamichailidis

Gebr. Märklin & Cie. GmbH
Kundenservice
Postfach 960
D-73009 Göppingen
Telefon +49 7161 608222
Telefax +49 7161 608225
E-Mail: Service@maerklin.de
Internet: www.maerklin.de


..."


Willy
Re: Reparatie Marklin 33591
De doos van mij is ondanks hetzelfde nummer toch anders, er is rechts ook plaats voor een sleper, hoe geraken ze daar bij Märklin zelf aan uit...
Maar heb je het ooit al geprobeerd de loc te keren?
Met de doos wat schuiner zie je duidelijk waar (in mijn doos) rechts plaats is voor een sleper:
Re: Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Reparatie Marklin 33591
@Anton: bij jouw doos zie ik ook kleurverschil tussen de ombouw en de rand waar de wielen in vallen.

@ Kenners van deze loc: hoe gaan die pantografen omhoog? Is daar een trucje voor? Of zijn ze bij mij te ver in elkaar gedrukt door die actie met de schade?

Ik durf er niet teveel aan te breken/buigen.
Re: Reparatie Marklin 33591
Kleurverschil komt door het zonlicht, is wel egaal grijs.
Re: Reparatie Marklin 33591
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Reparatie Marklin 33591
Dankzij advies van  Willy de pantograaf omhoog gekregen. Het is een heel gepruts en erg gemakkelijk gaat het niet met dat fragiele onderdeel.
Straks op de baan maar 1 keer omhoog zetten en er dan afblijven.....